Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Mye snakk om forhandlinger…
I den situasjonen Ukraina er, med stor støtte, moment og tilførsel av våpen, tror jeg ikke de vil forhandle med russerne før de er ute av de opprinnelige grenselinjene.
Med massegraver og folkemord som er avdekket så er nok veien til forhandlingsbordet blitt lang for Ukrainerne…

6 Likes

Nå hopper du rundt omkring i andres resonnementer og får det til å se ut som om et pro-fred standpunkt skal føre til utestengelse av forum. Jeg kan ikke love at jeg gidder å bruke noe særlig mer tid på slike innlegg.

Hvis du mener mine formuleringer er diskutable må du gjerne diskutere dem.

Ukrainerne ønsker å forsvare seg. Du har sikkert sett den unge damen med plakat med Stoltenberg-sitat: Hvis Russland slutter å kjempe blir det ingen krig, hvis Ukraina slutter å kjempe blir det intet Ukraina.

14 Likes

I denne debatten synes jeg det er en viss forskjelle på “russere” (russisk befolkning) og “Russland” som administrativt utøvende makt. Ingen tvil om at russere som befolkning, etter over 100 år med terror- og skrekkvelde i varierende grad, er vanvittig preget av dette (vil de noen gang klare å kaste dette av seg og bli “normale” folk?).

Russland i denne sammenheng, med sitt sentrum i Kreml og en liten kjerne som styrer med hard hånd, har vist seg som notoriske løgnere, agressorer, svikere og avtalebrytere.

Å argumentere for noe som er høyst uavklart (bro og rørledninger) og legge kollektiv skyld på 1.5 verdensdeler (“Vesten”) som ikke har gjort annet enn å forsyne en relativt forsvarsløs nasjon med våpen og sette dem i stand til å forsvare seg mot en militær overmakt er drøyt.

Det du kaller eskalering er hjelp til selvforsvar. Mulig det er nevnt her før eller i andre sammenhenger (men jeg så det selv først her om dagen og synes det var så treffende): “If Russia stops fighting, there will be no more war. If Ukraine stops fighting, there will be no more Ukraine.”

edit: “Mulig det er nevnt her før” - i innlegget over, faktisk :slight_smile:

17 Likes

Dagens tall :ukraine:

6 Likes

20 kryssermissiler! Woah!

2 Likes

Det blir vel mer og mer tydelig at Russland ikke lenger er i posisjon til diktere løsninger her?
Natomedlemskap er eneste realistiske sikring for at ikke Russland om noen år setter i gang enda en krig her.
Det er jo krigens gang som nå har fratatt Russland de aller fleste kort på hånden! Putin får dessuten et halmstrå dersom han kan selge inn at de får beholde Krim.

6 Likes

Jeg skrev fremtidige forhandlinger ja.
Forhåpentligvis er det noen som skjønner at mer krig ikke er veien å gå og før halvsenile verdensledere tukler med atombomber

For å bruke ytterligere 2 minutter på dette, så må jeg gi meg for i dag:

Insinuasjoner om at vi er en gjeng med umodne gutter som har spilt for mye dataspill er også ganske drøy. Jeg tror alle her ønsker en slutt på krigen. Hvis vi feirer at fronten rykker nærmere Russland, at et ammo-lager går i lufta, at et russisk jagerfly går i bakken osv. er det fordi det øker sjansene for en slutt på krigen, og at det minker sjansene for at vi skal leve i en verden der “den sterkestes rett” og atomtrusler skal være styrende prinsipp for utenrikspolitikk/geopolitikk.

Edit. Krig er ikke gøy, men noe er det altså verdt å kjempe for.

35 Likes

Den russiske «freden» er veldig problematisk for ukrainerne. I hver by og tettsted de frigjør finner de torturkamre og massegraver med bakbundne sivile.

Hvordan ser du for deg at en våpenhvile eller fredsavtale skal hindre at russerne fortsetter med torturen, voldtektene og drapene på sivile? (FN har dokumentert dette.)

11 Likes

Men da må du forstå at de personene i Russland som tok den avgjørelsen om å sprenge røret er ikke de samme som eventuelt skal forhandle om å ta den i bruk igjen. Ergo en rent hypotetisk problemstilling.

For at det eventuelt skulle skje kreves et regimeskifte og et oppgjør med russisk rasisme, krigsforbrytelser og kolonialisme ala Entnazifizierung (denazifisering) i Tyskland fra 45 til 51.

6 Likes

Dette kan du spare deg for. Du bidrar ikke noe til debatten og det er tydelig at formålet er mer å trolle enn å skape et godt debattmiljø.

8 Likes

Tyskland og tyskere har vel klart det etter 2. verdenskrig? Vet ikke hvor mange tiår det tok.

Det er ikke min definisjon av innblanding og eskalering som betyr noe - man ser resultatet og at det eskaleres hver dag på tv.

1,5 verdensdel bestemmes i stor grad av usa i denne sammenheng, og vil jeg antyde usa er arkitekten bak nordstream-sabotasjen uten jeg vet det. USA kommer hvertfall styrket ut og ikke Russland

Tyskland klarte det fordi Naziregimet ble knust og tilintetgjort gjennom 5 år med krig og en okkupasjon som varte i flere tiår etter krigen var over.

I følge din logikks så burde jo verden forhandlet frem fred med Nazi-Tyskland. I så måte hadde jo aldri Tyskland blitt avnazifisert.

22 Likes

Situasjonen før sabotasjonen:

  • Russland kan sende gass til Europa hvis de vil
  • Gazprom har brutt kontrakten om å sende gass til Europa og kan saksøkes

Situasjonen etter sabotasjen:

  • Russland kan sende gass til Europa hvis de vil, men Tyskland må først godkjenne Nord Stream 2 (som gjør at Tyskland må backtracke på stoppen av Nord Stream 2)
  • Gazprom kan ikke saksøkes

Hvorfor har dette en situasjon som er bra for USA?

17 Likes

Og Russland har sprengt gassrør tidligere nettopp for å indusere “force majeure” slik at de ikke var nødt til å oppfylle forpliktelsene sine i kontrakter de hadde inngått.

12 Likes

Det man har sett å TV de siste ukene, er vel preget av 2 ting:

  1. Ukrainsk fremgang på slagmarken (ref Vestens våpenforsyning og økt evne til å forsvare seg selv)
  2. Betydlig opptrapping av russiske terrorangrep mot sivile og infrastruktur (herunder et atomkraftverk, og hvis konflikten bare begrenset seg til dette faktum, viser det i seg selv hvor tvers igjennom vanvittige “russerne” er)

“Eskaleringen”, etter min mening, er det kun 1 part som står for.

edit: la meg føye til at Belarus for andre gang under konflikten involveres med styrkeoppbygging sammen med Russland mot Ukraina - der har du eskalering.

8 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Husk at tyskerne tok oppgjør med hva de var.
Det er så langt ingenting som tyder på at russerne er villig til å gå den veien.

Derimot har de vist stor vilje til å bryte avtaler om fred. Det var jo utsikt til fred& harmoni som gjorde at Ukraina ga fra seg sine atomvåpen for endel år tilbake

10 Likes

Et perfekt eksempel på hvor Russland står er å se på uttalelsen til Lavrov.

Hvor han argumenterte at leveranse av luftvernsystemer (som er et rent passivt system for sevlforsvar) bare forlenget konflikten og lidelsene.

Med andre ord, Russland ser helst at Ukraina ikke skal forsvare seg, mens dem bomber infrastruktur og sivile mål sønder og sammen.

Litt påfallende at dem ikke bruker denne typen våpen på faktisk militære mål, men prioriterer den begrensede mengden på sivil infrastruktur, som kulturelle steder, samlingspunkt og infrastruktur for kraft. Langt unna militære operasjoner.

14 Likes

På samme måte som din insinuasjon og sammenligning med Truls3 (et tidligere troll) og foreslå utestenging. Er ikke det og litt drøyt?
Trolling, betyr det å være for fredsforhandlinger og å innse at dagens situasjon går feil vei?