Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Situasjonen nå ser ut til å være at «staten» ikke er en samstemt enhet. Det er skyld som skal fordeles, så det er viktig å styre folkets virkelighetsoppfatning i en retning som styrker egen posisjon.

Vil tro det pågår en aktiv posisjonering siden utfallet av “spesialoperasjonen” ikke lenger er gitt.

Samtidig får vi klare signaler på at makteliten i Russland ikke har vært like samstemte rundt Putins strategi.

Han har jo tilsynelatende vært dyktig på å tilpasse narrativer etter hvert som krigen har utviklet seg, men dersom de nå må forlate Ukraina, nærmest med halen mellom bena, så må det bli vanskelig å finne en fortelling som passer.

1 Like

Teiner sa eksklave, ikke italiensktalende kanton. Det er en faktisk eksklave av Italia inne i Sveits, ved Luganosjøen. Campione d’Italia – Wikipedia

1 Like

Hva tenker forumet om dette? Russland påstår de gjennomfører store angrep – Siste nytt – NRK

Jeg tenker at det sikkert stemmer bra at de fyrer av det de kan av artilleri, men hvis de russiske soldatene ikke vil ut av skyttergravene, så kommer de ingen vei.

– Luft-, rakett- og artillerikrefter gjennomfører massive angrep mot det ukrainske forsvarets enheter i alle retninger, påstår det russiske forsvarsdepartementet i sin daglige brifing om krigen.

Hvis man går litt tilbake i tid, så er snittet på russisk artillerild på ca 40% av hva det var når de tok lommen i Donbas.

2 Likes

Interessant, hvordan ser du det?

Siste krampetrekning eller en motoffensiv 2.0?

Jeg tipper russland skyter fra russisk territorium, hvor de er “untouchable”. Så får vi se hvor lenge det varer…

Det er særdeles stille på Twitter angående noen russisk offensiv. De har vel bare lyst å brenne av all ammunisjon før ukrainerne enten sprenger depotene eller overtar dem ubrukt på bakken.

2 Likes

Det finnes ikke tropper til å utføre offansiv på russlands side.

Så det ville vært rart om noen skrev om den.

Slår meg at VG og Dagbladet bruker 3 dager på å skrive om Ukraina som tar store landområder og jager russerene hjem.

Men de skriver umiddelbart om en russisk offansiv som ikke finnes.

9 Likes

Altså, det er en stund siden jeg sjekket dette, mener det var https://twitter.com/DefMon3 som kom med dataene. Hva Russland driver på med i dag har jeg ikke, men de siste dataene jeg har ser slik ut:

Her var Russland kanskje oppe på 50% av det de var på maks?

1 Like

Ser slik ut ja. Jeg vil tro russerne mest av alt vil bruken tiden på å lappe sine egne forsvarsverker, som mest sannsynlig ser ut som ei slitt helsetrøye.

4 Likes

Wow, jeg har ingen link til Ukraina ,men dette er så spennende at jeg klarer ikke å konsentrere meg om jobben en gang.

5 Likes

Kan ikke forstå noe annet en at putin må gå snart.

7 Likes

Veldig vanskelig å forutse hvordan ting går videre akkurat nå, men hvis man ser litt større på det, så er jeg ganske sikker på at innen et par måneder, så er Russland ute av alt annet enn Donbas og Krim. Spørsmålet er jo om Russland på det tidspunktet har prøvd å holde Kherson og Zapo[…] og så måttet flykte, slik som ved Kharkiv, eller om de har gjort strategisk retrett. For Ukraina, så er det en fordel hvis de har prøvd å holde og måtte flykte. Da mister de mest folk og utstyr.

Jeg har null tro på at Russland kan klare å snu dette nå. De har tømt reservene sine og har veldig lite å slå tilbake med. De har fortsatt bra med artilleri, men som man så i Kharkiv fylke, det hjelper ikke med artilleri hvis Ukraina har trengt gjennom linjene og de har mistet kontrollen. Russerne må vite hvor de skal skyte. I Kharkiv fylke, så har jeg bl.a. sett et bilde av pent parkerte tanks og til og med et ferdig ladet 122mm rakettartilleribatteri som stod forlatt.

Når det kommer til politikken i Russland, så har jeg bare ikke peiling. Hvor godt sitter egentlig Putin? Jeg vil egentlig anta han sitter gjennom hele greia. Evt arvtaker blir neppe noe bedre, jeg antar at Russland fortsetter som en politistat.

7 Likes

Denne forteller noe annet!

1 Like

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

De bruker vel RT/Tass som kilde av gammel vane?

Nå skal det sies at Ukraina selv har kommet med info noen dager på etterskudd. Russland har ikke kontroll, så hvorfor skal de forklare dem situasjonen i detalj? :stuck_out_tongue:

1 Like