Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Russland som land fortjener nesten ikke overleve. For et shitshow.

18 Likes

Tragikomisk er vel en dekkende beskrivelse

1 Like

Iskaldt drittland, følte hat mot russland når de først invaderte… nå synes jeg mer synd på de stakkarene fra fattige regioner uten stemme som blir drafta

5 Likes

Gutta bois her sloss oppe i Kharkiv/luthansk om jeg husker riktig.

6 Likes

De står vel å henger opp Ukrainske flagg i Lusychansk tipper jeg :love_you_gesture:

1 Like

Godt sagt! Ukraina brukte et par måneder fra de fikk Himars til å sette scenen for det vi ser nå. Det imponerende her er hvordan Ukraina først fikk lokket russerne til Kherson, og så sprengte broene bak dem og på den måten gjorde de styrkene relativt ubrukelige. Så kjørte den en svær overraskelsesoffensiv i Kharkiv og tok store mengder utstyr og landområder. Dette fikk dem helt ut av balanse. Så har de grepet muligheten i Lyman og ikke bare slått, men omringet russiske styrker i løpet av et par uker. Nå prøver de på det samme i Kherson. Lykkes de? Da vil Kherson/Zapo fronten nok kollapse rimelig kjapt.

Så, som tweeten sier, Russland er som et stygt og sterkt betonghus bygget på trepåler i sanden, hvor Ukraina er i ferd med å kutte av det ene beinet…

9 Likes

Går litt i surr med de store tallene, kubikk meter, km, feet osv.
13000 Km3 ser ut som ganske mye ifølge den listen? Også litt uklar på om Russlands estimater inkluderer Krim eller ikke?

Er ikke helt mitt felt dette, så korriger gjerne om jeg surrer igjen. :+1:

2 Likes

Jobber du på Valhall?

Boreleder Aker BP så mye innom Valhall.

2 Likes

Andrew komme med en oppsummering, sansynligvis en av de bedre sålangt.

1 Like

Morsomt å få se ukrainsk taktikk beskrevet av en russer. :stuck_out_tongue:

Det han glemmer å nevne her er jo at Ukraina, såvidt jeg forstår, den siste måneden har klart å drive med veldig effektivt motartilleri og har veldig god artilleriild. Sikkert tildels ledet av disse framskutte troppene.

Jeg tenker at dette ikke er en taktikk Russland vil klare å håndtere med de soldatene og den tiden Ukraina kommer til å gi dem. Det som også er fint å lese er at det som er beskrevet her bekrefter det inntrykket jeg har hatt: At Ukraina tar relativt små tap, selv på offensiven.

3 Likes

Peskov prøver å roe ned Kadyrov:
-I tillegg sier Peskov at Russlands bruk av atomvåpen gjøres i henhold til landets atomvåpendoktrine, som blant annet slår fast at Russland kan ta i bruk slike våpen dersom landets eksistens er truet.
(Reuters)
Som jeg har skrevet før så vil ikke gjenerobring av ukrainske territorier utløse denne doktrinen
Men enkelte vil prøve å skremme ved å inkludere landområder i Ukraina som nødvendig for landets eksistens

Jeg ser for meg at det vil være vanskelig for RU å bruke atomvåpen i konflikten eller til terror.

Det eneste jeg kunne se for meg at de kunne gjøre ville være å prøvesprenge et atomvåpen som f.eks. poseidon et eller annet sted - men akkurat det våpenet er det vel vanskelig å fyre av uten å skade noe.

Hvis man skal se på om atomvåpen kommer til å bli brukt eller ikke, så er det egentlig ett perspektiv man må se det fra, og det er Putin sitt. Kan han, ved å bruke atomvåpen, gjøre det mer sannsynlig at han blir sittende ved makten? I så fall tror jeg han vil bruke atomvåpen. Ellers ikke.

Med i den kalkulasjonen så må Putin vurdere om hvor sannsynlig er det at en ordre om å bruke atomvåpen vil bli utført? For hvis den ikke blir utført, vil jeg si at Putin sine dager er over der og da. Så selv om Putin kanskje tenker at fuck it, vi fyrer av alt sammen, så må det ganske mange folk rundt han som synes det samme. Og selv om det er fuckings risky å gjøre opprør mot Putin, så vil jeg tro at de som får ordren vil veie den risken opp mot at familie, venner og hele slekta blir tatt ut.

Det kan nok hende Putin kan få noen til å gjøre. Å fyre av en atombombe midt ute i atlanteren.

4 Likes
9 Likes

Trikset til Russ fremover blir vel å spille med så høye kort som mulig for å kunne falle tilbake på en avtale som får de til å se ut som vinnere. Kan vel fort hende de saboterer gassledningen gjennom Ukraina om de er desp nok?

1 Like

[quote=“Christian, post:4659, topic:32530”]

Hvis Vesten og US trapper opp støtten så kan dette absolutt bli en realitet.

3 Likes

Smått utrolig at man 7 måneder inn i denne krigen fortsatt kan se folk mene at Ukraina bør «forhandle» med Russland.

12 Likes

Det er litt skremmende, spesielt når man ser at den Russiske fronten totalkollapser.

7 Likes

Om partene kan tvinges til forhandlingsbordet?

Russland kan neppe tvinges.
Det eneste realistiske virkemiddelet omverden har er å stanse våpenforsyningene til Ukraina.
De påfølgende forhandlingene blir da i så fall av det enklere slaget. Russland utarbeider og sender over en avtale til signering.

5 Likes