Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Hva skjedde med det russiske artilleriet her mon tro? :stuck_out_tongue:

1 Like

det som er interessant videre er hva som skjer med det generelle prisnivået og sentralbankenes planlagte rentehevinger. Jeg sitter med en følelse av sentralbankene må justere rentebanene sine ned.

3 Likes

Økonomien går som det suser sånn egentlig . Og om energiprisene ordner seg så har vi godt av en rentehevning til.

2 Likes

det er vel flere signaler som antyder at susingen har avtatt noe. Og slik det antydes, så kommer ikke energiprisene til å ordne seg med det første. Spetalen spår mange konkurser, og han traff jo med sin spådom om strømprisene, så vi kan ikke se bort fra at når vi nærmer oss jul er virkeligheten annerledes.

Gassprisen er akkurat nå nede i ca 2kr/kwt. Ikke akkurat hot, men ikke 5kr heller. Dvs at butikker osv som bruker endel strøm, men ikke massivt vil klare seg.

50 km inn i russisk territorie, det er rimelig risky business! Spørsmålet er om Ukraina hadde nok folk i andre og tredje rekke til å sikre seg bakover.

Det er dog ikke bare risky for Ukraina. Hvis Russland nå prøver å gå til motangrep og feiler, så er det godt mulig at de selv ender opp i en situasjon hvor det er dårlig med forsyninger og de er spredt utover. Selve landområdet har egentlig ikke så stor verdi for noen av partene (Ukraina er svæææært), så her burde vel egentlig russerne gjøre en strategisk retrett.

4 Likes

Izum skal være russernes andre store troppekonsentrasjon (utenom Kherson). De ser nå ut til å havne i ei lomme med elva i øst, og ukrainske styrker i nord, sør og vest.

Ukrainerne kutter dessuten ikke bare hovedforsyningslinjen til Izum, men også forsyningene et godt stykke videre nedover Donetsk fronten.

Dette kan bli svært viktig for utviklingen i store deler av østfronten.

2 Likes

Er du sikker på at det er så mye tropper i Izium?

De største angrepene har såvidt jeg har forstått kommet lengre sør, ved Bakhmut

Der tror jeg de har prøvd å få laget en lomme til.

Russland har brukt fly for å håndtere Kherson, tipper de har kommet herfra. Noe Ukraina tydligvis ikke er fornøyd med :stuck_out_tongue:

1 Like
2 Likes

Izum skal etter sigende ha støttefunksjonene for et større frontavsnitt. Med russernes elendige logistikk, krever det mye folk. I tillegg kommer annen stabs og støtte.

1 Like

Denne basen er opphavet til den berømte “what air defence doing” , så det kan de fortsette å spørre seg.

Må si mye rundt offansiven i Kherson imponerer stort.

Igår kunne vi lese om at Shevchenkov var omringet men at UKR hadde rykket videre.

Idag kan vi lese at den er frigjort.

Det som er spesielt er at det til sigene skal ha vært endel russiske tropper der blant annet noe spesialtyrker og annet.

Vi kan konkludere med følgende.

1: De har overgitt seg uten kamp.
2. UKR har hatt med seg styrker/SF trent på bygkrig. Frontgutta pusher. Baktroppen sikrer, og Bykrigerene går til aksjon med å rydde.

Begge deler gir mening og denne offansiven virker såpass godt planalgt at de må ha hatt en plan for å rydde ut russiske tropper som gjemmer seg i bygg.

Idag kan vi lese dette.

Hvis det stemmer er izyum kuttet. Jeg tror det stemmer, men jeg tror ikek Izyum har de store troppekonsentrasjonene lengre som de hadde. Når UKR offansiven startet for snart 3 døgn siden ville det vært rart om store styrker i Izyum lå rolig i posisjonene sine.

Man får selv bestemme seg om man tror på ryktene men det vil være vanvittig fordel for UKR når de tar denne byen og når de tar izyum. Det vil lette på en stor frontlinje. Ser også mye bilder og film som tilsier at russerene kjører inn ALL luftstøtte de har tilgjengelig. Så at dette er krise… ingen tvil ;D

7 Likes

Jeg vil bare igjen anbefale denne podcasten. I episoden 28. august går Galeotti gjennom russiske aviser for den dagen, og det er påfallende hvor lite krigen fyller i nyhetsbildet . Det som derimot fyller mye er “nyheter” om hvor mye vesten og Europa sliter - vi har angivelig mangel på toalettpapir, og står på kanten av total kollaps osv.

I tillegg til at markedet har frontrunnet nyheten, mener jeg at putin og russland har forregnet seg. Kanskje de igjen har blitt lurt av sin egen propaganda og trodd at gassvåpenet var sterkere enn det er. Russene er også gode til å selge sitt narrativ til “late” vestlige medier, som siterer i vei om at sanksjonene rammer oss selv mer enn russland, at avstenging av gassen vil bli katastrofal for Europa osv.
Det virker til at frykten for den avstengingen har vært sterkere enn det var grunnlag for. Tyskland har f.eks. allerede redusert sitt forbruk av gass med ca. 22% y/y og redusert russlands andel til ca. 10% ned fra nesten 50% for et år siden.

6 Likes

Har enda ikke bestemt meg om denne er ekte eller laget i propaganda øyemend.

Hvis du har kontroll på hva fienden har, så kan det være innenfor. Menmen, morro læl.

2 Likes

Ser ut som Ukraina knuser de… Fantastisk
Sprekker jo totalt. Det virker som det er en relativt stor plass bayakleva. Fytti for ett drama. Håper de jager de ut alle mann og får satt opp Iron Dome og annet luftforsvar så det ikke blir skutt inn noen raketter.

3 Likes

2 Likes

Fy f… nå er det mye insane footage som kommer ut! Ukrainerne er rå, sykt modige!

:muscle::ukraine::grinning:

19 Likes
2 Likes
17 Likes

Bærre lækkert!