Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jeg er svært i tvil om hvordan det korrupte landet kan ha orden på det som kreves, at de forhåpentligvis vil få skikk på det på sikt håper og tror jeg, men at det skjer såpass raskt som 1-2 år har jeg vanskeligheter med å tro.

Har mye kontakt med ukrainere og vi snakker ikke et land som vårt for å si det forsiktig.
Men, at de en dag kan lykkes er innenfor og å håpe.

1 Like

Virker som du blander EU og Nato.

Nato har ingen korrupsjonsklausuler. EU derimot har dette.
Formålet med Nato er å slå Russland, Det har Ukraina vist at de mestrer.

For de som vil lese alle alminnelige vilkår så ligger de her.

Ukraina vil etter all sansynlighet få spesialvilkår.

6 Likes

For at en stat skal kunne bli medlem av NATO må de først oppfylle en rekke ulike militære, politiske, økonomiske og juridiske krav som er satt av alliansen. Dessuten må kandidatene også dele NATOs verdigrunnlag og ønske å fremme grunnsetningene for Atlanterhavspakten.

2 Likes

Det gikk for Tyrkia. Da ordner det seg nok for Ukraina

7 Likes

Hehe, joda, ingenting er umulig.
Kan opplagt skje det samme som i Eurovision :joy: :joy:

These criteria include a functioning democratic political system based on a market economy; fair treatment of minority populations; a commitment to resolve conflicts peacefully; an ability and willingness to make a military contribution to NATO operations; and a commitment to democratic civil-military relations and institutions

1 Like

Jeg er også der. Mange grunner til å få UKR raskest inn i NATO. Utelukker faktisk ikke at opptaktsprosessen begynner selv med russere som enda ikke er kastet ut.

Signalene fra Stoltenberg er heller ikke så kategorisk som før. Tonen nå er at “Det er medlemslandene som bestemmer”, og ikke på hindre fra å bli medlem

3 Likes

Russerne føler seg mao ikke trygge et eneste sted innen 85km av frontlinjene. Bra!

3 Likes

Ukrainerne kommer garantert inn i NATO, men ikke under en pågående konflikt tror jeg.
Da må det evt. skje noe slik at NATO blir involvert i den direkte krigføringen

1 Like

Det er litt fascinerende å se hvordan Russland etter å ha invadert i nord, nord-øst trakk seg tilbake over grensen og hvordan grensen fra 1991 ikke ser ut til å være under særlig konflikt. Dette er over 600 km med grense. For meg sier det at hvis Ukraina klarer å kaste Russland ut av alle de okkuperte, så vil krigen slutte.

2 Likes

Hva Ukraina mener om eventuelle forhandlinger med Putin.

2 Likes

Det kan hende at flere typer presisjonsvåpen omtales som HIMARS. Spesielt for enslige kjøretøy, er det mer sannsynlig at det er snakk om styrte 155mm granater.

4 Likes

Helt enig, Excalibur med 50 km rekkevidde mot de bedre russiske tanksene virker som et fint bytte. Prøvde å finne ut av det, men såvidt jeg forstår, så er kostnaden på et Himars missile og en Excalibur runde ikke nødvendigvis så stor.

M31 rakettene koster ca 150.000USD pr stk.
Excalibur koster vel ca halvparten om jeg husker riktig?

Lagde en post om det for noen uker siden.

Å ta ut en ny T72 , T80 eller T90 med M31 ( himars rakett) er veldig verdt det.

1 Like

Vet i hvert fall at rakettene for bruk mot raketter/mål i luft/bakke på fregattene kostet 10M kr hver i 2011. De er jo forholdsvis avanserte, men allikevel. Syntes det hørtes billig ut, men flott om det er så billig.

1 Like

Det såkalte “radar beviset” som han snakker om viste jo helikopterene langt unna der hvor man hadde lekkasjene. Var jo ikke i nærheten.

FFAB123 did not fly along the pipeline and did not even come close to the locations of the gas leaks. In particular, the northern gas leaks are far from FFAB123’s flight path. According to our measurements, the flight path of FFAB123 was nine or 30 kilometers (5 or 18 miles) respectively away from the localized gas leaks.

1 Like

Dette anser jeg som sansynlig

1 Like

Kherson kollapser.

dæven ass. Putin må være forbanna.

12 Likes

Forsvarsanalytikeren Muzyka tror ikke at videoen viser at Russland forbereder seg på å bruke kjernevåpen.

-Egentlig ikke, skriver han på Twitter.

DB omtalte dette, med tvilsom fysikk som bonus :rofl: Så ta det The Times med en klype salt.

The Times melder også at Nato sentralt nylig skal ha sendt sine medlemsland og allierte en etterretningsrapport hvor de advarer om at Russland kan være i ferd med å gjennomføre en prøveskyting av sin avanserte undervannstorpedo «Poseidon».

Torpedoen skal i teorien kunne være i stand til å forårsake en dødelig og radioaktiv tsunami ved å detonere under havoverflaten i kystnære områder. Disse tsunamiene skal kunne bli opp mot 500 meter høye, skriver The Times.

Ellers vet vi at det er mye improv i Russand.