Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Mauriopol og området rundt blir nok gjennoppbygget.

Men først må russerene presses tilbake til grensen. Jeg er spent på hva som skjer når vinteren nærmer seg.

1 Like

Det er vi mange som er. Alt avhenger av hvor desperat Putin blir. Han sliter åpenbart med å fylle på med kanonføde, og hvilken industriell kapasitet han rår over for å etterfylle lagrene av tung artelleriammunidjon.

På det første området sliter han voldsomt på det sndre er det grunn til å bære mer usikker.

Ukrainas styrke er høy kampmoral og brei nasjonal oppslutning om hva målet er. Kombinert med fortsatt massiv våpenleveranse fra USA og europeiske NATO-land, ser det ganske lyst ut.

… med mindre den steroidpumpa gale hunden i Kreml tyr til helt andre midler.

4 Likes

Det er tydelig at de sliter med å erstatte materiell.

Mye av det som sendes til fronten har stått lenge ute og mangler ofte moderne upgrades som reaktivt panser og ulik elektronikk.

Jeg tror de sliter maks med å produsere ny ammo og spesielt granater fort nok. Russland har hatt EKSTREME lagre etter sovjet, de har aldri hatt behov for å produsere større mengder “dumme” granater etter at Sovjet falt.

Har vært masse info om at de har vært å henta store mengder granater i Hviterussland.

3 Likes

Blir kvalm av denne selvopptatte bimboen

3 Likes

Selv CCP går offentlig ut mot Putin. Det er ganske sterkt.

11 Likes

De ryktene tror jeg tvert på. Belarus er et notorisk lydrike av Russland.

Når det gjelder produksjonskapasitet for ulik artelleriammunisjon, skal vi ikke glømme Tsjetsjenia-ktigen, Dagestan mm. Og da kom den gale hunden inn ifor fullt (hater formuleringen fordi jeg er en sann hunderaser)

Mulig de svidde av brorparten av “stokke dum” artelleriammunisjon den gang, men for å tukte de “avhoppa” sovjetstatene er jeg redd jeg han enda har mye på lager. Det er på mannskapssida det alvorlig røyner.

Tror ikke det er så mye rykter, skal være bilder av lastebiler og andre transporter fra Hviterussland mot fronten via Russland.

2 Likes

Tviler ikke en knapp. Det man kan undres over er at ikke Lukasjenko og Putin for lengst har fusjonert “statene sine”.

Da blir det opprør i Belarus.

Bedre å sloss med Russland i kherson enn donbas. Mye lettere å ødelegge forsyningslinjene.

3 Likes

Litt mer utdypende, men grunnleggende samme resonnement her:

2 Likes

Jeg lurer på hvor mye som er igjen av russlands gasstrussel når vinteren kommer. Annet sted har jeg lest at Tyskland er foran skjema, når det gjelder å fylle lagrene, og at Frankrike allerede har 100% i sine gasslagre

8 Likes

Skulle gjerne sett tall på total import på de søylene, for å fått totalbilde. For de viser bare andel av import fordelt på land.

For oversikt over lagertall kan du se på denne siden.

Frankrike er ikke helt på 100%, men ligger akkurat over 90% nå.

https://agsi.gie.eu/

2 Likes

Det kommer vel an på om det blir en kald eller varm vinter. Blir det en kald, så trenger de mer.

1 Like

Ok, litt for lettvint argumentasjon fra min side. Jeg så en tweet som sa 100% for Frankrike, men sjekket ikke. Det er selfølgelig også et argument at det er enklere for tyskland å ha 9% russisk gass om sommeren, når forbruket er lavt.
Men enn så lenge ser det bedre ut nå, enn hva prognosene for et par måneder siden sa. Og hvis det fortsetter, og hvis vinteren blir varm, mister russland et viktig trumfkort

2 Likes

Tyskland må nok ha i hvert fall tre atomkraftverk i fortsatt drift for å ha nok strøm. Kanskje seks.

2 Likes

I forhold til i fjor så ligger fyllingsgraden i europeiske gasslagre bedre an enn i fjor.

Problemet er hva det koster å fylle de lagrene, og at fulle lagre ikke betyr at man “har vedskjulet fullt”

Under er link til data for alle europeiske land sine gasslagre.

https://agsi.gie.eu/#/

Vi ser at snitt fylling pt er 79% fullt, men samtidig at det tilsvarer 879 Twh sammenlignet med et årsforbruk på 4151 Twh.

Mao, i snitt i Europa, så er 100% fullt = (879/0,79)*4151 = 3 måneder og 1 ukes forbruk.

Tar man hensyn til at bruken av gass er mye høyere om vinteren enn om sommeren, så er 100% fullt neppe mer en det som går med i januar og februar, uten noe etterfylling.

Får man en skikkelig kuldeperiode, øker bruken av gass selvsagt enda mye mer.

Og til info så er sist pris på TTF-gassen, europeisk referanse-gass, 340 EUR/MWh, som tilsvarer over 600 dollar fatet olje.

EDIT: Og samtidig er det forskjeller på hvor stor andel av et årsforbruk av gass 100% fyllingsgrad betyr.
For Tyskland er det midt på treet, 100% fullt betyr 3 måneders forbruk, eller ca 2 måneders vinterforbruk.
I Østerrike så er 100% fullt tilsvarende 1 års forbruk, men der er utfordringen at de fleste lagrene er i privat eie, så om tyskerne vil betale mer for den gassen i vinter så går gass lagret i Østerrike til Tyskland.
Polen har ganske liten lagringskapasitet, ca 1,5 mnd, og kanskje bare 1 mnd vinters forbruk på 100% lagre. Men de har uansett ordnet seg skikkelig bra siden all gass de tidligere importerte fra Russland blir erstattet med gass fra Norge vi a Baltic pipeline som åpner oktober 2022. Mao null avhengighet for Polen.

4 Likes

Nå kommer signalene om at de allierte planlegger å støtte UKR til Russland er tome for det meste.

Blir svært overrasket om baltikum ikke gjør det samme. Samtidig tror jeg mange øst europeiske nato land også vil slenge seg på. Tipper Onkel Sam er på rundreise med rabattkupponger.

15 Likes

Og så dagens gladsak!

7 Likes

Etter hvert som russerne satser på midre og flere ammunisjonslagre, blir det en større jobb å finne dem basert på satelittdata.

I Kherson har de åpenbart en befolkning som rapporterer hyppig. Det smeller imidelertid også ofte i øst. Sikkert en del operatører som er sendt inn bak linjene. I dag dukket det imidlertid opp en annen interessant sak.

Om det er fake, så kan det være et kløktig plott som det er vanskelig å frenvaske seg ifra. Det vil alltid henge igjen en tvil.

7 Likes