Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

7 Likes
7 Likes

Denne podcasten er virkelig verdt å følge. Anbefales varmt!

Godt å se at Nato støtten kommer frem og benyttes. Transport bokser til M232A1 155mm artilleri granater for de som lurer.

7 Likes

Begynner å tro at dette er en luring som virkelig kan å danse sin tightrope uten sikkerhetsnett

1 Like

Enig i dette, det er nok hele strategien han har igjen for å vinne krigen

1 Like
3 Likes
2 Likes

FbF3tRBVQAEfLQb

8 Likes

Jeg antar dette er Ukrainske partisaner. Har vært mye bomber, skudd og forgiftning av quislinger. Noe ganske annet enn etter Krim okkupasjonen. Denne gangen var Ukraina forberedt.

2 Likes

Tydelig at det er rimelig steile fronter i Ukraina. Kommer nok mye hevndrap i tiden etter konflikten.

4 Likes

Her håper jeg de har en plan. Etter at de har tatt tilbake territoriet sitt håper jeg de prioriterer å samle seg til ett land igjen.

2 Likes

Yep, mistenker at mange russiskvennlige vil rømme landet. Da gjenstår det bare å gjennoppbygge og skape et samfunn av det som er igjen.

6 Likes

ikke for å blande noe annet i debatten. Men de samme problemene som Ukraina har med russere har sverige england frankrike. Andre nasjoners mennesker har ødelagt landene.

1 Like

Kvalitetskontrollen til russerene ser ut til å være værre enn den kinesiske.

2 Likes

Jeg er usikker på hvordan folk kommer til å takle situasjonen ved en frigjøring av områdene i sør og øst. Jeg kjenner best lynnet i vest. Der tenker folk veldig fort fremover, når nye muligheter åpner seg.

For hele Ukraina gjelder det at dette ikke er stedet å spille tøff. Å forsøke å eskalere seg ut av en situasjon er ikke tilrådelig. Dette har ikke endret seg de siste 20 årene.

I sør har jeg hørt så mange stygge historier, at jeg frykter at en kaotisk situasjon kan føre til at folk tar loven i egne hender. Jeg tror imidlertid at de tøyler sinnet dersom det raskt etableres seriøs rettergang. De er opptatt av å være mere siviliserte enn russerne.

I øst er det vanskelig å gjette hva folk føler og tenker. De har vært under propaganda lenge. Samtidig har de sett at russerne betrakter dem som annenrangs borgere når de trenger kanonføde. På den annen siden kan de store tapene ha gjort befolkningen bitre mot resten av Ukraina.

2 Likes

Luthansk og donbas er bombet istykker. Tonnevis med byer er utradert.

Mauriopol sies å være Butcha x 2000. Det var byen som stoppet putins felttog i 2014 og de har fått kjenne det på alle kjipe måter.

Personlig tror jeg områdene i luthansk og donesk som ble tatt i 2014 kommer til å være deadmans land i laaang tid. Lite folk vil bo der og lite investeringer vil havne dit.

De fleste oppegående forlot jo de okkuperte områdene mellom 2014 og nå. Gamle og fattige som ble igjen. Lite til ingen investeringer fra russerene.

3 Likes

De to regionene er nok fattige på mennesklige ressurser nå, men rike på naturressurser. Det er få akademikere der, men mange nok fattige til å utvinne kull.

Jeg undres på om en form for new deal med utsikter for de fattige til en del av kaka, kan gi håp og flytte fokus fra fortid til framtid.

3 Likes

Haaland Matlary har en god kronikk i DN i dag med et poeng som er relevant for det dere skriver:

“Kynisk sett kan dette tjene som en bufferstat uten befolkning – et land som tømmes for folk gjennom å bli ødelagt.”

I denne skriver hun også (for de som ikke kan lese den): "Folkeretten har regler som en okkupant skal følge. Men det er ingenting som tyder på at noe av dette følges der Russland okkuperer. Effekten av dette er at ukrainere ikke kan lite på en forhandlet løsning der Russland får tidligere ukrainske områder. "

5 Likes

Ja, @Evilfreud Slik oppfatter jeg også situasjonen. De to “fylkene” (oblast), Luhansk og Donetsk, er i stor grad rasert av krigshandlinger. Med et slikt utgangspunkt “på bakken” og med uoverskulige muligheter for gjenoppbyghing, synes regionen Donbas (= de yo “oblastene” ) sin skjebne å forbli svært utrygg i svært mange år fremover.

Familien hadde for et par uker siden besøk av en kvinne som i mange år jevnlig hadde besøkt sin kjære i Norge, men som på grunn av Putins angrepskrig, plutselig måtte omdefineres som flyktning. Bilder hun hadde fått sendt fra hjemstedet, Mariupol, var nedslående, egen leilghet inkludert.

5 Likes