Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Sannsynligheten for at det er USA er omtrent like stor som at det er Per Olaf Lundteigen som har dykket ned.

6 Likes

Enig i at det ikke er åpenbart at Russland står bak. Russerne har nok en gang satset på at vinteren kommer til å vinne dem krigen. Denne gangen gjennom energikrise og oppheving av sanksjoner. De kunne utført demonstrasjoner på andre måter enn å sette tre sprengladninger på sine to største rørledninger.

1 Like

Hva om det er russere, men ikke for Russland? Av samme grunn som at det ikke gavner landet som helhet at noen oligarker ramler ut vinduet kan også gassledninger være en del av intern maktkamp. De som styrer gasseksport hadde store insentiver for å få slutt på krigen og begynne å tjene penger igjen. Nå er insentivet borte, for gassledningen er ødelagt.
Putin er tilsynelatende fornøyd med å være kongen av en ruinhaug, så lenge han bare har makt.

3 Likes

Eneste som er sikkert er at rørledningene er sprengt. Så vil tiden vise Hvem det var

2 Likes

Åpenbart at det er Russland.

De sender et sterkt signal til EU og NATO om at de har kapasitet, ressurser og planer om å ødelegge forsyningen av gass fra Nordsjøen til Europa hvis de ønsker det.

7 Likes

Nord Stream 2 består så vidt jeg skjønner av to rør der det er ett av de som er ødelagt. I så fall har Russland holdt døren åpen for eksport til Tyskland så lenge de godkjenner åpningen av Nord Stream 2.

4 Likes

Det begynner å bli over en lav sko at det russiske folk brenner ned verve kontorene.

De siste dagenes hendelser viser en desperasjon vi ikke har sett i Russland siden 1990-tallet, sier Russland- og Ukraina-ekspert Arve Hansen, rådgiver i Helsingforskomiteen, til Dagbladet.

Etter Sovjetunionens fall i 1991, fulgte et kaos uten like russere den dag i dag beskriver som «de ville 90-åra».

3 Likes

Tror det var plassert sprengstoff på rørledningene for lenge siden og en trengte bare utløyse de når en ønsket.
Så norske myndigheiter burde absolutt begynne å sjekke ut om det kan ligge sprengstoff på de norske rørene. Slikt arbeid kan ha føregått i det stille for flere måneder siden med minimal risiko for å bli oppdaget.

5 Likes

Hvordan i all verden kan man egentlig klare å bevise hvem som stod bak sabotasjen?

3 Likes

Ja myndighetenes gjennomføringsevne er svak/ vente å se/ toe sine hender … mens advarsler har komme fra etteretningssiden

2 Likes
  • 11:56 Kreml: – Vi må i alle fall fortsette til Donetsk er frigjort Onsdag uttalte Kreml at «spesialoperasjonen» i Ukraina må fortsette til Russland har tatt full kontroll over regionen Donetsk i Øst-Ukraina.
    Kreml-talsmann Dmitry Peskov sa at den «militære kampanjen» i Ukraina ville fortsette som et minimum til «frigjøringen av folket i Donetsk-republikken var gjennomført».

Jeg tror vi på lørdag/fredag kan sitte med fasit at mange kvadratkilometer i både donbas og luthansk er frigjort fra Russiske okkupanter. Lurer litt på hvordan kremlin vil ta det.

Tolker utsagnet som om de er villige til å gi seg om de får hele donbas og luthansk.

1 Like

Men det kan man glemme at Ukraina gjør.

2 Likes

Det beste innlegget i denne diskusjonen på en laaaaaaaaaaaaang stund. :smiley:

Det positive er at hvis det er riktig tolkning, så ser Putin for seg at Russland kan gjenoppta handel med Europa på ett eller annet tidspunkt og neppe har tenkt å nuke noe :stuck_out_tongue:

Ja de er litt sent ute.

Hadde de kommet med det tilbudet 1 uke ut i Februar…

Jeg tipper om de tilbyr fred nå mot å beholde krim og trekker alt annet tilbake så tror jeg det kan deales.

Men Russland virker å være for cocky.

3 Likes

Alle rørene er sprengt.

NS1 og NS2.

Totalt 3 rør.

Om jeg har forstått det riktig er NS1 , 1 løp. og NS2 er 2 løp. 3 totalt. 3 sprengt.

Edit : Nord Stream - Wikipedia

Utifra Wiki ser det ut som NS1 og NS2 er ganske like ,dvs 1 rør hver. Uansett. Alt skal være puffet.

2 Likes

Ukraina ser at basically samme hva russerne finner på nå, så vil de kunne drive dem ut av hele Ukraina innen et år. Det avhenger av fortsatt støtte fra vesten. For Ukraina sin del, så er jo også sjansen for et regimeskifte i Russland større jo lengre konflikten varer nå, med tanke på at det kommer til å bli sykt upopulært å få 100.000 drepte og sårede hvert kvartal framover. Det knaker allerede godt i Russland.

5 Likes

Ang. muligheten, så skal du ikke trenger mer enn 300k + en båt for å gjøre dette. Men hvem som har viljen er noe annet. Jeg tror det er Russland som står bak, men må ikke være planlagt helt i toppen for å være fysisk relativt lett å få til.
Man trenger en dykker som vil dykke ned 50m, en ladning som fungerer på 50m dyp av en viss størrelse og en båt. Høres ikke veldig vanskelig ut akkurat.

Jeg tror det er fire løp totalt. NS1 er 2 løp og NS2 skulle doble kapasiteten med to nye løp.
Om det faktisk betyr at det siste løpet er uskadet vet jeg ikke.

“Nord Stream 1, which consists of two parallel lines with nameplate capacity of 27.5 billion cubic metres per year each, started supplying gas directly from Russia to Germany in 2011.”

Fant også disse:

3 Likes

@Evilfreud dette er hvorfor jeg tror de russiske tapene vil holde seg høye framover. Etterhvert som de nåværende troppene fortsetter å ta tap, så vil du ha mer og mer mobiliserte soldater med null trening som blir satt til å holde hele frontavsnitt.

Dette skal være fra Telegram-kontoen til Alexander Khodakovsky - Wikipedia

is the commander of the pro-Russian Vostok Battalion formed in early May 2014 during the 2014 insurgency in Donbas. Khodakovsky is a former commander of Ukraine’s Alpha special unit of the Security Service of Ukraine (SBU). During the 2014 insurgency in Donbas, he defected and became the leader of the pro-Russian “Patriotic Forces of Donbas” in Donetsk Oblast, and later (until July 16, 2014, when he was replaced by Vladimir Antyufeyev[2]) the Security Minister of the Donetsk People’s Republic.[3] In May 2018, Khodakovsky relocated to Russia, and in September 2018, he claimed that Russian border guards did not let him return to Donetsk.[4][5]

1 Like