Estimatet mitt på 6-12 måneder går ut i fra det nåværende nivået. Skulle Ukraina få vesentlig mer artilleri, tanks, fly e.l., så er vi nede i 3-6 måneder. Før Russland mobiliserte, så mente jeg det ville ta 3-12 måneder.
At Russland ikke klarte å forsvare Lyman er et godt eksempel på at de ikke har noe å stille opp med. Dette var et tungt forsvart punkt i Russland sin frontlinje. Som jeg postet over, Ukraina gikk rundt dem med lette tropper og kuttet forsyningslinjene. De brukte sitt eget artilleri til å ta ut det russiske, deretter banket de skyttergravene med artilleri.
Nå ser det samme ut til å skje i Kherson. Hva er det Russland skal ha av tropper der? 15-30k? Fortsatt klarer de ikke holde Ukraina unna. Og det er ikke 1km av gangen vi snakker her. Det er 15-20km av gangen.
Hvis man ser på nordre delen av Luhansk, vestre delen av Kharkiv, så går det en toglinje (blå) fra Russland gjennom området. Dette er det Russland bruker til å frakte forsyninger. Hele denne toglinjen er godt innenfor Himars-rekkevidde for Ukraina nå. Mao, alt av lagere de har ved siden av jernbanen vil bli sprengt før eller senere. Utfra hvordan dette området ble tatt i starten av krigen, så er det ikke lett å holde.
Når det området er tatt tilbake, så er den nordligste av de tre forsyningslinjene til Donbas som ble okkupert i 2014 utsatt. Kritisk toglinje i blått