Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Et interessant poeng i Arestovych podcast fra i går er at den russiske eliten begynner å bli mer bekymret for innenlandske problemer enn for krigen i Ukraina:

He also said that many people within the Russian establishment are now more worried about internal events than about the war.

Dette er også Timothy Snyders poeng i hans seneste essay. Der argumenterer han for at det er mer sannsynlig at krigen slutter med en russisk maktkamp enn med eskalering av krigen. Poenget er at når eliten i russland begynner å slåss innbyrdes blir Ukraina sekundært. Når man slåss for sin egen eksistens faller de ideologiske vyer om novorussia litt i bakkgrunnen.

Arestovych:

Snyder:

9 Likes


Vanvittig mye matriell som ryker nå.

7 Likes

Tipper fuel tanks er toget som røk.

Men mye APV og ikke minst tropper. Synes fortsatt UKR tar ut godt med artilleri.

14 tanks er også krise spesielt siden det gjør tapene til over 100tanks siste 7 dager.

Russland har et sted mellom 1000 og 2000 artillerienheter i Ukraina. Med nesten 20 om dagen, så varer det ikke mer enn 8-16 uker. Jeg antar mannskapet også åker med. Mao, de får dårligere og dårligere mannskap.

Det viktigste er vel egentlig at hele frontavsnitt mister artilleriet sitt, så Ukraina kan gå i angrep.

5 Likes

Det er jo en god kombo som treffer russerene.

  1. Depoer og logistikklinjer for artilleri plages og tas ut.
  2. Artillrienheter ødelegges
  3. Mannsakper utslettes.

Ikke levedyktig i lengden.

4 Likes

Nettopp! Jeg så han ene jeg følger på twitter si: “Russland har fått et knippe med dårlige valg av Ukraina. De må snart velge ett av dem.”

2 Likes

Ikke lenge før Luthansk område som har vært okkupert siden 2014 blir frigjort.

4 Likes

Et interessant aspekt i artilleriduellen, er at Ukraina ikke bare kan ta ut luftvernradar med AGM 88 HARM missiler; de kan også ta ut EK og artilleriradar. Når alle luftvernradarene er ødelagte eller trukke tilbake, vil nok manskapet på arilleriradarene bli mere tilbakeholdne med å skru dem på. En søkende artilleriradar blir straks et veldig attraktivt og synlig mål. Dette bikker fordelen enda lengre i ukrainsk favør.

6 Likes

En annen morsom funfact, AGM88 HARM kan brukes som sensorpod også. Så den kan registrere radarar og så sende dataen tilbake til folkene på bakken.

Slik at man slipper å bruke en rakett, man kan bare melde kordinater ned til artillerigutt.a

5 Likes

Og putin fabler fortsatt om at russland har den beste teknologien. De er et lysår etter vesten.

5 Likes

Da nærmer UKR seg fort 150k vinteruniformer om ikke mer.

10 Likes

Jeg forstår fortsatt ikke om det ER mulig å kjøre tog til Krim nå jeg? Er det bekreftet at det er mulig fra noen andre enn russere man ikke stoler på? Det er jo enormt viktig om stemmer eller ikke.

Sjekk denne videoen fra det som må være i går ettermiddag f.eks. I mine øyne ser dette ikke fiksbart ut på noen timer.

@polygon Sånn jeg har forstått det er det to parallelle jernbaner og de skal ha kjørt tog på en ytre som ikke ser sånn ut.

please stop :frowning_face:
“My recommendation . . . would be to figure out a special administrative zone for Taiwan that is reasonably palatable, probably won’t make everyone happy,”
Musk was responding to a question about China
“And it’s possible, and I think probably, in fact, that they could have an arrangement that’s more lenient than Hong Kong,” Musk, was quoted as saying by the newspaper.

China has offered Taiwan a “one country, two systems” model of autonomy similar to what Hong Kong has, but that has been rejected by all mainstream political parties in Taiwan and has no public support, especially after Beijing imposed a tough National Security Law in the city in 2020.

Også interessant, og til Musks forsvar:
Musk also said China had sought assurances that he would not offer the Starlink internet service of his SpaceX rocket company there. He said Beijing had made clear its disapproval of his recent rollout of Starlink in Ukraine to help the military circumvent Russia’s cut-off of the internet.

2 Likes

Jernbanen ser ut til å være stengt og alt annet er russisk propaganda.

Ser ut til å være 1 felts kolonnekjøring over selve broen.

Edit: filmen funket ikke

Her ville de aldri kjørt tog over på uker i en normalsituasjon. Går nok prestisje i dette og direkte ordrer fra kreml å åpne . Det er dobbelspor på hele broen, og de kjører nok togene i det andre sporet. De gjør det på testkjøringsvideoene som ligger på twitter.

1 Like

Er det kommet noe annet enn den videoen som er tatt midt på natten?

1 Like

Nei, jeg har sett 2 forskjellige videoer, og begge er fra i natt. Man vet jo aldri om de er ekte såklart. Men vil vel lekke ut veldig fort om togene faktisk ikke går.

1 Like

Her har du den mest sannsynlige overtakeren, han er kjent for og være enda mer anti-vesten og er selve sjefshauken i Russland.
Han stammer fra KGB og tok over FSB etter Putin.

1 Like

Har også sett de videoene og det slår meg at ingenting i dem bekrefter at de faktisk kjører forbi ulykkestedet.

2 Likes

Til de såkalte “realistene”:

6 Likes