Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Dilemmaet er å gjennomføre sanksjoner på en slik måte at det rammer ledelsen uten samtidig å få folket mot deg. Når folket oppfatter at vestlige sanksjoner er mot det Russiske folk, vil sanksjonene ofte bare binde folket sammen i et skjebnefellesskap med lederen og slik oppnå det motsatte av hensikten.

Med tanke på hvor mange russere som har forlatt landet så er det tydelig at de ikke følger ledelsen blindt.

3 Likes

Det hadde vært nok om de ikke ble lurt av russland til og gi fra seg atomvåpnene, i bytte mot at russland skulle garantere for Ukrainas sikkerhet ,og grenser.

4 Likes

Den største trusselen mot Putin, er nok om det Russiske folk skulle få tilgang til sannheten.

Jeg kunne tenkt meg at FN hadde organisert en aksjon der man hadde samlet både krigsskip og frakteskip fra en hel haug med medlemsland og dratt til Ukraina og hentet ut det kornet Ukraina ønsker at skal eksporteres.
Kommer selvsagt ikke til å skje men det hadde vært et fint signal fra resten av verden til Russland.

9 Likes

Får håpe at det blir noe av dette ?

6 Likes

Dette er selvsagt helt riktig - og den som ikke skjønner eller tror på det bør sette seg inn i mellomkrigstiden/historien.

Vi kan vel inkludere valg-innblanding også, om artikkel 5 kan utløses av dette er vel stort sett ett definisjons-spørsmål som avhenger av politisk vilje og kost/nytte.

Angående ydmykelse av Russland og sammenligningen med Tyskland, så ble vel Tyskland ydmyket både i første og andre verdenskrig.
Etter første ble det i kombinasjon med depresjon og hyperinflasjon mye bitterhet og sinne i sammfunnet, som er ypperlig grobunn for ekstremisme og hat.
Etter andre ble det, ihvertfall i Vest-Tyskland, i kombinasjon med oppgangstider og opplysning tatt ett ordentlig oppgjør med med krigen.
I Russland er det vel litt usikkert hvordan det vil slå ut, spesielt siden kulturen som er der er mye eldre enn det Nazismen var i Tyskland, men jeg er enig i att de burde ydmykes, og om vi er heldig i kombinasjon med opphevelse av sanksjoner og en stat som vil fokusere på opplysning og økonomisk vekst, så kan en jo håpe på ett godt utfall der med tiden.

Om det hadde blitt delt opp i haugevis av republikker hadde ikke gjort meg personlig så mye heller, og tror det kunne gjort underverker for levestandarden i de mer perifere regionene. :thinking:

1 Like

Når du leser historien, ser du at ydmykningen ved Versallies-traktaten kom etter at Tyskland hadde tapt krigen. Å tape krigen er ydmykende i seg selv for Russland, men er ikke en paralell til Versallies-traktaten.

5 Likes

Spørs om ikke levestandarden i første omgang hadde blitt hemmet ved at en slik oppdeling hadde endt med lignende resultat som det som skjedde da Yugoslavia ble oppdelt.

Parallellen her er vel at hvis fornedrelsen blir for omfattende, så kan det dukke opp en ny periode/diktatur/hersker som er enda verre enn det vi har sett til nå. Historien er ikke dømt til å gjenta seg, men lukker man øynene for den er muligheten dessverre større (for gjentagelse x10).

1 Like

Et land som er så rikt på naturressurser som Russland, har valget mellom militær stormannsgalskap, som på sikt er dømt til å mislykkes, eller å leve i fred med sine naboer og oppnå en eventyrlig økning i levestandard. Vi får bare håpe at folket en dag skjønner dette.

6 Likes

På kort sikt er det vel stor fare for det, men mye/det meste av råvarer og ressurser i Russland ligger vel gjerne i det fattigste regionene, mens profitten fra disse områdene går rett til Moskva og St.Petersburg, så på litt sikt tror jeg det hadde hvert å foretrekke for disse regionene/føderasjonene.

1 Like

Det er jeg ikke enig i, Det store unge flertallet har tilgang på sannheten. Trusselen er nok større at sirkelen rundt Putin ikke lenger synes han tjener deres interesser.

Dersom det å tape krigen er en for stor ydmykelse for Russland, så må Ukraina tape krigen for at vi ikke skal få en verre diktator i Russland.

Jeg er ikke overbevist om at dette er en god lekse å lære av historien.

Jeg merker meg forøvrig at demografer påpeker at befolkningsutviklingen i Russland vil legge en demper på mulighetene for å føre store kriger i fremtiden. Å la de legge under seg mange millioner nye borgere vil utsette denne prosessen.

4 Likes

Det blir som å si… for at ikke Tyskland skulle ha blitt ydmyket etter WW1, så måtte de ha “vunnet” krigen. Vel, det finnes tross alt nyanser imellom seier og tap, og det finnes tap som likevel kan gi håp for den tapende parts innbyggere. Den totale og fullstendige fornedrelse gir ikke mye håp, og dermed er/blir veien for en enda mer resolutt hersker større (og det i løpet av kort tid).

Putin og hans indre sfære må mer en gjerne ydmykes på sterkeste, men det er en balanse der som ikke automatisk må gå utover samtlige 144 millioner russere.
Den vanlige tysker hadde lite å tape på å hylle Hitler og finne syndebukker i begynnelsen. De var/følte seg nederste på den europeiske stigen uansett. Da de skjønte hva som ble resultatet av dette var det for seint (katastrofen var et faktum).

Jeg tror paralellen du trekker er mer relevant når man kommer til et eventuelt oppgjør for skadene påført Ukraina under krigen.

1 Like

Ikke bare vaskemaskiner som stjeles, Russerene stjeler egne droner å sender dem hjem :smiley:

2 Likes

Hva tror du hensikten med sensuren da kan være?
All massemedia er styrt av Putin, all opposisjon sitter enten i fengsel eller er likvidert.