Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Første avsnitt er en overdrivelse av dimensjoner, men enig i at noe alternativt med atombombe både er lettere for å gjøre skade med og mye skumlere taktisk/strategisk.

1 Like

Enig i at dette atomkraftverket ikke er noen big deal. Skjønner ikke at main stream media blåser opp det så voldsomt og gir Putin maks valuta for penga sine der… :angry:

Men jo værre det går for Putin på slagmarken og jo mer han blir trengt tilbake og isolert jo mer spennende er det å våkne opp og sjekke nyhetene for om dem har krysset grensen og i desperasjon sluppet en taktisk… :cold_face:

Putin taper åpenbart på alle fronter. Hva blir end game? Det er det store spørsmålet!! :grimacing:

2 Likes

Hmm er kanskje en overdrivelse? Jeg har sett en god del forskjellige tall. Får håpe det “ikke er verre” enn 21k som meldt her: Smashed buildings in Mariupol produce ‘endless caravan of death’ - POLITICO. Det er samme hva vesentlig mindre enn antallet forventede døde fra en atomulykke.

Andre kilder sier 87k +26k. https://euromaidanpress.com/2022/08/30/87000-killed-civilians-documented-in-occupied-mariupol-volunteer/

1 Like

Enig der, atomkrig er worst case her. Og med forferdelighetene russerne driver med virker de å gå mye lengre enn jeg trodde var å forvente av mennesker i 2022. Menneskeliv, selv sivile, og til og med sivile barn har 0 verdi for Russland. Til og med sine egne unge menn kjører de inn i kjøttkverna gladelig. De massakreres over lav sko. Når det er utgangspunktet ser ikke atombomber så ille ut for dem. Vi er nok ikke verdt mer i Russlands øyne enn deres brødrefolk i Ukraina.

4 Likes

Her tenker jeg at Russland sin avhengighet av Kina er positivt. For selv Kina tror jeg ikke vil handle med noen som bruker atomvåpen i 2022.

6 Likes

Gi meg gjerne grunnlaget for 100.000 døde ved atomulykke, og da spesifikt hvordan en atomulykke ved dette kraftverket skal skje. Sier de at russiske soldater skal fjerne kontrollstavene, sikkerhetsmekanismene, bygge et trykk-skall over reaktoren og så fyre den av? Da bygger de en atombombe fra scratch så og si. Like gjerne ta med en inn og fyre den av.

1 Like

Vesten skulle ha vert samstemt her, og gitt klar beskjed at ved bruk av atomvåpen vil bli besvart med atomvåpen.

3 Likes

Ok ting skjer :smiley:

den midderste der likte jeg, de enhetene ble det pratet om igår. Tipper de er utslettet eller har overgitt seg.

“with a significant force of armored vehicles spearheading the advance.”

Virker som de overkjører dem. :smiley:

God stemning hos russiske okkupanter.

5 Likes

Virker nesten som den ekte offansiven er i kharkiv.

Mens Kherson kun er for å binde opp russere.

Uansett. Det kjøres på.

4 Likes

Her misforstår du. Jeg sier at en atomulykke som Chernobyl krevde hundrevis av liv og at i Mariupol alene så gikk det titusener. Så en atomulykke er langt fra det verste som har eller kan skje i Ukraina.

4 Likes

Jeg lærer så mye mer av denne tråden enn å lese i nettaviser, takk til alle som bidrar :slight_smile:

23 Likes

Ukraina fikk Russland til å ta et valg: forsvar Kherson med masse tropper, eller vi tar det tilbake. Russland valgte å forsvare, så brukte Ukraina Himars til å ta ut broene, noe russerne tydligvis ikke hadde regnet med og nå kan Ukraina slå de russiske troppene der med relativt få soldater.

… som igjen gjør at Ukraina kan pushe Russland utenfor Kharkiv som da har relativt lite tropper. Det sies også at de beste russiske troppene ble flyttet til Kherson. Så de dårligste er igjen på de andre frontavsnittene.

4 Likes

Ah, tenkte du mente at “hvis Tsjernobyl hadde skjedd der” typ. My bad :slight_smile: Da er vi for så vidt ganske enige.

2 Likes

Mye som skjer i kharkiv ja.

Offansiven her virker mye mer brutal i form av panser og tanks. Samtidig er det lite som tyder på at Kherson offansiven er stoppet.

5 Likes

Ble mye spam nå. Men morro lel

3 Likes

Flott vi kan snakke her og slippe å sitte på twitter/4chan/reddit/discord-kanaler ^^ Takk for forumet :wink: Må være kult å se fra ditt perspektiv.

5 Likes

Det ser ut til at en del russiske bloggere om sider tør å rapportere annet enn gode nyheter. Når en slik pendel først svinger, kan den svinge langt.

Her spekuleres det i at Ukraina vil starte en ny offensiv mot Azovhavet. På østsiden av Dnistr. Om ukrainerne ikke setter i gang der, kan slike bloggere uansett gjøre russerne mer engstelige og rådville.

https://nitter.net/wartranslated/status/1567438319939715075#m

8 Likes

Russland har hanket inn mye tropper med minimalt med trening. Det er linjene disse beskytter som nå blir kjørt rett gjennom.

Det fine her er jo at Ukraina har relativt bra med litt lettere utstyrte tropper som kan brukes til å holde terrenget de tar uten å miste særlig av slagkraften fra styrkene som rykker framover. Artilleri graver man seg ned fra og tanks/APC-er kan de bruke javelins til å ta ut. Noe jeg tror de har plenty av. Mao, Ukraina er ikke like utsatte for lignende angrep.

Alt i alt, så synes jeg dette peker på at Russland trekke seg sammen og konsolidere styrkene sine, de er altfor spredt ut nå når Ukraina har klart å binde opp så mye tropper i Kherson. Det Russland måtte ha gjort for å løse situasjonen var jo å kjøre sin egen offensiv, men det tror jeg overhodet ikke de har muligheter til å gjøre.

… BTW, kan Ukraina rett og slett ha flyttet endel tropper fra Kherson til Kharkiv? Det er såvidt jeg vet funksonelle togspor* og ca 600 km unna. Mao, teoretisk sett, så kan de ha lastet opp tanks og artilleri i Kherson, sovet på toget og våknet i Kharkiv. Tar ca 11 timer å kjøre med bil fra Mykolaiv. Fra Kharkiv er det ca 80 km til fronten. :stuck_out_tongue:

*ikke hovedlinjen, men de kan jo også ha tatt seg til Kryvyi Rih, derfra går det toglinje rett til Kharkiv.

3 Likes

Interessant perspektiv. Ukrainerne har relativt korte transportruter mellom de ulike frontavsnittene, mens de russiske rutene er mange ganger lengre.

“We have lost nothing and are not going to lose anything. Our main gain is the strengthening of our sovereignty. We didn’t start anything, in terms of military action, but are only trying to finish it,” Putin told the audience.

30k unge russiske menn (minst) døde er ingenting, INGENTING for Putin. For han er sååå tøff…

Må jo være litt spesielt å være russer og høre dette?

10 Likes