Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Han tør nok ikke og angripe noen Nato land men de utenfor for og få best mulig buffer. Men vi må nok stålsette oss i følge Britenes Forsvarsminister. Det mest prekære nå er atomkraftverket .

3 Likes

Er visst ikke første gang :stuck_out_tongue:

Så lenge dette er sant, så vil de russiske troppene i Kherson vest for Dnipro få en veldig ubehagelig opplevelse.

Men Russland har økt bruken av artilleri, også i Kherson

Tipper Putin begynner å innse at hans liv snart er over. Blir han drept av russere, ukrainere eller selvmord ?

3 Likes

Alderdom.

1 Like

Slår meg at UKR troppene ikke virker slitne og prega av månedsvis med kamp.

Tyder på at UKR har god tilgang på tropper, slik at de får rotert fronttroppene. Det er en EKSTREM styrke.

8 Likes

Jo mer spesialavdelinger som fjernes jo mer kritisk er det for Russerene.

6 Likes

Ukraina bare eier narrativet og propagandaen om dagen! :laughing:

Yesterday, Russian propaganda channels (notably the infamous Pozdyankov) posted a video showing “dead” Ukrainian troops on a river bank. Today, a Ukrainian channel posted the full video, showing the “dead” soldiers all stand up. They sent a fake video to Russians as a joke.

You know ur winning when you just start taking the piss out of your invader lol

14 Likes

Forrige omringing ble det såvidt jeg vet ingenting av? Den nordvest i kherson?

Det er trolig ikke en større styrke i en lomme, men snarere en mindre utrykningsstyrke som kan være isolert i et kvartal eller større bygning.

2 Likes
8 Likes
2 Likes
2 Likes

Store tall.

12 Likes

Ja, nå var det gått mye av alt gitt! En av de verste dagene til russerne hittil i krigen. Og dette er tiende dagen med store tap og det ser ikke ut til at russerne ikke evner å stoppe det. Ukraina kan nok forvente oss flere “goodwill gestures” fra Russland hvor de trekker seg tilbake samtidig som de fortsetter å bombe sivile. Som er det eneste de klarer å gjøre.

20 Tanks rundt 200% av snittet
36 APV rundt 180% av snittet
15 Artilleri rundt 250% av snittet
4 MRLS rundt 250% av snittet

6 Likes

Slår meg at UKR sine styrker virker utvilte, på og ikke minst sterkt motiverte. Meget trolig at styrkene som deltar i offansiven nå har fått hvile og trening bak fronten for å så gå inn knallhardt nå.

Blir ikke overrasket om første kontigent fra UK trent personell også deltar.

10 Likes

Jeg er ganske sikker på at du har rett. I Donbas, så var det en rapport fra russerne om at nå hadde Ukraina rullert folkene på fronten og de som kom hadde mye bedre utstyr og at russerne var under mye kraftigere artilleriild enn de pleide og at de kun kunne flytte på seg på natten.

I perioden etter at Ukraina fikk Himars, så hadde jeg nesten trodd at de skulle kjøre mer motangrep, men det var ikke så mye som skjedde. Ikke så rart, for det ser jo ut til at Ukraina de to siste månedene har satt sammen nye styrker med nytt utstyr for å kunne overrumple russerne så de ville komme plutselig ut av balanse.

Det jeg lurer på nå er hvor lenge Ukraina kan fortsette i dette tempoet. Nå har de drevet på i 10 dager med harde kamper. Det er lov å håpe at Ukraina klarer å kjøre noe dag/natt skift, hvor A-laget står for angrepet, mens B-laget passer på mens de andre sover/hviler. Ukraina har nok av folk ettersom de har mobilisert. Det skal jo være rundt 750k totalt.

4 Likes

Rapporter fra Donbas ca halveis i krigen når russisk artilleri jobbet som verst var også at UKR tap var store, moralen var lav og livet var et helvette.

Samtidig ser man bilder av UKR styrker nå som har fult nato kit og som ikke er SF. Dette er kun min teori, men jeg blir svært overrasket om styrkene som trenes i UK ikke kittes opp til Nato standard.

7 Likes

Overrasket over mengden hardware Russerene bare mater på med…

Er jo mye eldre utstyr nå i det siste. Men det må jo være en grense hos Russland og, på hvor mye de kan fortsette å bare kjøre rett i kværna…

Ikke har de motivasjon, mangel på utstyr, utstyret dem opererer med er milevis unna kvalitetsmessig, dårlig trent+++

Ammunisjonslager blir tatt ut så snart lokasjonen er kjent og innen rekkevidde.

Hvor lenge kan dem fortsette å miste tett opp mot 100 tanks/APV/artilleri og 500 personer om dagen?

8 Likes

Og mye av artilleribruken var i et lite område i Donbas. Himars kuttet ned artilleriet med noe sånt som 60-70%. Ukraina trakk seg også ut av lommen de var i, hvor artilleristøtten var dårlig. De hadde gjort jobben sin med å holde tilbake russerne lenge nok til at Himars kunne ta over “holde tilbake” jobben. Nå har de endelig fått koordinert og trent og fått på plass det de trengte av tropper.

Spørsmålet er hva Russland kan gjøre nå. De har ikke noe tropper å snakke om i trening, de har jo sendt de som kan trene til fronten. De får bare dårligere og dårligere utstyr etterhvert som krigen går.

Som jeg ser det, så må russerne gjøre en strategisk retrett. Hvis de ikke gjør det, så kommer de til å ende opp med små og store omringninger og så taper de krigen fortere. Nå har de hatt 10 dager på å innse problemene sine. Hvis russerne gjør en retrett, hvor skal de prøve å stoppe Ukraina? Sist gang, så trakk de seg over grensen og lot den stå rimelig ubevoktet. De satset på at Ukraina ikke krysset den rett og slett.

Sånn jeg ser det, så er det nå det er maks fare for at Russland tyr til atomvåpen. Mens de fortsatt har en konvensjonell hær igjen.

En mulighet er at russerne bare prøver å holde ut til gjørmesesongen starter i oktober. Da er det vanskelig å flytte utstyr på noe annet enn asfaltveier. Det går nok tildels på grusveier også, men selv der er det nok gode sjanser for å sette seg fast.

Samtidig, Russland kom seg langt i gjørmesesongen når de invaderte. De brukte bare veiene. Ukraina har overtaket når det kommer til artilleri pga rekkevidde og presisjon, men når man kommer til naturlige forsvarspunkter som elver blir det vanskelig. Da må de bruke artilleriet sitt for å ta ut det russiske, og så bruke fotsoldater til å pushe russerne langt nok fra elven til at de kan bruke pontongbroer.

6 Likes