Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Tokmak er 30km fra fronten. Det når du ikke med russisk ammo, dette er 155mm base bleed ammo fyrt av fra de kanonene som takler 6 ammo ladninger (så ikke de norske) eller Himars. Det er jo vanlig å holde artilleriet sitt et godt stykke bak fronten, typisk 10 km. Så har du tid til å flytte på deg før det blir skutt tilbake.

1 Like

Ja, men idealismen står sterkt der. Hitler i en annen form kan vokse fram. Ref: Avslutte atomkraftverk og bygge ut vind, samt utvide russisk avhengighet. De har nå fått en dose realitetsorientering i risikoen ved russisk avhengighet, så får håpe det får varige endringer inn i systemet der på klimafronten også. Det funker ikke å se idealistisk på klimakrisen, man må handle pragmatisk. Atomkraftverk er mellompunktet man må ha i bunn for å kunne gå over til fornybare løsninger sånn de fornybare alternativene er i dag. Om 50 år kan situasjonen være annerledes, men man må komme dit uten å kutte levestandarden dramatisk på veien. Hvis ikke står hele prosjektet på spill da befolkningen ikke nødvendigvis godtar å redusere sin levestandard i lengden, og da vil politikken følge dem og gå tilbake til gamle tralter.

1 Like

Poenget til @Evilfreud Martins er at Russland har et kollektivt ansvar for krigen som nå kjempes i Ukraina. Det var ingen i Tyskland som ikke visste om at jøder ble forfulgt og sendt “ett eller annet sted”.

5 Likes

Ukraina tok mye rakettartilleri med ammunisjon. Noen typer burde kunne dekke de avstandene. På den annen side er det veldig volumiøst og logistikkintensivt fyrverkeri.

Russisk rakettartilleri på 30-40 km treffer “ingenting”? :stuck_out_tongue:

1942 er vel regnet som året Hitler begynte å bli mer åpen om det i politikken, men hvor mange som tok han bokstavelig er vanskelig å vite. Han måtte stoppes i 1933-1938, når de hadde kontroll på befolkningen var det for sent. Men ja mistanker hadde nok folk da: Knowledge of the Holocaust in Nazi Germany and German-occupied Europe - Wikipedia
Kan jo for så vidt erkjenne at det er vanskeligere å gjøre liknende ting som Hitler i dag fordi informasjonstilgangen er så god for de fleste.

Det vil jeg ikke si. Russerne har tilgang på info om hva som skjer i Ukraina, de vil bare ikke vite av det. Bare se hva ukrainere skriver om hvordan de russiske slektningene deres oppfører seg. Det er også et bredt utvalg av intervjuer av russere.

Så nei, jeg vil ikke si det er vanskeligere å gjøre ting som Hitler gjorde i dag. Det er kun vanskeligere hvis folk velger å stå opp mot det, og det gjøres ikke i totalitære regimer. Du kan lese litt om f.eks. hva som skjer i Kina nå Uyghur genocide - Wikipedia

Chinese government statistics reported that from 2015 to 2018, birth rates in the mostly Uyghur regions of Hotan and Kashgar fell by more than 60%.

De blir ikke nødvendigvis drept, men såvidt jeg har fått med meg, så er over en million internert.

10 Likes

Så verdens klimaproblemet løses av individer som er villig til å ofre noe selv?
Kanskje drivstoff-avgiftene burde hvert frivillig også? Tobakks-avgifter?
Trenger nok ett nytt politisk system for dette her etterhvert også, kan bli spennende. :thinking:

5 Likes

Hadde NATO kunnet tracke dem, så hadde de ikke sagt det til Russland for å si det sånn :stuck_out_tongue:

3 Likes

Litt mer info her:

Mulig det er vanskeligere, men langt fra umulig.

På tross av uhyrligheten vi har vært vitne til, Mariopoul, deportasjoner, massegraver etc, så ser jo vi at relativt oppegående mennesker i Vesten kommer med ganske drøye ytringer, som viser at propagandaen og informasjonskampanjen til Russland er med å påvirke opinionen i favør av Russland.

6 Likes

Tipper Ukraina er medlem av NATO om 1-2 år. Man kan ikke investere enorme summer i gjenoppbygging av landet uten sikkerhetsgarantier.
Håper Putin sitter i fengsel slik at han kan glede seg over NATO utvidelsen.

10 Likes

Ja jeg satt og tenkte på om jeg skulle ta med et mer kritisk bilde av den utvidede situasjonen, men tenkte hovedsakelig på situasjonen innad i Tyskland/EU i innlegget og ville ikke dra det ut til det større bildet. Men helt enig i Ukraina/Russland/Kina-spørsmål at i hvert fall Kina har et jerngrep på egen befolkning og at Russland hadde det, som nå ser ut til å slå sprekker. Samt at propaganda har effekt.

1 Like

Den regninga får russerne ta i form av statsgjeld når de taper krigen og det har blitt gjennomført militærkupp. I tillegg til at de må forsyne Ukraina med gass og hva det måtte være.

5 Likes

Det gir mening ja.

Jeg vil helst unngå en repeat av ww2 som hadde sitt utsprung i ww1 sin fredsavtale.

Ukraina har bedt om 300 milliarder dollar i krigserstatning. Tilfeldigvis det samme beløpet som vesten sitter på frosne midler fra den russiske statsbanken. Det viser en herlig pragmatisme spør du meg.

9 Likes

Eller Jämtland og Härjedalen fra Sverige, tror forresten flertallet der vil være Norske siden vi har så mye subsidier til distriktene og tilskuddsordninger til bøndene…
Flott at ikke Svenskene beholdt Trondheim…

3 Likes

Btw, parallellen mellom at Russland har switchet fra militære til sivile mål med bombingen sin er jo Tyskland som switchet fra å prøve å få luftherredømme over England til å bombe London. Det er ikke et tegn på styrke for å si det sånn.

3 Likes

Tviler sterkt på at Ukraina vil oppfylle vilkårene for å bli tatt opp som medlem i Nato innen 1-2 år.

Hvilke vilkår tenker du da spesifikt på at Ukraina ikke oppfyller?

1 Like