Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Folk glemmer at Russland har drevet påvirkning av Europa i snart 20år. Masse mennesker som river seg i håret fordi Russland taper og grusomhetene kommer frem.

Bare se på NUPI, som spiller putine sine propagandakort hele tiden.

8 Likes

Som de statlige som var pragmatiske når jødeinnsamlingen foregikk under andre verdenskrig… den pragmatismen holder godt.

Men de var ikke ideologiske, det må huskes :face_vomiting:

3 Likes

Ser vi ny front i anmarsj?

8 helikoptre skada/ødelagt.

7 Likes

Musk har sagt og gjort så mye rart de siste årene at jeg er ikke overrasket over noe derfra lengre…

2 Likes

Hvor uønsket en hendelse er handler ikke bare om risiko, men også om konsekvens.

1 Like

Risiko må alltid veies mot konsekvens.
Problemet med å gi etter for Putin`s atomtrusler er jo at da har vi gitt han en brekkstang som kan bli brukt gang på gang. Hvor setter vi da grensen? Han vil da lett føle at Russland får nesten grenseløs makt over sine naboer.

6 Likes
2 Likes

Ja, men det er en annen diskusjon. Det jeg påpeker er sammenfall mellom risikovurdering og kompetanse/posisjon før krigen.
Phillips hadde akkurat en tweet som er innom samme tema.

4 Likes

Men når det er sagt er det klart at det er en farlig situasjon at putin nå blir utledd som en taper i russland. Full fest på Fredag over over de 4 regionene som ble innledet i russland. For så og se alt rakne etter noen dager. Han må jo vite at det brenner under føttene hans nå . Så det er helt klart farlig situasjon. Må huske på at mange av de militær ekspertene kan ikke si noe annet,pga frykt for panikk i befolkningen.

4 Likes

Heldigvis er det flere som må være med å trykke på “knappen”…

Tror ikke på fred med Putin. Ergo må han vekk. Å bli utledd som taper kan være et trekk på veien.

4 Likes

Ja det er jeg helt enig i,helst i morgen,han og og hele mafia gjengen.

2 Likes

Men hvor lenge har Putin kontroll på militæret?

Soldatene har null verdi for han. De er sett som et nødvendig offer i hans øyne.

Høyere offiserer blir tatt av dage med jevne mellomrom pga. nærhet til fronten.

Rykter om at Putin styrer styrkene selv. Kommandostrukturen ser ut til å ha brutt totalt sammen.

Nå er enda en general avsatt, og man er vel på den femte eller sjette personen til å lede dette. Men vil jo ikke spille noen rolla, da Putin er direkte inne og dikterer.

5 Likes

Russere har merkelig nok også lyst til å leve. Selv Putin frykter nok å bli grillet.
Skjebnen hans er nok langt mørkere enn vår :wink:

1 Like

Putin er i ferd med å spille seg selv i sjakk matt

1 Like

28 Likes

Russland kommer aldri til å kunne gjøre godt igjen for de ødeleggelsene og lidelsene de har forårsaket i Ukraina. Men å avsi Krim og godta at det for alltid fra nå av vil være Ukrainsk er en start i hvert fall.

10 Likes

Da ble Tesla enda mer uaktuell for meg!

16 Likes

Å mine blir sikkert enda rødere i morgen :see_no_evil:

2 Likes

I kampen mot et autoritært, aggressivt regime som siden annektetingen av Krim - og ikke minst “by proxy-krigen” for løsrivelse av Luhansk og Donetsk - har vist sitt sanne ansikt, har Ukraina hatt min fulle støtte.

Nå vet vi at Anna Politkovskaya hadde helt rett da hun, lenge før hun ble tatt av dage av Putin-regimet advarte mot hva despoten kunne foreta seg.

Men når jeg daglig er innom denne tråden (og mye annet om den største og verste krigen i Europa de siste 77 årene) , er det noe som plager meg og gjør meg både trist og fortvilt.

Dette er ikke et jævla dataspill. Hundretusener av menneskeliv, sivile og militære, er allerede gått tapt.

Når titusener og kanskje hundretusener) av fattiggutter fra fjerntliggende og underprivilegerte utkanter av det nye tsarveldet blir sendt fram til krigssonen, går det som det må gå. De blir drept såra eller, i beste fall, tatt som krigsfanger.

De snart 300 000 privilegerte fra Russlands storbyer, hvorav hele 16 med over en million innbyggere, har status, utdanning og penger nok til å komme seg unna klørne på Putler. Det har ikke tatarer, nenetsere, basjkirer, tsjuvasjer m.m.fl.

Derfor gremmes jeg over sjargongen som bl.a. omfatter “rashists” og “orcs”. Hvorfor er de feite, utrente og alkoholiserte? Fordi de er klippefaste fascister rasister og “Untermensch”?

Da står det dårlig til med den politiske analysen og forståelsen når man lar seg rive med i svart-hvitt-bildet av hva denne krigen handler om.

Satt på spissen: Det er nok flere neonazister både i Kyiv og Moskva enn hva du finner blant Putins utkommanderte kanonføde.

23 Likes