Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Veldig “stille” på rapporteringene fra fronten nå… Bortsett fra noen missiler og droneangrep på sivilbefolkningen i Zaporizhzhia…

Av og til når det har blitt stille, så er det pga OPSEC og større angrep, men jeg tror rett og slett de bygger opp til en ny “sprint”. Det er svært vanskelig å være kontinuerlig på offensiven. Greiere å ta det stykkvis.

Det fine ser jo ut til å være at Ukraina, mens frontfolka “hviler” (om man kan kalle det når de mest sannsynlig driver med sikring av de erobrede områdene), så er artilleriet med på å pushe hardt. Mao, så får ikke russerne noe fred her.

1 Like

Lurer på om det er hold i samtaler som dette, hvor 60-65 nymobiliserte blir “borte”. Jeg antar da egentlig at disse har overgitt seg.

5 Likes

Når man ser på tesla-kursen siste uke (ned 11 %) og twitringen til Musk, så er det nesten så man kan lure på om markedet begynner å prise inn et omdømme-problem.

8 Likes

Det her kan bli meget godt nytt for Ukraina om dette fortsetter.

9 Likes

Må innrømme at jeg synes det blir mer og mer flaut å kjøre Tesla. Når det er dags for innbytte så er det svært sannsynlig at det blir et annet merke. Mine Dogecoins må bare gå opp litt først…

Alternativt så kunne Elon løse alt sammen ved å bare være eier og holde seg helt utenfor driften av Tesla. Men når han ikke en gang klarer å holde seg ute av ting han har null snøring på (politikk) så er det vel litt mye å håpe på at han skal kunne holde seg utenfor Tesla.

13 Likes

Hvorfor så mye større støtte nå en i august? Jo, fordi nå, så er det mye enklere å se at Ukraina kan vinne krigen.

… sa, denne professoren i mai. Han er en av de kildene jeg bruker som er mest pålitelig.

9 Likes

Maktkamp på gang her? Hæren vs Kadyrov/Wagner (Prigozhyn)?

image

image

… ikke så lett i oversettelsen å forstå akkurat hva disse to hadde sagt rett, men hvis de to har rett, så er det noen andre (som Putin lar styre) som tar feil.

Btw, hvis noen lurer, Russland hadde aldri 2m folk i hæren :stuck_out_tongue:

6 Likes

Hvor lenge kan han holde på makten, hvis han driver på sånn?

Russian dictator Vladimir Putin has stopped to consult with ministers and doesn’t inform them of his plans (…)

3 Likes

I følge artikkelen frykter de Putin sterkt, men sluttet å respektere man for et par år siden. Skulle frykten forsvinne, er det altså slutten for Putin.

Personlig tror jeg heller at Putin er ferdig når tilstrekkelig mange av de nærmeste tror de er satt opp som syndebukker. Dess mindre de vet, dess større blir den frykten.

5 Likes

Tyder på at Putin begynner å bli redd for å få eliten mot seg. Han forfremmet Kadyrov til general dager etter han kom med voldsom kritikk av myndighetene og Kreml talsmannen svarte at han blir for emosjonell når ting er vanskelig.

Wagner PR mannen som ble arrestert i går legger ut ekstreme innlegg mot myndighetene, men har blitt arrestert og blitt løslatt to ganger de siste månedene. Loven er egentlig fengsel i mange år for å spre “desinformasjon”, men han kommer unna til tross for å ha flere hundre tusen følgere og stor innflytelse.
Og han ble arrestert av nasjonalgarden som er Putins personlige hær.

1 Like

Etter 3-4 dager i kamp er en enhet og en soldat godt slitne og trenger pause eller avløsning, dette skaper en rytme i kamphandlingene.

Hvor mye pause og avløsning russerne i Kherson har fått er det delte meninger om, kan være veldig mangelfullt

2 Likes

Hvor naive og stupide er det mulig for mennesker å bli??

Ikke helt sikker på kilden, men det høres sannsynlig ut.
Sikkert ikke så morsomt for en mann med putins oppblåste selvbilde å bli ignorert på 70 års dagen. Til og med av Kina!

7 Likes

Det er så hårreisende som det kan bli, men ikke så overraskende dessverre. Dørene står jo på vidt gap over hele linja

Det at putin får en forferdelig 70 års gave, at hans hær rakner, og blir drevet ut av Ukraina har han fortjent.

6 Likes

Jeg mener at det viktigste er at spørsmålet her stilles om rett mann til å lede den russiske hæren finnes i Putin sin krets. Dette er svært sterk kritikk av putin.

6 Likes

Må kunne stille spørsmålstegn ved om drittsekken Musk støtter Putin.
Ville at Ukraina skulle gi fra seg land og samtidig underkaste seg Russland.

Og nå dette:

1 Like

Ser noen skriver på r/ukraine, at systemet er satt opp til ikke å fungere i russisk-kontrollerte områder. Kan hende for å hindre at russerne benytter erobrede terminaler. Det er tvilsomt at Starlink får nøyaktige oppdateringer av fremrykkingen til ukrainske styrker, så jeg synes forklaringen virker plausibel.

9 Likes

Starlink har vært til stor hjelp for Ukraina. Og så er det kanskje sånn at det er amerikanske skattebetalere som har finansiert det. Men likevel, jeg tror ikke Musk er spesielt pro-Putin eller noe sånt, tror han først og fremst vil ha slutt på krigen for å få bedre makro-betingelser for bedriftene sine. Dermed blir en rask fred viktigere enn en rettferdig fred for ham.

6 Likes