Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Det var 7 BTG-er utenfor Kharkiv inntil ganske nylig, nå 3. Jeg antar at Russland er i ferd med å trekke seg tilbake til bak grensen. Man ser jo at Russland samtidig som de trekker seg tilbake her sender styrker lengre sør. Det ser ut som Russland har klart å økte BTG-er i Ukraina fra 93 til 97 (som er det forrige tallet jeg husker). Spørsmålet er hvor fulltallige de BTG-ene er. Utfra dødstallene rapportert fra Ukraina (som stemmer bra overens med ødelagte tanks), så går det med 1-2 BTG-er om dagen i de russiske angrepene (drepte + 2-3x så mange sårede). Denne offensiven har vart i ca 2 uker og Russland har tilført 4 BTG-er utover de 93, så man kan regne med at disse er på rundt 80% styrke nå.

Spørsmålet er hvor kjapt Russland klarer å få nye styrker inn i Ukraina vs hvor kjapt Ukraina klarer å jevne dem med jorden. som det ser ut nå så er det +4 inn vs tilsvarende -14 ut. Det kan jo også være Russland erstatter personell innad i BTG-er i så fall blir regnestykket over helt galt.

09:43 Pentagon uppger att Ryssland bara har tre bataljonsstridsgrupper mot Charkiv. Samtidigt ska det nu finnas 97 ryska bataljonsstridsgrupper i Ukraina, ner från startens 120, och detta trots att man tillfört förstärkningar till sargade stridsgrupper. Även 120->97 innebär tjugoprocentiga förluster, men i realiteten ännu högre på grund av förstärkningar.

Att man bara har tre stridsgrupper vi Charkiv innebär att man inte kan genomföra några offensiva operationer där och att Ukraina sannolikt kommer sparka ut Ryssland helt från området inom dagar eller veckor.

ref: UPPDATERAS: Fortsatt terrorbombning av Odesa – mindre ryska framgångar i Donbas – Cornucopia?

4 Likes

Phillips skriver litt om det

image

7 Likes

At russerne lar seg pushe tilbake fra Kharkiv gir jo litt mening, det er ikke områder de nødvendigvis ha planlagt å holde (det er ikke en del av Donbas), men når man ser på forsyningslinjene fra Russland og inn i Ukraina i området, så ser man at de ikke kan slippe Ukraina lengre øst. Hvis de gjør det, så mister de forsyningslinjene sine fra Belgorod som ligger nord for de forsyningspunktene jeg har markert i rødt.

1 Like

Med tanke på at ukr nå kan bombe hele forsyningslinjen til izyum. Hvor knytteneven på 20-25 btg står som skal pushe sørover. Så mistenker jeg det ikke var planen å tape området rundt kharkiv

350 nye soldater mistet for russerne, hvor lenge kan de tåle sånne tap før hærens moral går helt i null?

25 nye tanks og 44 APV’s må vel også redusere stridsevnen, blir spennende å følge med på om tapsraten øker fremover etter hvert som enda mer våpen kommer frem.
:ukraine:

7 Likes

Men etter hvert som de russiske tapstallene meldes inn, så må jo dette også påvirke Ukrainas militære ressurser, både materielt og menneskelig. De har vel ikke utømmelige ressurser å ta av. Hvor lenge kan de holde på før kraften i deres operasjoner svekkes?

Det er (var er vel kanskje riktigere) jo et land med 44 mill innbyggere hvor det virker som det er en stor kampvilje, det er jo de som blir angrepet i sitt land. Hvis man sammenligner med ens egen kampvilje om du får innbruddstyver og voldtektsforbrytere inn i ditt eget hjem kjemper man vel med en helt annen intensitet enn om man er en utsendt tjuvrad som bare er utsendt for å gjøre ugang. I tillegg kjemper de jo på “hjemmebane” og vil jo ha fordelen av å kjenne landet og også få støtte i sivilbefolkningen når de tar tilbake okkupert område.
Så jeg har tro på at de skal få kastet russerne ut så lenge vesten forsyner dem med våpen og ressurser til å føre krigen videre.

8 Likes

Jeg tror de får erstattet tanks/APV-er, det er “bare” litt lead time på dette. Selv om man bare regner med at de kan sette i stand 30% av det de hadde, så kan de miste 25 tanks om dagen i 120 dager før de har tømt reservene.

Dette tror jeg er mye verre hvis det stemmer. 350 drepte blir fort til 500-1000 sårede, så totalt 850-1350 slått ut, så mer enn en BTG. De har jo folk, men ikke så mye som har gjort noe særlig mer enn førstegangstjenesten. Hvis de har hatt like god førstegangstjeneste som meg, så er de ikke klare for noen frontlinje.

Her er de materielle tapene til Ukraina mye mindre og de får påfyll fra vesten. Så lenge vesten fyller på, så kan de basically ikke gå tomme. Det kan dog hende at produksjonen av militært utstyr må økes. Som vel Tyskland og spesielt USA sin våpenindustri pusher på :see_no_evil:

Ukraina har hatt 8 generasjoner med soldater som har vært gjennom førstegangstjenesten mens de har vært i krig med Russland i Donbas. Veldig mange av disse har vært på frontlinjen i den tiden. Mens Russland, fordi de ikke “var der”, kun har brukt proffene. Som er de Ukraina nå spiser seg gjennom.

Det er ganske risky å angripe langt inn i territoriet til Russland. Risikoen for mot-artilleri øker vesentlig. Mao, jeg mener at Izium fortsatt er relativt “trygg”, men det skal ikke mange dagene til med ukrainsk framrykning før de er veldig eksponert.

1 Like

Angående tap, så har man en oversikt her, (postet den også lengre opp) som viser russiske styrker i Ukraina og reservene vs Ukrainske styrker.

Du missforstår, jeg snakker forsyningslinjen i Ukraina. Veien RUS må kjøre for å forsyne den store styrken de har i izyum.

UKR har også artilleri som skyter lengre enn russerenes.

Dette er artilleri de har fått fra vesten. Det er ikke så veldig mange enheter. Rundt 200 et sted? Ukraina startet med 1500ish? Ukraina må først slå ut russisk artilleri før de kan bruke artilleriet sitt på forsyningslinjene.

Rundt 200 ja. Det er ganske mange.

155mm 43km rekkevidde. Og de har fått ammo som gir 4meter nøyaktighet.

Russerene sliter vist ekstremt mye med dårlig nøyaktighet og mye ammunisjon som ikke virker.

2 Likes

Hvis Ukraina f.eks. skal slå mot et annet sted enn ved frontlinjen, så er nærmeste f.eks. Kupyansk eller hva det nå heter og det er 30ish kilometer. Da skyter de basically på maks rekkevidde. Russland har dog styrker som da potensielt er ved frontlinjen, så de kan da lett slå tilbake.

Hvis du tenker i sør, der de hardeste kampene foregår, så kan jeg ikke forstå at de kan bruke artilleriet på noe annet enn å slå ut artilleri. Der er forsyningslinjene mye nærmere ukrainske styrker, men de kan ikke pushe artilleriet sitt fram.

Nå snakker jeg forsyningslinjen til izyum.

Var en analytiker som trakk frem det igår at UKR nå kan treffe hver meter av den forsyningslinjen og at de nye artilleri kanonene er på plass i donbas.

Dette er et kjempeproblem siden RUS har 25kmann ish i izyum som trenger mye mat, våpen, granater og fuel daglig.

Så det blir nok en liten aksjon for å sulte dem før de skal knuses.

3 Likes

De kan ja, ref blå pil på tegningen under. De kan slå fra sør (røde piler), men det er nok her nede russerne har mest artilleri, så veldig risky. Det jeg antar kommer til å skje er at Ukraina pusher inn i det grønnskraverte området og de vil da kunne slå mot forsyningslinjene til russerne med vestlig artilleri med lang rekkevidde uten at russerne kan slå tilbake. De må bare rydde litt vei :stuck_out_tongue:

Btw, har du link til analytikeren?

(kartet over er et utsnitt av kartet herfra https://twitter.com/Nrg8000/status/1523693759774740482)

Oh yess! Sjekk ut denne Tweeten :rofl:

6 Likes

Russian troops in Ukraine continue to display low morale and poor discipline as fighting in many areas has stalled out against Ukrainian resistance . A senior US defense official claimed that Russian troops in Donbas are failing to obey orders from top generals.[6] Russian forces deployed to the Zaporizhzhia area reportedly are experiencing very low morale and psychological conditions, complain about the ineffectiveness of operations in the area, frequently abuse alcohol, and shoot at their own vehicles in order to avoid going to the frontline.[7] This is consistent with reports made by the Ukrainian General Staff that the extent of Russian losses is having widespread impacts on the willingness of Russian troops to engage in offensive operations.[8]

ref: https://www.criticalthreats.org/analysis/russian-offensive-campaign-assessment-may-9

Google translate

According to locals, in Polohy, the Russian military shot about 20 of its cars, only to avoid going to the front line, saying that this was done by representatives of the resistance movement in the temporarily occupied territory of the Zaporozhye region.
ref: Telegram: Contact @zoda_gov_ua

Litt usikker på hva de mener med Zaporozhye , men tror det er dette området:

3 Likes

Fantastisk hvis dette stemmer, men synes liksom jeg har lest slike rapporter om lav moral i 2 mnd nå … Hvis tilstanden er så dårlig som det blir rapportert om her, burde ikke dette gi større utslag på kartet?

Her må det vel være store mengder blindgjengere, som vil gjøre åkerlandskapet ubrukelig for lang tid fremover, og igjen påvirke Ukrainas produksjon av landbruksvarer.

2 Likes