Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Neida de henger bare på andre tråder. Synd for de hadde hatt godt av å lese den.

Er fortsatt bekymret for at Russland skal bruke Russland-taktikken med å få motstanderen til å gå tom for kuler før de selv går tomme for russere. Spesielt når det i går ble påstått at Russland fortsatt har stridsvogner til 1,5 år med krigføring! NATO har ikke stor produksjonskapasitet.

4 Likes

Mja…. Kvaliteten på det som rulles ut nå er ganske laber. Som jo nok også er en medvirkende årsak til den russiske kollapsen.

3 Likes

Det trengs ikke så mange kuler for å drepe noen som ikke har peiling på hva de holder på med.

Så det er nok bare til å ta det med ro med den bekymringen.

Tror du Russland har bra med ammo når de må kjøpe fra Nord-Korea? :stuck_out_tongue: Hvis det skulle være et problem for NATO er det garantert et større problem for Russland.

7 Likes

Estimatet mitt på 6-12 måneder går ut i fra det nåværende nivået. Skulle Ukraina få vesentlig mer artilleri, tanks, fly e.l., så er vi nede i 3-6 måneder. Før Russland mobiliserte, så mente jeg det ville ta 3-12 måneder.

At Russland ikke klarte å forsvare Lyman er et godt eksempel på at de ikke har noe å stille opp med. Dette var et tungt forsvart punkt i Russland sin frontlinje. Som jeg postet over, Ukraina gikk rundt dem med lette tropper og kuttet forsyningslinjene. De brukte sitt eget artilleri til å ta ut det russiske, deretter banket de skyttergravene med artilleri.

Nå ser det samme ut til å skje i Kherson. Hva er det Russland skal ha av tropper der? 15-30k? Fortsatt klarer de ikke holde Ukraina unna. Og det er ikke 1km av gangen vi snakker her. Det er 15-20km av gangen.

Hvis man ser på nordre delen av Luhansk, vestre delen av Kharkiv, så går det en toglinje (blå) fra Russland gjennom området. Dette er det Russland bruker til å frakte forsyninger. Hele denne toglinjen er godt innenfor Himars-rekkevidde for Ukraina nå. Mao, alt av lagere de har ved siden av jernbanen vil bli sprengt før eller senere. Utfra hvordan dette området ble tatt i starten av krigen, så er det ikke lett å holde.

Når det området er tatt tilbake, så er den nordligste av de tre forsyningslinjene til Donbas som ble okkupert i 2014 utsatt. Kritisk toglinje i blått

5 Likes

Den største forsyneren av tanks til Ukraina er faktisk Russland. Under Kharkiv-offensiven, så endte Ukraina opp med 50-100 flere tanks enn de startet offensiven med…

Jeg har forresten tenkt litt på antallet tanks Russland har tilgjengelig og tenker at Russland har jo selvfølgelig tatt fram de tanksene som krevde minst arbeid. De nesten 1000 krever kanskje 2x så mye arbeid, og de neste 1000 der igjen kanskje 4x så mye arbeid.

Jeg synes det er vanskelig å helt forstå hvordan mobiliseringen vil påvirke utfallet her. Men jeg tenker jo at hvis Russland lett kunne utstyrt de mobiliserte troppene med tanks, så hadde det vært spredt utover sosiale medier at hey, her har vi satt opp 100 rehabiliterte tanks som skal til fronten etter refresher treningen. Det vi ser i stedet er folk uten uniform som brenner bål og camper ute i sivile klær.

5 Likes

Det skulle stå “camper” ikke “kamper” btw :smiley:

Interessant tråd som kort sammenfatter UKR sin taktikk

jeg postet denne lengre oppe i tråden. :point_up_2:

Sinsykt mange som har flyttet, det var faktisk overraskende. Men det er jo sånn Russland har tatt over områder.

5 Likes
2 Likes

Vel verdt å lese hvis man har lyst å vite hvordan Ukraina sloss og hvordan de klarer å håndtere Russland:

Det virker som Ukraina, sannsynligvis med vestlig hjelp, knuser russerne på etterretning. De har full kontroll på hvor russiske styrker er mens russerne må be om flystøtte via sosiale media, som nevnt i går.

3 Likes

Tredje gangen i dag denne blir postet :stuck_out_tongue:

2 Likes

Må være verdt å lese da😜

2 Likes

Tenker dette kan håndteres som et rykte inntil videre, men ville vært typisk Ukraina. Hvorfor skal de sloss direkte med russerne når de i stedet kan gå rundt dem og la russerne bryte seg ut av sine egne forsvarsposisjoner? :stuck_out_tongue:

Starobilsk er da knutepunktet for øst-vest hovedveien og nord-syd jernbanen. Den neste jernbanen fra Russland til Ukraina (donbas) går ca 100km lengre syd.
image

5 Likes

Frisk type

Det at guttene er mindreårige, bør ikke hindre dem i å kunne kjempe for fedrelandet, mener Kadyrov. Sønnene Akhmat, Eli og Adam er henholdsvis 16, 15 og 14 år gamle.

– Men deres militære trening startet for lenge siden, fra ung alder, forsikrer Kadyrov og informerer at guttene allerede kan håndtere ulike våpen.

3 Likes

Mannen må jo være riv ruskene gal,han burde heller dra i fronten selv og la sønnene være hjemme.

4 Likes

Ja, og han har krøket dem tidlig. BARN SLÅSS I MMA-KAMP - Presidentens sønner slår og sparker løs på andre barn mens publikum jubler vilt: - Ufattelig

Det er nå det begynner og bli virkelig farlig med tanke på bruk av taktisk atomvåpen. Har putin noen andre alternativer ? Biologiske og kjemiske våpen ? Nå må han styrtes før dette går virkelig ille.

3 Likes