Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

1 Like

Jeg skal ikke påstå at jeg vet hvem som vinner krigen, men denne “bekreftelsesfellen” synes jeg er ganske påtagende mange steder, ikke bare hos den gemene twitrer, som nærmest hoverer på Ukrainas vegne, men også blant “eksperter” av ulike slag i media. I ISW-rapportene står for eksempel hver eneste lille landsby gjenerobret av Ukraina ramset opp, mens russernes fremgang i kjerneområdet i donbass er “incremental”, eller “bak skjema” (uten å nevne hvilket skjema). De “ser” tegn på manglende moral, matrasjoner som skulle ha vært tomme for 2,5 mnd siden og mye annet som er lett å se når man så til de grader ønsker et bestemt utfall. Akkurat som med egne aksjeinvesteringer.
Jeg ser egentlig ikke hvordan noen av partene kan vinne denne krigen, parallellen til Tsjetsjenia i artikkelen kan i et ønskescenario svikte fordi sanksjonene ikke gjør dem i stand til å gjennomføre den “andre ukraina-krigen” , slik de gjorde i Tsjetsjenia.

3 Likes

Nå har de vel et delelager fra konfiskerte vestlige fly også (slik som vesten konfiskerer yatcher), hvis jeg har forstått det riktig. Men mer generelt enn bare flysektoren: på kort sikt må de bruke av lagerbeholdning, på litt lengre sikt vil ting stoppe opp og på lang sikt vil de støtte seg på parallellimport og produkter fra “vennlige land”.

De konfiskerte flyene er jo leasingfly som russiske selskap bruker.

2 Likes

Jeg tviler sterkt på at det er noe særlig til lager. Det er 2022 og lager koster penger. Grå import er mulig, men hvis det er mot sanksjonene, så kan selgeren ende opp på lista. Risky.

1 Like

Tipper de fortsetter å bruke flyene til de ramler ned. Hadde ikke vært dumt med en flystyrt midt i Dumaen. Karma :rofl:
Alle flyene burde vært utstyrt med chipper som kunne destrueres med radiosignaler.

1 Like

Nei, det er ikke så lett å se det akkurat nå. Russland sine militære tap er høyst sannsynlig 2-4x så store som Ukraina sine. Utfra hva jeg har lest fra ISW og RUSI, så vil Ukraina nå “peak” kapasitet noe før Russland gjør det. Så hvis Ukraina om rundt 6 uker ikke får Russland mer på bakfoten, så vil det være et tegn på at det går mot en stalemate.

Det skjer egentlig ikke så veldig mye hvis man ser litt stort på det. Her er hvordan det så ut 1. mai og 22. mai. (På fronten hvor det faktisk skjer noe.) Med tanke på at Russland i utgangspunktet pushet hardest fra Izyum, så ser det jo ut til at Ukraina der har mer eller mindre helt stoppet russerne. Runst Popasna og øst for Sverodonetsk, så har russerne gjort mer framskritt. Til gjengjeld, så tvang Ukraina Russland til å gjøre en større retrett nord/øst for Kharkiv.

Ja, en fastfrysning av frontlinjen , litt som i Korea, kan tenkes, der vi får et “øst-ukraina” (nord-korea) , som trenger permanente , russiske “fredsstyrker” for å holde "nazistene " nede. De mister litt i kharkiv og vinner litt i donbass nå. Dette kan selges hjemme ved at kharkiv ikke er i donbass, og egentlig ikke et mål for russerne, kun en buffer mot forsyningslinjene.
Var det ikke Putin som nettopp omtalte invasjonen som spesialoperasjonen i donbass? (Ikke Ukraina).

1 Like

Ikke godt å si hva de gjør, noen mener det vil stoppe opp om kort tid, andre, som i artikkelen under, mener de vil få en utvikling som i Iran, og at de har mye på plass for å holde det gående i mange år

"but they have a lot of the tools needed to make it work to keep western-built aircraft flying for decades.”

En avsporing, men flyaksjer har jeg bevisst holdt meg unna i alle år. Så mye underskudd samlet i en bransje over så lang tid skal man leter lenge etter, særlig i USA.

2 Likes

Er så lite land at de like gjerne tar bussen, vettu🤪

5 Likes

Moral, matrasjoner, ammo, osv var noe som først og fremst manglet for Kyiv-aksen. At de skal ha problemer med forsyninger i Donbass har jeg ikke lest særlig om i det siste. Hvor er det du leser dette?

For Russland, så er vel kanskje problemet at de først og fremst bruker kontrakt-soldater, soldater fra de okkuperte områdene og leiesoldater. Kontrakt-soldatene er det ikke flust av etter at Russland nå har skrapt hva de kan fra andre deler av landet. De har også tvangsmobilisert soldater fra Donbas. Tviler på at det er mye å hente der. Leiesoldater? Det virker som en særdeles risky deal. Her tror jeg også at Ukraina kan tilby en bedre deal.

For at Russland skal få nok folk, så må de i mine øyne klare å få flere kontraktsoldater ELLER si at de er i krig med Ukraina og bruke vernepliktige. Sistnevnte tror jeg de vil prøve å unngå. Å rekruttere kontraktsoldater fra vernepliktige tror jeg er ganske vanskelig. Hvis du er 18-25, så har du klarer du å finne bildene fra f.eks. elvekryssingen hvor nærmere 100 pansrede kjøretøy var blitt smadret. Å bruke vernepliktige vil si å baktracke når det kommer til propagandaen og vil nok være svært lite populært. Ikke helt heldig når Putin, som diktator, er avhengig av å ha stålkontroll.

For Ukraina sin del, de har allerede mobilisert og moralen virker tilsynelatende høy. Nå poster generelt sett ikke Ukraina / vestlige medier om ukrainske problemer for å unngå å gi Russland unødvendig info. Ukraina har også en stor porsjon tidligere vernepliktige som har tjent på Donbass-fronten. Mao de har noe erfaring fra skarp krig. Russland brukte først og fremst kontraktssoldater til dette.

Det går mao an å argumentere for at Ukraina har flere soldater tilgjengelig enn Russland. Dette gjelder så lenge krigen foregår i alle områder utenom Krim. Russland annekterte Krim, så her vil Russland kunne bruke vernepliktige. Det er også nesten umulig å ta Krim uten luftherredømme over Krim ettersom det så å si er en øy. Sånn rent praktisk, så kan jeg ikke se for meg at det skal være mulig å ta Krim for Ukraina.

2 Likes

Russland sier de er villig til å gjenoppta samtalene med Ukraina, men Kyiv må ta initiativ til å fortsette dem, mener Russlands sjefforhandler.

– For vår egen del er vi klare til å fortsette dialogen, sier Kremls sjefforhandler Vladimir Medinskij i et intervju med hviterussisk fjernsyn.

– Å legge samtalene på is var helt og alene Ukrainas initiativ. Ballen ligger fullstendig på deres banehalvdel, sier han videre, og legger til:

– Russland har aldri avvist samtaler.

Samtaler mellom de to landenes delegasjoner har blitt holdt flere ganger, både ansikt til ansikt og via videolink, siden Russland invaderte Ukraina 24. februar.

I mars møttes utenriksministrene fra Ukraina og Russland til samtaler i Tyrkia. Deretter møttes de to landenes delegasjoner i Istanbul, men møtene førte ikke til konkrete resultater.

Tirsdag i forrige uke uttalte Ukrainas sjefforhandler Mykhailo Podoljak at samtalene med Moskva er blitt satt på pause. I helgen uttalte han at Ukraina utelukker våpenhvile eller aksept av russiske krav i Donbas-regionen, ettersom en pause i kamphandlingene bare vil føre til at Russland vil slå hardere tilbake etterpå, hevdet han.

Podoljaks kom med et lignende budskap også i april etter at en samtalerunde da brøt sammen. Først når de russiske styrkene har trukket seg tilbake fra ukrainsk territorium, vil det være mulig å forhandle om en våpenhvile, sa han den gang.

2 Likes

Ikke overraskende at Ukraina ikke setter seg ned ved bordet foreløpig.

Russland har vel ikke akkurat noe god historikk på å holde avtaler i denne konflikten.

7 Likes

Er det noen som vet om Ukraina har gjennomført angrep i Hviterussland så langt?
image

Noen strategiske eksplosjoner/bombardement bør vel være på sin plass? :thinking:

Hvorfor gi de et påskudd for å bli med i krigen?

5 Likes

Russland har nok egentlig ingen interesse av reelle forhandlinger nå om en varig løsning.
Men Russland har selvsagt stor interesse av å fremstår som forhandlingsvillige. I de fleste vestlige land gjennomskuer man nok dette glatt men spesielt i Russland og til dels i den ikke vestlige verden (som jo er rimelig stor) så gir jo dette Russland et slags alibi som den parten som søker en fredelig løsning.

4 Likes

Liten oppsummering av ting som har skjedd i dag/i natt rundt krigen:
Zelenskyj: Opptil 100 soldater drepes hver dag (msn.com)

All den tid det bombes og sendes fly fra Hviterussland vil nå jeg si de allerede er med i krigen…

Verken Russland eller Ukraina er klare for å gå inn i reelle forhandlinger. Ingen av dem er fornøyde med den militære situasjonen slik den er nå.
Russland holder Krim og det meste av Donbas. Ukraina har lite og ingenting å vinne ved å forhandle med det utgangspunktet.
Russland og Putin har på sin side trolig langt større ambisjoner i Ukraina. Antar minstemålet er å stenge Ukraina ute fra Svartehavet.
Den eneste grunnen til å starte forhandlinger nå er om en eller begge parter nå er i overkant krigstrette. Det er det lite som tyder på.

1 Like

Både Russland/Hviterussland og Ukraina/Vesten balanserer på en hårfin line her for unngå en utvidelse av krigen. Legg merke til hvor forsiktig Ukraina er med å angripe mål på den russiske siden av grensen. For det ville i så fall gi Putin god ryggdekning for å gå fra den begrepsmessige underligheten “spesialoperasjon” til full krigsmobilisering.

4 Likes