Jeg følger ikke mye med, det skal sies, men jeg har da fått med meg noen av hovedtrekkene. Akkurat som jeg har fått med meg noen av hovedtrekkene i andre konflikter, og etterhvert har begynt å gjøre meg opp min personlige mening.
Hehe ser poenget! Mitt er at internasjonal politikk works in mysterious ways (er råtten og ikke etterprøvbar, men ofte ser man løgnene poppe ut når det er gått litt tid, gjerne ispedd litt formildende omstendigheter).
Vi vet, og dette er allment akseptert, at de forente stater gjennomførte ekstremt effektiv propaganda under første verdenskrig for å snu den amerikanske befolkningen fra å være nøytrale/pasifistiske til å bli krigshissere.
“Manipulating the Masses tells the story of the enduring threat to American democracy that arose out of World War I: the establishment of pervasive, systematic propaganda as an instrument of the state. During the Great War, the federal government exercised unprecedented power to shape the views and attitudes of American citizens. Its agent for this was the Committee on Public Information (CPI), established by President Woodrow Wilson one week after the United States entered the war in April 1917.”
Det var da det offisielt startet.
Men det er klart, vi påvirkes ikke slik av mydighetene i dag!
Eller gjør vi det?
Andre har nok bedre hukommelse og og kan gi gode eksempler på at myndighetene har løyet for befolkningen - problemet er jo at løgnen som avdekkes som regel avdekkes lenge etterpå, og at dem som er ansvarlig for informasjon selvsagt pynter på sannheten etter beste evne.
Watergate, Panama Papers, Edward Snowdon, eksempler på at sannheten siger til overflaten.
Personlig tror jeg norske myndigheter har løyet for befolkningen i forbindelse med pandemien også (evt om det er kvalifisert udugelighet der de ukritisk stoler på feil folk). Siden det er ulovlig å diskutere Covid på forumet (man skulle tro @pdx hadde føringer fra myndighetene ) er det ikke noe mer å si om akkurat det, poenget er at…
…det finnes mange teorier, mange meninger, mye offentlig, mye som er selvsagt (basert på det som blir servert i hvert fall), og mye spekulasjoner.
Så tilbake til spekulasjonenen rundt gassrørene - vi spekulerer jo alle sammen - selv om kanskje noen russere, eller amerikanere, eller kinesere for den saks skyld, eller vindkraftprodusenter (hehe), vet hva som skjedde.
Hva skjedde?
Vi vet ikke.
Men vi vet at myndigheter lyver, det vet vi.
Hvorfor skulle jeg gjøre det? Jeg vet jo ikke hvem som har gjort det, selvsagt ville det få store konsekvenser, og her er jeg inne på hvorfor jeg mener internasjonal politikk works in mysterious ways.
Hvem samarbeider egentlig med hvem?
Er det hemmelige allianser utenom de offisielle kanalene?
Verken du eller jeg vet om Russland og Usa har samtaler seg i mellom og har planlagt Ukrainakrisen sammen. DET er spekulasjon, men vi vet det faktisk ikke.
Derimot kan man lese MANGE overskrifter og kommentarer som hevder de vet hvem som sto bak gassangrepet.
Tja Usa sto jo bak krigen mot Irak, der de brukte feks “vi må ødelegge Iraks masseødleggelsesvåpen” som argument. Det viste seg i ettertid at det var ren løgn.
Hvilke konsekvenser har det gitt? Annet enn at folk som meg sakte men sikkert mister tiltro til myndighetene?
Skulle vi feks etter tyve år finne ut at Usa står bak kabelsabotasjen kan du være sikker på at historien blir fortalt slik at det ikke er myndighetene selv som står bak, men en eller annen amerikansk gassprodusent eller noe.
Og skulle det være myndighetene som sto bak må man bare innse at dette var mange år siden, og ting er annerledes nå. Men det er de ikke.