Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Det kommer an på hvilken gruppe som pusher et evt opprør. Er det de militanten som mener at Putin gjør en ræva jobb, eller er det de apolitiske som mener at kontrakten deres med Putin er brutt ved å mobilisere dem. Hvis det er sistnevnte, så kan man få et mer moderat Russland. Er det førstnevnte, så er vi ett skritt nærmere atomkrig.

1 Like

De som sitter med makten til å bestemme hvem som overtar etter Putin er folk som bokstavelig talt er interessert i “business as usual”. Dvs. en ny ganske kjip type, men en som vil avslutte krigen og forsøke å normalisere handel og økonomi. …tror jeg.

1 Like

Det er nok makteliten som bestemmer ja. Russland er på langt nær modent for et demokrati
Selv Gorbasjov var tilhenger av ‘systemet’
p.s Men skiftet vil nok ikke skje så brutalt som jeg skisserte det. Putin har for lengst sikret seg immunitet

Ble kalt inn for 3 dager siden, vet ikke en damn shit utenom at treningen skal vare i en måned.

Iflg Ukraina tar de ut rundt 500 russiske soldater pr dag nå. Hvis man antar 1,5 sårede pr død, så vil det si 1250 russiske soldater som forsvinner fra krigen hver dag. Eller rett under en halv million i året.

Ukraina hevder de har rundt 50 drepte ukrainske soldater pr dag. Her kan man nok regne med kanskje 3-4 sårede pr drepte, så 250 som blir tatt ut hver dag, eller noe under 100k i året.

Hvorfor mener jeg Ukraina har så mye flere sårede pr drepte?

  • Russiske soldater må skaffe sitt eget førstehjelpsutstyr
  • Russiske soldater mangler hjelmer/vester
  • Ukraina bryr seg faktisk om soldatene sine

Tallet mitt på russiske sårede pr drepte er kun et guesstimat, jeg har faktisk ikke noen tall som backer det. For Ukraina, så har jeg brukt mer typiske vestlige tall for drepte/skadede. USA har hatt enda bedre tall enn dette, men de har “alltid” hatt overtaket i de kampene.

2 Likes

De 500døde var vel kun 2-3dager. Ser det var en megafaila russisk operasjon som også leda til masse nedskutte fly.

Tror ikke så høye tapstall vil gjelde fremover.

Putin vil trenge immunitet mot å falle ut av et vindu, drukne mens han skyter seg selv osv.

Juridisk immunitet i Russland er en fiksjon. Der er det makta som rår, og Putin lever så lenge han klarer å holde på makta. Dersom de som utøver makt for han trenger en syndebukk for å redde sitt eget skinn, er han ferdig.

1 Like

Fra 20 til 27. sept har Ukraina rapportert disse russiske tapstallene:
160
300
400
550
240
400
500
550

Jeg tror disse tapstallene vil øke etterhvert som Russland setter inn mer mobiliserte tropper som ikke vet hvordan de skal sloss, ledet av folk som ikke vet hva de skal gjøre med dem. Disse antar jeg i stor grad vil mangle splintvester og kanskje også hjelmer. Når mesteparten av skader kommer fra artilleri, så…

Denne type ting er det jeg snakker om. Jeg gjetter på angrep utført av mobiliserte tropper.

ref det jeg skrev over om russiske drepte/skadede:

Arestovych jokes about tampons being used in the Russian army. Notes that Russian soldiers have to wait 16 hours before being operated on, keeping in mind that even a light injury kills after 3-4 hours if not treated. Serious injuries kill after 45 minutes. On top of that, this figure is from the professional army, it will be far worse for mobilized personnel. 6/10 wounded Russian soldiers die before being operated on.

Ref: https://wartranslated.com/day-216-september-27-summary-of-arestovych-and-feygin-daily-broadcast/

Virkelig en motiverende tale han holdt der, denne offiseren. Og det virker som om det nesten ikke finnes medisinske grunner for å motsette seg mobilisering. De kaller tilsynelatende inn alt. Bare død synes å være en gyldig grunn for å nekte.

4 Likes

Tenkte på noe rundt rørledningen og sjøvann. Trykket holdes oppe fra Russland sin side for å hindre sjøvann inn i rørledningen. Men hva hindrer sjøvann inn andre veien. Dette er vel et like stort problem.

Putin har nå gått “all-in”. Han har ingen retrettmuligheter.
Dermed blir det enten Exit-Putin eller krig.
Håper derfor vesten hjelper russerne med å ta ut gærningen. Ellers må vesten gjøre det sjæl.

3 Likes

En liten samling klipp, med undertekster. russlands militær sett fra innsiden

2 Likes

Om det skulle vise seg at det ikke er Russland som har sprengt rørledningene “noe de selv helt sikkert vet om er tilfelle eller ikke” så vil de norske rørledningrne trolig bli eit mål for russerne.
Har amerikanarane sprengt rørledningene vil trolig russerne se på de norske leidningene som legale mål.

1 Like

Er ikke på tale at USA har gjort det,dette er russerne for og vise hva de kan gjøre ,og for og spre frykt og splid i Vesten.

2 Likes

De hadde ikke sprengt begge rørledningene om de var russerne tror jeg.
Hadde vert nok å sprenge en.
Men amerikanarane ønsker ikke at Europa skal handle russisk gass så tenker det kommer overaskelser ut av skapet her.
Og har amerikanarane gjort dette så tror jeg ikke det er lenge før vi har en tilsvarande hendelse på andre siden dessverre.

Glem det,det er ikke trumpeten som styrer nå,og selv han tror jeg ikke hadde gjort dette.

Russiske marinefartøyer lå på stedet i juni.
https://nitter.nl/CovertShores/status/1574879207603183623#m

4 Likes

Vi får nok svar en dag men tror det kan drøye en stund.

Tror du USA ville gjort noe slikt som ville oppløse NATO på flekken og ødelegge USA´s omdømme til evig tid hvis det ble oppdaget ?

7 Likes

Hvorfor ville det oppløyse NATO? USA har jo hele tiden ønsket at Europa skulle kvitte seg med russisk gass.
Nå er muligheten borte for å importere russisk gass.