Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jeg håper virkelig at russerne ikke tør å trekke seg tilbake fordi det er forventet at de skal holde. Da ender du opp med at russerne er altfor spredt ut og Ukraina kan gjøre som de nå har gjort i Kharkiv.

Btw, det virker som Ukraina har god oversikt over de russiske troppene, treningen disse har og utstyret de har. Ellers hadde de aldri kjørt det stuntet de nå har gjort øst for Kharkiv. I Kherson, så har de vært såvidt jeg har fått med meg, mye mer forsiktige.

4 Likes

Tror de har høy selvtillit nå etter mye suksess, det kan utnyttes av Russland, så håper de ikke går for raskt fram heller. Må fortsette med godt forarbeid for å opprettholde suksessen.

1 Like

“The tyranny of distance”

1 Like

Jeg sjekket litt, og det ser ikke ut til å være sammenhengende jernbanenett mellom Ukraina og Donbas. Ellers hadde det ikke vært så langt den veien. Problemet til Russland er at de ikke kan flytte tyngre ting ut av Kherson. Det kan Ukraina gjøre som de vil med.

3 Likes

jeg tror ikke de har flyttet tropper fra kherson til kharkiv.

I Kherson offansiven kommenterte mange at det var lite panser i aksjon.
Vi vet jo at UKr har fått store mengder T72 og ikke minst den polske oppgraderte versionen. Virker som større mengder panser istede er i bruk i Kharkiv.

Samtidig, 10k soldater i kvartalte kommer uteksaminert fra UK, samtidig som UKR driver egen trening.

Jeg tror rett og slett UKR kjører to fronter, så er det evt Himars/m270/Mars og flyvåpen som brukes litt begg eplasser.

4 Likes

Mer snacks til gutta i UKR.

105MM kommer godt med når man skal krige eller grave seg ned.

3 Likes

Ser ut som UKR prøver å fange russere i en lomme. Izum. 20-30BTGer kan de klare å fange… :smiley:

6 Likes

Sånn helt seriøst. Tror ikke folk fatter hvor sinsykt kharkiv offensiven kan være. Hvis de klarer å kutte izum. Så har russerene et problem som er mye større enn å miste Kherson.

6 Likes

For Izium sin del, så må russerne kontroller A og B og enten C eller D for å fortsatt få fram forsyninger i greie kvanta. Hvis Ukraina holder A eller B eller C og D, så får de lite forsyninger.

Ukraina har klart å krysse elven litt sørøst for dette kartet, derfra truer de D og B. Dette er et farlig område for Ukraina dog, elven er rimelig bred (det er den som danner sørgrensen i dette kartet for hva Russland holder.

3 Likes

Første krigsfangebilder. Noen soldater og ikke minst en LT colonel. ( usikker hva det blir i natospråk). Men 2 stjerner er bra.

3 Likes

Synes dette var en passende kommentar:

10 Likes

Jeg tror de må droppe flere broer i Oskil-elven med Himars her for å få full suksess. Da kan det bli vanskelig å hente inn områder øst for elven men det er mye bedre å kverne ned det man kan av styrker og materiell når man kan. De har ikke noen valg.

2 Likes

Helt klart. Har man tatt ut 10-20 BTG i Kharkiv og 10-20 BTG i Kherson, så vil den russiske hæren være svært underlegen den ukrainske. Fronten er griselang, så Ukraina må bruke litt tid å finne seg et sted som er dårlig forsvart og krysse der etterpå. Med artilleriovertak, så skal det faktisk gå an å krysse nesten der man vil. De katastrofale russiske elvekryssingene kom av at de ikke hadde kontroll på det ukrainske artilleriet.

3 Likes

Det jeg ikke forstår helt i denne sammenheng når vi nå ser hvordan Ukraina tilsynelatende lykkes med sin motoffensiv, er hvorfor de ikke kastet ut separatistene i 2014 og utover?

3 Likes

Fordi de hadde et elendig forsvar da?

Ukraina har hatt en enorm utvikling de siste årene med bekjempelse av korrupsjon og opprustning av militæret (med vestlig support).

6 Likes

Man prøvde å unngå å starte full krig med Russland.

Nå har jo Russland startet krigen, så da er det bare å kjøre å.

7 Likes

Den ukrainske hæren var i 2014 organisert og trenet som den sovjetiske. De ble stoppet og drevet tilbake av regulære russiske styrker. (De russiske soldatene la ut geotaggede bilder i sosiale medier.)

Etter 2014 har Ukraina arbeidet med å få hæren til å følge NATO doktriner, som er basert på høy grad av autonomi på lavt nivå. For å få dette til i praksis, har de rekruttert et ungt sersjantkorps og trenet dem i utlandet. Det samme med stabsoffiserene.

Legg merke til at det meste av lederskapet i Ukraina er en generasjon yngre enn i Russland. De har ikke med seg den sovjetiske tankegangen om at alt må styres fra toppen.

12 Likes

Det er ikke umulig å se for seg at det autonome fokuset er noe av forklaringen på at UKR har kunnet håndtere en så kvantitativt overlegen krigsmakt. I vårt hjemlige forsvar er blant annet MJK og FSK organisert etter prinsipet om sterk autonomitet, og det er utvilsomt bevisst ut i fra at det gir den største slagkraften.

3 Likes

I 2014, så hadde du egentlig en krig mellom Ukraina og Russland som nå, men uten at Ukraina fikk hjelp fra Vesten. De hadde ikke javelins, himars, eller lignende.

2 Likes

Det er faktisk ikke helt korrekt. URK hæren stoppet russerene i 2014 og Putin oppnådde aldri målene han satte seg, som blant annet var landbro til Krim. Azov i Mauriopol var jo en plass han stoppet opp og dette er sansynligvis også en av grunnene til at Mauriopol har blit bombet og såpass store deler av befolkningen myrdet. Ren hevn fra Putin sin side.

5 Likes