Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Dette er jo de samme prinsippene som gjorde Wehrmacht og Nazi-Tyskland overlegen på slagmarken under WW2

Russisk SU-25 vs UKR manpad, antatt Starstreak. SU25 tapte.

5 Likes

Hvorfor er det viktig

2 Likes

Heavy losses of both Russian and Ukrainian Su-25s indicate jets like it and the A-10 have a limited future.Apr 11, 2022

2 Likes

Siden jeg digger A10 er jeg ikke helt enig.

A10 har smarte våpen og smarte systemer for å overleve enn det Su25 har.

Men det er jo tydelig at Manpads gjør livet mye vanskeligere for lavtflyvende fly.

1 Like

De må nok brukes på natta…

1 Like

Russerene er ikke i nærheten av kapabilitet med deres SU-25 versus A-10C utgavene amerikanerene bruker.

Større utvalg av smartvåpen.
Bedre optikk/targeting system
Betydelig bedre rustet for nattoppdrag.

I tillegg kommer elektronikken A-10C flyene har.

Blant annet : https://www.thalesdsi.com/our-services/visionix-2/hmcs/

Begge disse plattformene er egentlig avhengig av luftdominans. Noe hverken Russerene eller UKR har per dags dato. Dette tvinger dem til å fly lavt, for igjen å bli sårbare for manpads.

4 Likes

Svært interessant - men jeg tror ikke de mener alvor akkurat nå. Det er mye PSYOPS for å få Russland til å spre seg utover tror jeg.

4 Likes

Fresh news from the Kherson frontline!.

De som tror UKR har flyttet tropper i stillhet til Kharkiv de må tro om igjen.

Jeg er litt der at enten tolker vi alt for positivt eller så må den russiske hæren være nær totalkollaps.

8 Likes

For å skifte tema litt.

Tyskland vil ikke sende panser til UKR , det er helt fair. Tyskland har mulighet til å sende en rekke varianter av Leo vogna, fra Leo1 til Leo2A 7 (nyeste).

Samtidig har polen sendt masse av sine egne T72 vogner samt den oppgraderte PT-91 som er en polsk oppgradert T72. De har faktisk sendt alle vognene de hadde.

Som erstatning fikk de endel pent brukte og nye Abrahams fra USA.

Samtidig signerer Polen en massiv avtale med sør korea om å kjøpe K2 panser og K9 arty.

K9 arty er det samme som Norge har kjøpt og Norge vurderer K2 vogna. ( den er i konkuranse mot Leo2A7).

Polen skal også lage fabrikk for å lisensbygge K2 og K9 samt fasiliteter for å kunne bedrive vedlikehold.

Så til poenget, noen som tror UKR kommer til å gidde å vurdere å kjøpe Leo2a7 etter krigen? eller tror du de går direkte for splitter nye K2 ? evt abrahams? :smiley:

Jeg tror faktisk Polen kommer til å bli en massiv makt i det nye Europa på bekostsning av Tyskland.

9 Likes
3 Likes
1 Like

INgen tvil om at russland har mistet kontroll. På hvor både fronten går og hvor fienden er.

Bakhold på russisk transport.

3 Likes

1943 ringer, de vil ha tilbake de sovjetiske soldatene sine.

3 Likes

De er “bare fra provinsen”.

Ser du videoen med transporten som ble tatt ut så er det helt annet kaliber på de gutta. Moderne utstyr.

5 Likes

da vet vi hva som traff moskva.

10 Likes

2021 BNP
$4,225,924M Tyskland
$674,127M Polen

… Bittelitt større i Polen? Det skal sies at de har klatret i en vill fart oppover.

3 Likes