Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Som igjen betyr at det området jeg har skravert med rødt går over fra å bli forsynt med tog til å måtte forsynes med lastebil. Som krever svært mye mer av russisk logistikk som allerede har problemer med lastebiler pga Himars.

Området skravert i blått er tatt etter 24. februar og er ikke territorie som russerne nødvendigvis holder så lett.

Russerne får trøste seg med at forbruket av artillerigranater kommer til å gå ned. De nylig rekrutterte, godt voksne og velfødde frivillige kan dessuten ha godt av en fasteperiode.

1 Like

image

Antar de er på vei til Kupiansk?

Jeg ser for meg at det kan bli et skikkelig slag her. Det kommer an på hvor høye ambisjoner Ukraina faktisk har her og hvor mye utstyr og folk de har helt framme ved fronten.

7 Likes

Forsterkningene til russerene kommer til å bli bombet før de kommer frem.

2 Likes

Forsterkinger fra øst må de krysse broen for å komme inn i Kupyansk. Det blir ikke lett når Ukrainerne allerede har tatt byen.

Forsterkningen nordfra har ikke slike hindringer, men risikerer å falle i bakhold om de ikke vet hvor ukrainerne er.

1 Like

Jeg har hørt at Kupiansk er tatt, men er vel ikke noe konkret info der?

Det er tre veibroer og en jernbanebro? Jernbanelinjen ligger på østsiden av elven. Ikke at Ukraina trenger å holde østsiden for å gjøre jernbanelinjen ubrukelig. Sporet som kommer fra Belgorod kommer fra nordvestsiden av elven, mens sporet på nordøstsiden av elven kommer fra Stari Oskol.
image

ingen tvil om hva som står langt oppe på listen til UKR.

Angående kupy.

Denne forklarer hvorfor byen er viktig.
Byen er ikke tatt men UKR angriper den fra minst 2 flanker.

Kriger i byen nå.

UKR med full fart mot Izyum. Lurer på hvordan russerene skal klare å evakuere. de har kun 1 ! vei de kan bruke og den er gammel sliten og ikke vledig bre.d

1 Like

Jeg tror at det er et betydelig tidsetterslep i informasjonen vi får. Ukrainerne hadde nok ikke sluppet så mange bilder og videoer, om de ikke allerede var utdaterte og uten taktisk nytte for russerne.

7 Likes

Videoen postet jeg over, også har du kommentaren fra han her :stuck_out_tongue:

3 Likes

han serdet samme som meg. Ikke tropper som har utstyret for å storme en fiende. De må bare grave seg ned og håpe de klarer å grave nok før UKR kommer.

Vil tro at de graver for harde livet i Izum også. Russiske kilder er kanskje raskere med stedsdata nå.

De melder at Ukraina nå har kontroll over Horokhovatka. Den siste brua østover fra Izum.

https://nitter.net/WarMonitor3/status/1568220406133186561#m

1 Like

Jeg tror faktisk heller de er masse flukt evt masse dessertering

2 Likes

Veien i sør har ukrainsk artilleridekning, men det anses kanskje som det minst farlige alternativet.

Den veien som er lengst fra fronten er 15 km unna, jernbanen er 10k m unna og den nærmeste er 6 km unna.

Det fine her er jo at Ukraina her har tatt ut de russiske styrkene som forsvarte denne delen av fronten. Med tropper de ikke trengte på andre fronter. Nå må Russland ta fra andre fronter (som de trenger) for å dekke dette hullet. De har da ingen faste forsvarslinjer å bruke, ingen ferdig nedgravde stillinger eller forsvarsverker. Så hva er det som skal stoppe Ukraina for å fortsette offensiven? Som jeg ser det, så må russerne:

  • Få tak i flere folk
  • Trekke seg tilbake for å få en kortere frontlinje

Ukraina får forresten kortere front jo lengre de pusher russerne bakover. Hvis man da bare ser bort i fra den russiske grensen. Noe de ser ut til å ha mer eller mindre gjort tidligere.

Har hørt om ukrainsk framgang sørfra også, men ikke sett bilder.

Å holde fronten i sør mens Izum evakueres, krever disiplin og lagånd. Jeg er ikke overbevist om at russerne kan mønstre det som behøves.

Den broen som er lengst fra fronten er mest sannsynlig ikke der :stuck_out_tongue:
image

Vil vel egentlig tro de to andre broen er bortevekk også. Og blir svært overrasket hvis ikke evt pontongbroer også har blitt blåst til småbiter. Ukraina er jo først og fremst interessert i å slå de russiske troppene. Ikke jage dem for å måtte sloss med dem på et senere tidspunkt.

1 Like

Hehehe. Innmaten minner om en Baby Call.

UV-5R er en super VHF-radio det. Bare ikke egnet til militære formål i hele tatt siden den har null kryptering.

Jeg har 2 stk UV-82 (storebroren fra samme produsent Baofeng/Pofung) og de har imponerende funksjonalitet og ytelse, til og med sammenliknet med konkurrenter som er 5x dyrere.

3 Likes