Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Men så får man sånne news inn.

3 Likes

Putin sier fredag at det heller ikke er ytterligere planer for mobilisering av nye soldater som skal bidra militært i Ukraina.

Oversatt: vi sliter med å brødfø og utstyre de soldatene vi har mobilisert.

– Det er umulig å holde frontlinjen ved å bare bruke tjenestemenn under kontrakt, det er derfor vi annonserte mobiliseringen, sier Putin på pressekonferansen i Astana i Kasakhstan, hvor det har vært et toppmøte de siste dagene.

Dette vil jeg si stemmer 100%, Kharkiv (nå Luhansk) frontlinjen hadde kollapset. Nå henger den sånn halvveis sammen.

222.000 av de 300.000 som var målet, har blitt mobilisert, hevder Putin.
Putin forteller videre at 16.000 mobiliserte soldater allerede utfører militære oppgaver.

Dette stemmer nok også ganske bra, Spesielt antallet soldater som utfører militære oppgaver. Disse har iflg Ukraina hovedsakelig blitt sendt til Luhansk og Kherson.

– Jeg tolker uttalelsene først og fremst som et forsøk på å beroe den russiske befolkningen og forebygge protester, sier seniorforsker Kristian Åtland ved Forsvarets forskningsinstitutt til VG. Han er ekspert på russiske sikkerhetspolitikk.

Jeg lurer veldig på hvordan det russiske samfunnet fungerer nå, for med 1m flyktet fra landet, 222k mobilisert og hvor mange er det som gjemmer seg i Russland? Tror neppe det fungerer så bra…

Jeg tenker at det største problemet Putin kommer til å få er når disse mobiliserte blir sendt hjem i kister.

9 Likes

En veldig interessant artikkel om OSINT sin betydning i krigen. Jeg følger Sutton som er nevnt her på twitter og visste f.eks. at atomubåten som “forsvant” hadde dukket opp igjen utenfor Murmansk mens det fortsatt ble spekulert i at den var sendt på oppdrag…

After the invasion, the information space was saturated with images coming from Ukraine that ran contrary to the expectations of defence analysts that had predicted a swift and decisive victory for Russia. The professionalisation of Ukraine’s military forces in the years since the invasion of Crimea and Russia’s difficulty in command-and-control structures began to be clear, with quickly reported images of Russian land platforms that were either destroyed or abandoned becoming ubiquitous on social media.

The effect of these well-reported early Ukrainian successes, elevating the estimation of the cause’s potential - from ‘hopeless’ to ‘surmountable’ - motivated the public to support deeper veins of military aide.

Tenker at det kanskje er den sterkeste effekten det hadde.

“I think it would be great if somebody noted that the Internet overall, and the community in particular, showed the undeniable, overnight ability to kind of take a side. To choose - almost with ‘scout’s honour’ - to say: ‘I won’t share Ukrainian [military information]’.

Må si det har imponert meg, det er “umulig” å finne ut hva Ukraina driver på med utenom fra russiske kilder, før infoen har blitt utdatert da. Tar typisk 1-3 dager før russerne sier de blir kjørt over før Ukraina sier de har kjørt dem over :stuck_out_tongue:

4 Likes

Galskapen når nye høyder. Håper noen hacker seg inn oss putin og setter på Ukrainsk musikk på full guffe.

4 Likes
6 Likes

Derav tror jeg også at frontene fryser når Russland har fått alt kjøttet i felt.

Muligheten for Ukraina å erobre tilbake tapt land blir nok tiden frem til jul. Etter dette tror jeg frontene fryser fast, og at Russland muligens vil prøve seg på mindre manøvre.

1 Like

Til dere som vil ‘‘forhandle’’ med Russland, så tror dessverre ikke det er mulig før landet er ‘‘avsovjetifisert/avrussifisert’’. Dessverre så er ikke massedrap, voldtekt, terror osv noe nytt for det russiske imperiet, det er bare modus operandi gjennom flere hunder år

8 Likes

Vel, Elon Musk er tydeligvis butthurt.

Han har en lei tendens til å trampe i salaten. Og når noen sier fra litt vel udiplomatisk, så mister han tydeligvis besinnelsen.

3 Likes

Elon er sin egen verste fiende. Født med salatboller på beina :joy:

13 Likes

Muligheten for at putin bruker taktisk atomvåpen i Ukraina har økt i fra 1-5 % til 20-25%

2 Likes

Blir ganske søkt om man forventer/forlanger at en privatperson i USA skal ta på seg ansvaret og regningen for Ukrainas behov for internett.

Hva med å hylle det han han gjort så langt, i stedet for slenge drit?

3 Likes

Klassisk norsk tankegang, hvis de rike gir noe er det aldri nok

2 Likes

Fordi det er uklart hva Musk faktisk har gitt. Mens amerikanske skattebetalere kan se ut til å være den største giveren har Musk i kjent stil spunnet det til å se ut som donasjonen kom fra ham.

Det er vanskelig å hylle en som har slengt så mye dritt som Musk og som har en så narsissistisk personlighet at han får diverse katastrofer, som barn fanga i ei grotte og en en brutal russisk angrepskrig, til å handle om eget ego.

18 Likes

Kanskje det var et PR-stunt samt god stresstest av systemet?

Det er greit å tenke på at ikke går an å være perfekt og ingen klarer det hele tiden. Musk sier mye og gjør mye som er utenfor normalen. Kan ikke se at han er omdskapsfull. Han har også fått fart i tre bransjer, betaling på nett, elbiler og romraketter.

3 Likes

De hadde visst ikke riktig så stort ytringsrom som jeg trodde. Særlig Igor “Strelkov” har vært interessant å lese med sin sarkastiske tone fra russisk side. Tegn nummer 579 på russerne blir desperate når disse plutselig har gått over streken?

3 Likes

Musk er en av verdens fremste “tekniske tenkere”, og er ikke direkte ondskapsfull, men er en anelse narsissistisk, og tåler kritikk heller dårlig.

Elon er også god på å grave hull, og har faktisk lagd en egen bedrift basert på det. Dessverre har han ikke innsett at når han står i et hull, burde han slutte å grave…

5 Likes

Elon er Elon. Det er en grunn til at han har dommer mot seg hvor han har fått ordre om å holde kjeft. :see_no_evil:

Jaggu, den hadde gått meg hus forbi. Interessant hvis det stemmer. Det gir mening, hvis målet er å dra ut krigen. For de har tapt utrolig mange soldater for ingenting. Dessverre får man nesten si. For det er klart at Russland prøver å holde ut lenge nok til at de kan få orden i rekkene. Kanskje legge en langsiktig strategi også…

2 Likes

Aiai, og den oppfølgingstweeten med begrunnelsen … tegn nummer 580 dette da.

1 Like

Ukraina sin kommentar til Elon og starlink

Adviser to the Head of the Office of President of Ukraine

7 Likes