Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Joda, Men tyskland kommer til å slite fremover spesielt om de skal fortsette å la seg lure av de grønne ( som må være moskva sponset).

Mens Polen bare bygger LNG terminaler, satser på kraft. Jgør alt riktig.

4 Likes

Frigjort dronefrilm fra homostel tidlig i krigen.

Jeg er overrasket over hvor mye utstyr Russerene fikk inn der. Sier litt om hvor ekstremt hardt Ukrainerene kjempet for å holde dem unna Kyiv.

4 Likes

Jeg har også stor tro på Polen. Og på andre østblokk-land. Deres tid kommer. På bekostning av Tyskland, England, Frankrike osv… Men demografien er dårlig så de kommer nok ikke helt på høyde med vesteuropa økonomisk.

2 Likes

England har sikret seg en venn i øst. Ukraina.

Ukraina og Polen vil være et Power couple uten like.

4 Likes

Husk at om Ukraina får EU medlemskap så blir ikke England så viktig lenger.

Dessuten kommer folk da til å ta seg jobber i andre land. Hvor kommer vaskedama på jobb fra? Polen - alltid Polen. I fremtiden - Ukraina?

Det skal du ikke være så sikker på.

Ukraina har en SVÆRT blomstrende IT industri, flertallet foretrekker å jobbe i Ukraina. For folk uten mye utdannelse skal landet gjennoppbygges og moderniseres.

Jeg vet om flere norske selskaper som har lokalt ansatte i Ukraina og som la planer for å flytte ansatte og familier til Norge når krigen startet. Det absolutte flertallet valgte å bli i UKR.

Så jeg tror de blir når UKR blir endel av EU også.

7 Likes

Har et flyktningmottak i nabolaget og ukrainske barn i barnehagen. Har generelt er godt inntrykk av dem. Traff også på endel i svømmehallen sist. Oppførte seg bra.

Jeg tror også Ukraina blir en del av EU, og mye raskere enn de fleste land. Den korrupsjonen som har kommet via Russland er nå brutt. Tror samholdet i landet blir svært sterk framover.

For EU sin del, Ukraina har mye gass å eksportere. De trenger bare hjelp til å få den opp av bakken.

9 Likes

Det er en liten underdrivelse :smiley:

De kan fort erstatte all russisk gass. Og de har infrastrukturen for å sende den til EU!.

5 Likes

Ukraina vil ha hjelp til å bygge opp landet. Det kan Norge hjelpe med. Vi må bare få gassen opp av bakken for dem. Så kan de selge den og kjøpe de tjenestene de trenger.

4 Likes

Et steg nærmere omringelse av Izyum

Byen det er snakk om er den i gult, den i grønt ble frigjort igårkveld/natt/morgentimene.

3 Likes

Ikke så gøy å være russer i Ukraina.

3 Likes

Kjørt rett gjennom de russiske linjene. :sunglasses:

4 Likes

Alle har vel fått med seg denne kontoen, men altså, han eller hun som står bak denne et er oppkomme

6 Likes

Spent på når bilder og info kommer. Om UKR har tatt det lageret i god stand… :smiley:

2 Likes

grønt har UKR tatt nå. ( masse annet men har ikke fått tegnet det inn, gleder meg til ISW oppdaterer kartet.

sKal ikke så mye til før de har laget en grei lomme der. Med mindre russerene har flyttet masse tropper ut, så er Izyum der de har mest tropper på donbas.

3 Likes

Jeg tror fokus har vært lengre sør. Så mye mindre tropper der en når det tok lommen. Ikke bare har fokuset vært lengre sør, men de har også flyttet mye tropper til kherson.

Det positive her er at de kjører jo over de russiske troppene. Mye tap og svinn for Russland og lite tap for Ukraina. Det er sånn det skal gjøres.

5 Likes

Det kan godt være.

Jeg er spent hvor langt og bredt de pusher. Ryktes om at opp mot 1000 russere er tatt til POW også. Så Ukraina må jo bare utnytte moment her.

2 Likes

Ukraina har jo veldig med folk, så hvis de hadde troen på en vellykket offensiv, så har de folk til å holde stedene der har tatt.

2 Likes

Tyskland har allerede fått på plass mange LNG-terminaler etter at krigen brøt ut, og har i tillegg etablert utvidede utvekslingsavtaler med andre EU-land for gass og energi.

Til syvende og sist så er det prisen på gass som styrer prisene på strøm/energi fremover i det korte og mellomlange bildet, og ikke de enkeltes lands evne til isolert sett kunne ta i mot mest gass.

1 Like

Tyskland planlegger å bygge LNG terminaler som er klar om noen år. De har vel klart å hasteinnleie 2skip? som kan fungere som flytende LNG terminaler.

Polen er flere å forut Tyskland når det kommer til LNG terminaler og utbygning.

2 Likes