Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

De har gått fra en brutal, til en annen brutal. Det er jo slik Russland kriger?

2 Likes

Vent til UKr har fått mer NASANS og ikke minst Patriot.

Da blir fort store deler av UKR no fly zone for ruski fly.

3 Likes

Såvidt jeg har fått med meg, så gjør Russland veldig få oppdrag med fly. Ukraina gjør flere i Kherson? Det som må stoppes er droner og cruise missiler som tar ut infrastruktur og boligblokker.

3 Likes

Når UKR pusher så kjører russland på med alle fly de har.

Og siden det meldes om 1-2 nedskutte russiske fly i uken så tror jeg vi kan anta at de er aktive.

4 Likes

Ser lovende ut

4 Likes

Men hvor mange krysserraketter har RU igjen nå? Og klarer de overhodet produsere noen nye med sanksjonene?

Ett av tegnene få bilder av tankbiler, både hele og ødelagte. Spesielt sammenlignet med områdene nord for Kyiv. Ved enden av en rørledning må det være mye tankbiltrafikk. Dette ville tiltrekke seg mye oppmerksomhet.

Når fronten forsterkes av russerne, så ser det ut til å være med flere styrker til strongpoint, og ikke med manøverstyrker. Ukrainerne driver manøverkrig med temmelig lette kjøretøy, men det krever fremdeles god tilgang på drivstoff.

Et vagere tegn er utstrakt bruk av lette sivile kjøretøy for å flytte folk. Dette gjenspeiler trolig også en mangel på kjøretøy.

4 Likes

Hva skal man gjøre med Russland hvis de setter seg på sin side av grensen og bare fortsetter å bombe inn i Ukraina? Kan vel ikke angripe dem inn i Russland?

2 Likes

Her er en kort video fra samme kar 2 uker inn i krigen.

Helt ekstremt forkastelig type :face_vomiting: Løsningen til denne slimålen og andre realister er den samme, ta frem vaselinboksen, smør inn kaviarstjerna og bøy deg over. Han var vist også pro-annekteringen av Krim i 2014.

14 Likes

Nå er det ikke systematisk ruinering av land og befolkning de driver med. Vrir mer over på hevn i offentlig debatt/propaganda nå så er jeg stygt redd for at russerne kan gå særdeles brutalt til verks. (Om det er spiselig for Europa med en russisk fremferd som i alleppo/Syria tviler jeg på)

De kan med skadefryd sette igang en hvis vi ikke KAN vinne så får vi sørge for at alle andre taper mer. Så brenne alt til ruin. Og lag flyktninekatastrofe til Europa. Hvis de ikke stoppes nå

2 Likes

Det er vel ikke noe problem?

Russland drepte opp mot 100k i bombingen og beleiringen av Mariupol.

Tror dessverre Vesten kommer til å sitte å se på at dette går til helvete i slow motion

4 Likes

De har allerede gjort noen av de verste tingene jeg har hørt om med sivilbefolkningen i mange byer i Ukraina. Vil ikke gjenta historiene fordi de er så utrolig ekle. Volum kan øke, men alvorlighetsgraden er allerede der at det burde ha trigget det EU/NATO kan svare med. Spørsmålet blir alltids om man skal ta konsekvensen av å involvere seg direkte militært eller ikke. Jeg ser ikke så mange andre utveier enn at man må gjøre noe drastisk om man skal få stoppet Russland, men hva vet jeg ikke. Alt som ville fungert virker å ha for store konsekvenser.

3 Likes

greia er at slik driver de til vanlig., Om det systematiseres på ordre fra kreml. Så er den faenskapen bare forsmaken. og ja jeg aner hva du prater om
jeg tenker som svarteste mørket av mulige utfall her nå. Men potensielt at de med fult overlegg lager helvete på jord for å få hele ukrainas befolkning på flukt, helst mot europa.

2 Likes

Kjenner jeg blir sint av dette. På tide at Ukraina begynner å slakte mange tilfeldige ledere, som støtter Putin, jevnt over hele linja?

3 Likes

Svaret på det første virker å være ganske ukjent. Men man tror og håper det er ganske få. Og svaret på det siste virker å være nei.

Et par interessante lenker jeg fant om temaet, pluss en veldig imponerende video nederst (man må se litt nøye for å se krysserraketten).

3 Likes

  • Han starter med å si at Ukraina har 100k døde.
  • Fortsetter med å si at Ukraina bare klarer å rykke fram 20-25 miles og lar Russland grave seg ned igjen
  • Russland holder på å bygge opp en stor styrke for å angripe

Så, Ukraina har stort sett bedrevet en defensiv krig hvor de har gitt terreng, men da type 100-500m av gangen. Russland angriper “forfra” der Ukraina er sterkest. Ukraina angriper “mellom”, der Russland er svakest. At dette skal ha gitt større tap for Ukraina en Russland faller på sin egen urimelighet.

At Russland bygger opp store styrker som de skal kjøre i angrep stemmer 100% med hva russisk propaganda sier. “Vi mobiliserer, men vi får ikke brukt troppene nå, de må få god trening først, om 2 mnd så angriper vi”. Sannheten er jo at de har sendt plenty av tropper rett i kjøttkvernen og at Ukraina allerede har tatt krigsfanger som ble mobilisert for et par uker siden.

Ukraina har kjørt tre store offensiver, den i Kharkiv ga dem ca 70 km i løpet av 3 dager, så ca 20 km i løpet av de neste ukene. Det han glemmer å si er at “bredden” på offensiven var 150 km! Når du tar tilbake 10.000 km2 i løpet av noen dager, så tar det tid å følge på. I Kherson, så har de kjørt en offensiv, den ga Ukraina rundt 40 km med 40km i bredden. Han sier det jo også som om Russland gjorde en fin tilbaketrekning fra Kharkiv, mens i virkligheten, så flyktet de og etterlot massivt med våpen til Ukraina.

Han fortsetter med å si at

  • Russland ville ta noen små områder og så forhandle med Ukraina. At krigen ville vært kjapt over. Og at Ukraina sin befolkning nå lider fordi USA hjalp Ukraina til å ikke miste bittelitt territorie.
  • Forsetter med å si at operasjonen nå har måttet endre fokus og at det er derfor de nå har mobilisert.
  • Mener at vesten sine forsøk på å isolere Russland er totalt mislykket, resten av verden er på vennlig fot med Russland.

I virkeligheten, så var Russland sin plan å ta Kyiv. Hvorfor ellers starte med å prøve å ta en flyplass rett utenfor Kyiv, Hostomel? Mobiliseringen har skjedd fordi fronten ved Kharkiv, nå Luhansk var i ferd med å kollapse, mens de russiske styrkene i Kherson satt fast som fluer i fluepapir. Når det kommer til sanksjonene, så må jeg vel si meg enig i at økonomisk, så har de begrenset effekt, fordi Russland har store olje/gassinntekter og de gir faen i om økonomien blir ræva. Det er ikke noe som plager Putin nevneverdig at levestandarden blir satt tilbake 20-25 år. Militært har det gjort at Russland sin evne til å produsere noe militært med bedre en 70-80 talls tech er borte. Kina, som er “vennen” deres har ikke sendt et eneste våpen dit. De har dog klart å kjøpe droner fra Iran og ammo fra Nord-Korea (sistnevnte er vel ikke bevist).

  • USA begynner å gå tomme for våpenforsyninger
  • Europa forsyner knapt Ukraina med noe som helst i det siste
  • Russland har plenty med tanks, artilleri og ammo
  • Russland har bare brukt 20% av troppene sine

Det stemmer nok at ammolagrene til USA er på vei nedover, for det er brukt mer ammo i Ukraina enn i de siste 10 årene med krig andre steder. Vet at Raufoss har sagt de trenger støtte til å kunne legge til produksjonslinjer, så jeg tenker at det er noe sannhet i dette. Det har også vært uttalelser om at ammolagrene er ukomfortabelt lave, som ikke er et problem fordi de ikke er i noen andre større kriger. Samtidig så skal USA øke 155mm ammo produksjonen med 3-4x og 2x+ for Himars-ammo.

At Russland har plenty med tanks er jo en sannhet med sterke forbehold. De har fortsatt tusenvis i opplag, men hvordan står det til med disse? De har også måttet bruk T-62, så jeg vil påstå at de allerede er nede på tanks som ikke er up-to-scratch. Det er en grunn til at de nå “tar” Belarus sine tanks… Tanks tapene Russland tar er iflg Ukraina rundt 3-6000 i året, iflg Oryx (visuelt bekreftet, ca halvparten). Dette samtidig som Ukraina har klart å ta tanks fra Russland, så de etter Kharkiv offensiven hadde flere tanks enn når de startet.

At Russland bare har brukt 20% av troppene sine er veldig, veldig bullshit. De har tømt grensegarnisonene sine (mot NATO) og rundt 1m russere har flyktet landet. Dette er nok der de mest aktuelle å mobilisere har vært. Det er derfor de har dratt.

Han fortsetter

  • Den økonomiske situasjonen er veldig stygg i Europa
  • Tyskland forstår ikke hva som skjer, forbanna på polakkene som vil gå til krig mot Russland
  • Valget i Italia vil påvirke hvordan Europa håndterer krisen

70% av tyskerene støttet Ukraina i midten av september, hvor støtten i de største regjeringspartiene er 97% og 82%. Italia fikk riktignok valgt en jeg ser på som veldig nærme en fascist, men det første hun gjorde etter å ha blitt valgt var å si at hun støttet Ukraina. At den økonomiske situasjonen i Tyskland er stygg stemmer nok.

Gross domestic product (GDP) is expected to grow by 1.4% in 2022, down from a previous 2.7%, before contracting by 0.4% in 2023, the report said citing a joint forecast from the RWI, ifo, IfW and IWH. The institutes had last forecast 3.1% growth for 2023.

Dette er upopulært, men som sagt over, støtten i Tyskland er der.

IMF expects Russia’s GDP to fall 6% in 2022, 3.5 % in 2023;

… ok, der gadd jeg ikke mer, 11 minutter ute i videoen.

Analysene og informasjonen han har kommet med kan jeg lese på tass.com eller rt.com.

26 Likes

Den videoen tror jeg rett og slett er historisk! Altså at det er første gang har skjedd.

Edit: Ikke det nei. Andre kan, og følger bedre med enn meg :+1:

Nei de har skutt ned masse raketter med manpads. Det er minst 2 -3 dokumenterte nedskytninger av kalibr med stinger.

Som er morsomt fordi Kalibr skulle være EKSTREMT vanskelig å skyte ned. ( den er ikke det, er 60-70talls tech kombinert med en mengde decoys den slipper ut under transport).

6 Likes

Det er derfor bedre luftvern til Ukraina er så viktig. For det er svært vanskelig for Russland å angripe områdene Ukraina holder med noe annet. De har artilleri og S-300 systemer i bakkemodus, men dette blir til en stor grad utsatt for motartilleri nå.

Btw, så sender Russland fortsatt gass gjennom Ukraina. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Jeg tenker det samme, han fyren som tok ut det cruise missilet stod ikke tilfeldigvis der og ventet. De visste at det ville komme noe i den retningen.

2 Likes