Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Ja, prøvde å finne ut litt mer om brua, det skrives veldig mye på twitter. Vegbrua er i stål, men vanskelig å se noe særlig bra bilder på jernbanebrua.

En slik bru må må i alle tilfelle være dimensjonert for brann i en vogn som kan tenkes å trafikkere brua. En bilbombe er en annen sak (hvis det er det det er snakk om ).

Bare enda mer stål vil jeg tippe. :+1:

Det stemmer, de mente de ville få bedre pris ved å kjøpe i spot.

I tillegg har de gjort seg avhengige av russisk gass.

Og siden de dret på draget så skal vi gi bort naturressursene våre? Nei, det synes jeg ikke, men vi kan selvfølgelig produsere så mye gass (istedenfor olje vi kan) for å avhjelpe situasjonen.

8 Likes

Ser der ja, stålbru det også. Bærekonstruksjonen virker jo intakt, den. Brua burde selvsagt undersøkes veldig grundig før den åpnes igjen, men det ser russerne ikke ut til å ta så tungt. Flere som melder at de har kjørt tog over brua allerede.

I den posten til han Teiner gjøres det et poeng av at stålet smelter ved viss temperatur. Dette er ubeskyttet stål. I en bru som denne er det garantert påført beskyttelse mot brann i form av maling og annet.

2 Likes

Kanskje en grei oppsummering av dagen. Nok en dårlig dag for russisk logistikk.

4 Likes

Ser ut som putin kjører massiv terrorbombing av tilfeldig sivil by som hevn for broen.

Ser ut som Russerne kjører hevnangrep på sivile igjen. Denne gang en høyblokk, 17 drept til nå.

Skulle dette vise seg å være riktig, er oppløsningen av Putler-regimet nærmere enn vi kunne håpe på. Nå avledes oppmerksomheten med videre terrorbombing av sivile mål i “terrorstaten” Ukraina.

"Podolyak:* Crimean Bridge explosion result of conflict between Russian military, law enforcement. Mykhailo Podolyak, an advisor to the President’s Office, said that the explosion that occurred at the Crimean Bridge on Oct. 8 is the result of a conflict between Russia’s Security Service (FSB) and private military companies on one side, and Russia’s Defense Ministry and General Staff on the other.

(Kyiv Independent idag)

1 Like

Største frykten er jo om noen enda mer ekstrem enn Putin evt tar over. Man har jo sett i det siste at det er mye krigs-hauker i det landet som mener Putin er for svak.

5 Likes

Tormod Heier om et Ukraina i Nato: – Veien til en selvutslettende tredje verdenskrig blir kortere (msn.com)

1 Like
5 Likes

Heier har vel helt fra starten vært en av de som vektla Nato-argumentet. Han er sikkert oppegående, men jeg synes det er rart når folk ikke justerer sine grunnoppfattelser etter hvordan virkeligheten ser ut. Han har tatt mye feil i sine spådommer om krigen så langt.
Det han sier her er i øvrig helt i tråd med hva russland ønsker han skal si.

14 Likes

Jepp, han sier sikkert utrolig mye rart som så mange andre, ikke et sekund i tvil.
Og jeg følger ikke konflikten veldig tett, synes bare det er greit at forskjellige vinklinger kommer på trykk uavhengig av hva sånn sett.
Ingen kjenner fasit 5 år fram i tid.

3 Likes

Jeg synes Vlad Wexler er en av de mer interessante stemmer. Exil-russer med fokus på politisk filosofi.
Her argumenterer han for at Kerch-broen kan bli det som vekker opp den store apolitiske majoritet av russlands befolkning.
Poenget er at angrepet på broen får regimet til å fremstå som inkompetente - og at mobiliseringen er avhengig av at befolkningen tror regimet er kompetente.
6 minutter kort video.

I prinsippet helt enig, men tror ikke vi skal undervurdere at akkurat denne vinklingen (vestens frykt for a-våpen) er putin-regimets sterkeste våpen nå.
Og nato-argumentet synes jeg blir like slitsomt og verdiløst som nbi-argumentet i pho-trådene;)

6 Likes

Lokalavisen her idag.

Putin sitt svar på bombingen av krim broen ble å bombe en boligblokk.

Han tørr ikke bruke atomvåpen og han evner ikke treffe militære mål.

Her må man bare fortsette å støtte ukr tungt slikt at krigen raskest mulig går over.

14 Likes

Norge har alltid vært en utkant i Europa. Derfor klarte landet å holde seg utenfor den første verdenskrigen. Om ikke Adolf Hitler hadde latt seg overbevise av Vidkun Quisling, er det langt ifra sikkert at Nazi-Tyskland hadde angrepet Norge i 1940. Den militære og økonomiske verdien av Norge var heller beskjeden for okkupasjonsmakten.

Det der er så historieløst.

Swedish iron ore was an important economic and military factor in the European theatre of World War II, as Sweden was the main contributor of iron ore to Nazi Germany. The source of iron ore for Nazi Germany 1933–43 give the following average percentages when added together: Sweden 43.0 Domestic production 28.2 France 12.9.[1] Within the German military the Navy was most dependent on Swedish steel as an absolute necessity to the German war effort, according to their grand admiral.[2] It has also been argued that the Swedish export helped prolong the war.[

Norge ble angrepet fordi svensk jernmalm ble skippet ut av Narvik. Uten kontroll på Norge ville Tyskland mistet 43% av jernmalmen sin.

Ukraina fikk i 2013 en stor kontrakt med Shell for utvinningen av olje og gass. Det hadde redusert Russland sin påvirkning på Tyskland. Det hadde også redusert Ukraina sin avhengighet av Russland. Jeg vil argumentere for at Russland sin reduksjon av gasseksport til Europa i 2021 viser at Russland så på gassen som en stor maktfaktor.

Man kan argumentere for at ukrainsk gass ikke hadde vært nok, men til det vil jeg si at det er ikke mye mer gass i tillegg til LNG sendingene som skulle til for at dagens gass marked hadde vært i balanse.

10 Likes

Blir spennende å se hvordan stemningen vil være i januar-februar når Europas gasslagre er tomme og kulda er på topp

7 Likes

Jeg liker han her, ganske avbalansert syn og mening. Føler han er en av de bedre offentlige stemmene i Norge.

2 Likes

Problemet nå er om putin blir styrtet er det stor mulighet for at noen mer ekstreme vil overta,noe flere her har vært inne på. Nå blir han presset til og ta hevn , men det eneste alternativet er og bombe sivile infrastruktur . Og russerne snakker om terror når Ukraina har bombet vei og tog forbindelse til krim ? Russerne må jo leve på en annen planet ,selv har de begått grove krigsforbrytelser,med tortur,drap,voldtekt og grove brudd på menneskerettigheter som deportasjon.

3 Likes