Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Disse tallene er tilsynelatende lavere enn oryx, etter motoffensiven (?).

1 Like

Någon som har lite koll på hur Ryssland löser allt av produktion av nya tanks, flyg m.m. när det är avstängd från stora delar av världen. Tippar såklart att Kina levererar stort.

Det er vel foreløpig uløst…

1 Like

De produserer ikke tanks, de måtte stenge ned pga mangel på deler. De refurber tanks fra 1961. Fly har jeg ikke oversikt over. De kan nok lage IFV og APC-er, men jeg vet ikke.

Kina leverer ikke en dritt, ikke engang droner. De vil ikke bli truffet av sanksjoner fra USA.

Russland kjøper ammo fra nord Korea og droner fra Iran. Sistnevnte utstyrt med motorer laget i vesten. Jeg ville ikke blitt overrasket om Iran kom under tyngre sanksjoner.

6 Likes

Oryx tallene har et stort etterslep. De ukrainske tallene er nok slike som er rapportert fra felt via smart tlf.

1 Like

Nice :grin:

Må si jeg liker den subtile, WE ARE GONNA FUCK YOU UP! stilen til UKR.

6 Likes

De er fullstendig tomme for video eller bilder for å fabrikere løgnene sine på nå i Kreml. Det som åpenbart er et øvingsmål blir påstått å være Ukrainske landingsfartøy som angriper Zaporozhye (kraftverket):

google translate:

The Ministry of Defense of Russia showed footage of the defeat of the landing force of the Ukrainian Armed Forces in the area of the ZAEP by Ka-52 helicopters

Marine landing forces of the Armed Forces of Ukraine were destroyed by Ka-52 helicopters near the Zaporozhye NPP. The video of the destruction of the barge with the Ukrainian military was shared by the Ministry of Defense of Russia. The landing force of the Ukrainian Armed Forces tried to cross the Dnieper. Whirlwind missiles were fired at it. Earlier, the Ministry of Defense showed footage of “Iskanderov” combat work at night at the facilities of the Armed Forces.

Dette er jo troverdige for russere. De hadde jo sendt avgårde en firkantet kloss med folk oppi og kalt det en angrepsstyrke? Ser at angrepet skremte vekk veldig masse måker :smiley:

6 Likes

Demonstrasjonene i 2020 ble tildels slått ned med russiske opprørspoliti. Disse var blant styrkene sendt til Ukraina.

I Georgia så er det et forslag om folkeavstemning for om de skal gå til krig for å ta tilbake okkuperte områder.

3 Likes

PARIS, Sept 14 (Reuters) - Vladimir Putin’s chief envoy on Ukraine told the Russian leader as the war began that he had struck a provisional deal with Kyiv that would satisfy Russia’s demand that Ukraine stay out of NATO, but Putin rejected it and pressed ahead with his military campaign, according to three people close to the Russian leadership.

Oioioi, hva sier “NATO har skylda” folket nå?

17 Likes
4 Likes

Det morsomme her er at det finnes to referater fra det møtet. Ett fra Russland hvor de skriver om støtten de får fra Kina rundt Ukraina krigen. Ett fra Kina som overhodet ikke nevner Ukraina krigen. Jeg har ikke aftenposten, så vet ikke om det blir dekket av artikkelen, men overskriften er i hvert fall misvisende. :stuck_out_tongue:

5 Likes

Da vet vi at de ikke deltok i offansiven som var nå. men at de har fullført og reiser til UKR straks.

Det er kjipt for Russland og veldig bra for UKR. Treningen i UK er 3 måneder intens kamptrening.

Edit : Ser at dette var et 3ukers program som nå er utvidet til et 5ukers program.

13 Likes

Jeg antar egentlig at dette er tropper som allerede har vært gjennom førstegangstjenesten. Det hadde vært rart hvis de brukte denne treningen på helt ferske tropper. Det Ukraina trenger er de som skal bryte gjennom russiske linjer. Ikke tropper som kan holde linjen, det burde de ha nok av.

… så hvor skal disse 5000 settes inn? Donbas eller Zaporizhzhia antar jeg. Kherson er “fullt” :stuck_out_tongue:

8 Likes

Med all fokus på Kharkiv har jeg lurt på om Kherson har bremset litt opp. Det ser ikke sånn ut!

5 Likes

Zelensky er tydeligvis ikke nervøs for en taktisk nuke (postet for en halvtime siden, og dette var nok i dag):

15 Likes

Dette er nok helt ferske tropper som har fått 3 måneders intensiv trening for krig.

Edit link som bekrefter at det er sivile som trenes til soldater. Så helt fresh.

5 Likes

Kherson har nok bremset opp, disse tapene kan du nok hovedsakelig tilskrive de første fem dagene. Offensiven startet 29. august, så for 17 dager siden.

Det endelig målet med Kherson er som jeg ser det å slå troppene som er der. Det er vanskelig å slå noen god retrett over en 500m bred elv for 20-30k soldater. Det er to midlertidige mål:

  • Å grinde i stykker de russiske troppene der. Dette gjøres mest effektivt i Kherson fordi de er vanskelig å forsyne.
  • Å binde nok russiske styrker i Kherson til at de kan angripe andre steder. Det er lettest å gjøre i Kherson fordi soldater med begrenset med forsyninger er lette å forsvare seg mot.
4 Likes

Jeg er rimelig enig i det du sier. Starten av offansiven handlet nok om å “bevise” at det faktisk var en offansiv slik at Russerene ble på rett side av Dnipro.

Nå er det i hovedsak bombe russere og plage dem fasen samt ta over territorium russerene har forlatt fordi de ble plaget.

6 Likes