Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Målet er jo å kue befolkningen.

De eldre elsker putin og vil tilbake til sovjet når alle var like (fattige) mens de unge vil mot vesten.

Med tanke på hvor mange unge som har forlatt landet så er det litt krise for fremtiden til putin.

2 Likes

FN burde kunne oppheve Russlands vetorett og deretter be verden forsvare Ukraina.
Hvorfor skal USA forsvare Taiwan men ikke Ukraina?

Putin kriger fordi han trodde vesten var svake og feige. Bidens flukt ut av Afghanistan overbeviste han. Jeg tror ikke han hadde turt hvis f.eks Reagan var President.

Putin må knekkes med overmakt. Det nytter ikke å forhandle med djevelen.

10 Likes

Russland er bygget på løgn og bedrag via full kontroll over mesteparten av massemediene. Dette gjelder spesielt befolkningen på landsbygda som ikke har like lett og naturlig tilgang til alternative kilder på internett. Dette er gjerne samme delen av befolkningen som fortsatt ser på Stalin som en helt.
Men jeg er enig i at en stadig større trussel mot Putin kommer med økende misnøye i hans indre krets.

1 Like

Argumentet med historisk parallell til Tyskland etter 1. verdenskrig er svakt. Som det allerede er nevnt her var det ikke tapet i seg selv, men oppgjøret etterpå som var problematisk. Både Tyskland og Japan ble ydmyket i det de tapte 2. verdenskrig så det sang etterhvert. Og både Tyskland og Japan er rike velfungerende samfunn i dag.

Det er bare å ydmyke Russland på alle tenkelige måter til landet kneler og taper “alt”. Så må resten av verden sørge for at oppgjøret og løsningene i ettertid blir fornuftige.

8 Likes

Oppgjørets time(r) kommer alltid på et eller annet tidspunkt ja.

Ser du ikke at du i et og samme åndedrag argumenterer med tiden/oppgjøret etter 1. verdenskrig og avslutter med tiden/oppgjøret etter 2 verdenskrig her? Hvordan mener du at dette henger sammen?

Hva mener du?

Poenget mitt er at det går fint an å banke dritten ut av et land i en krig, men at det samme landet kan komme seg veldig fint på bena igjen og bli svært velfungerende og vellykket i ettertid. Det avhenger selvsagt at landet har en god prosent av oppegående mennesker, noe som dessverre ikke alltid er gitt…

Var det da det tyske folk som ikke var oppegående etter 1. verdenskrig?

Skjønner ikke hva du kverulerer på her? Jeg sier jo klart at det var oppgjøret etter 1. verdenskrig som var problematisk, og som har fått mye av skylden for at nazismen fikk god grobunn i mellomkrigsårene.

3 Likes

Kverulerer? Jeg begynner å lure på hvor du begynte å lese på det som du kommenterer.

Det startet med dette her; " Men hva godt skal det komme ut av å ydmyke hele Russland ? Det er akkurat dette som rammet Tyskland ved Versailles-traktaten og gjennom årene etterpå da det fantes muligheter for en utvikling i demokratisk retning med Weimar-republikken. Uten ydmykelsen både i Versailles og gjennom 1920-årene ville hverken Hitler og NSDAP eller noe annet tilsvarende hatt noen mulighet til å komme til makten. "

Det er dette det snakkes om, og som du nå påpeker (“Jeg sier jo klart at det var oppgjøret etter 1. verdenskrig som var problematisk, og som har fått mye av skylden for at nazismen fikk god grobunn i mellomkrigsårene.”)

Du har sier likevel at argumentet med en historisk parallell til Tyskland etter 1. verdenskrig er svakt. Jeg skjønner det ikke iom. du nå sier at oppgjøret etter 1. verdenskrig som var problematisk, og som har fått mye av skylden for at nazismen fikk god grobunn i mellomkrigsårene.

Vi mener det samme (slik jeg oppfatter det), men du virker/virket likevel ikke å være enig (så derfor graver jeg mer inngående i hva du mener/mente).

1 Like

Russland kunne vært det rikeste land på jord, hadde det ikke vært for kleptokratene og nazikommunistene. Men man kan jo ikke nøytronbombe hele landet og starte på nytt heller. Kanskje landet er for stort, med for mange folkegrupper og indre motsetninger?
Jeg tror det hadde vært best for verden og alle russere om landet ble splittet opp i mange selvstendige land. Altså det motsatte av hva tyrannen Putin ønsker.

6 Likes

Ja, men den frekke logiske bristen som Putin apologetene prøver seg på (bevisst eller ubevisst) er å trekke konklusjonen om at vi derfor nå må passe oss så ikke Russland føler seg ydmyket MIDT I KRIGEN ved bla å si at Ukraina må legge ned våpnene, vesten må slutte å støtte Ukraina, sanksjonene må opphøre og en masse annet vrøvl…

3 Likes

Det er jeg enig i, og derfor skrev jeg for noen timer siden; Putin og hans indre sfære må mer en gjerne ydmykes på sterkeste, men det er en balanse der som ikke automatisk må gå utover samtlige 144 millioner russere.

Det kan nok dessverre bli vanskelig å få til en permanent slik løsning, all den tid Russland/Sovjetunionen har gått gjennom tre-fire generasjoner med tvangsforflytting av folk. Ikke veldig enkelt å dele opp landet i nasjonalstater hvor alle føler at de er i «landet sitt».

Litt tidlig å diskutere om/hvordan/hvor mye Russland skal ydmykes? Ukraina er skikkelig på defensiven i Russlands primære interesseområder (luhansk/donetsk) og må flykte mot vest for ikke å bli omringet. 13 prosent av luhansk var opprørskontrollert 23 februar, nå har Ukraina mistet så og si hele regionen (eller republikken, alt ettersom). Det blir laget budsjetter i kherson i rubler, og dummy folkeavstemniger planlegges flere steder.

1 Like

Dette er bre nyheter,USA vil sende langtrekende rakettsystem som kan nå 30 mil.

10 Likes

Nei, det er det ikke. Det er ikke sjangs i havet for at Russland kommer til å vinne denne krigen, det kommer Europa og USA aldri til å godta. Det er bare en kynisk/pragmatisk tilnærming å involvere seg akkurat passe nok til enhver tid for å minimere risiko. Dessverre så er det Ukraina som betaler prisen i menneskelig lidelse og død.

På tide USA sender langdistanse nå!

4 Likes

Begynner å bli litt trangt for Ukraina her.
image

continued to shell north and northwest of Avdiivka

Russian forces shelled the center of Kharkiv City and surrounding settlements

Russian forces heavily shelled areas of Zaporizhia Oblast

Russian forces additionally shelled Velyka Komyshuvakha to the southwest of Izyum and Dovehenke to the southeast of Izyum

Russian forces additionally shelled and launched missile strikes on Mykolaiv, Odesa, Zaporizhia, and Kherson oblasts.

Er det en ting Russland har, så er det artilleri.

Russia’s BM-21 Grad systems are certainly not the only ones fielded by the former superpower. The BM-21s have an effective range of 20-45kms (depending on the rockets used). Russia also has access to a large number of other artillery systems:

  • 9A52-4 “Tornado” MLRS: up to 90km range
  • BM-30 “Smerch” MLRS: 70 to 90km range
  • 2S7 “Pion” 203mm heavy artillery: 37,5 to 55km range
  • TOS-1 220mm MLRS and thermobaric weapon: 0.5 to 6km range
  • 2S19 Msta 152.4mm howitzer: 45 to 62km range
  • 2S35 “Koalitsiya-SV” 152.4 or 155mm artillery: 40 to 80km range.

As Russia widened its war in Ukraine in late February, many observers assumed Russian artillery would dominate the fighting.

After all, the Russian army deploys one of the biggest artillery arsenals in the world: 4,700 towed and self-propelled guns and rocket launchers.

Ukraine began the war with 1,800 artillery pieces assigned to 25 active line brigades, five separate artillery brigades and reserve and territorial formations. Almost all the guns and launchers were ex-Soviet models, including 300 each 122-millimeter 2S1 and 152-millimeter 2S3 self-propelled howitzers, a dozen or more 203-millimeter 2S7 self-propelled howitzers plus 500 towed guns, 400 wheeled rocket launchers and 300 heavy mortars.

Så, selv med tapene som er rapportert og artilleriet Ukraina har fått fra Russland så er de “outgunned”. De har rett og slett ikke fått nok. Det overhodet ikke som Russland har noe problem med nok ammo til artilleriet sitt.

Det var en dag eller to hvor Ukraina begynte å rapportere å ha slått ut en større andel russisk artilleri, men det har ikke fortsatt. Jeg tenker at før vi ser noe slikt, så går krigen mot Ukraina.

Ref: https://www.criticalthreats.org/analysis/russian-offensive-campaign-assessment-may-26

Ref: Getting More from What You've Got - Nammo | Nammo

Ref: Ukraine’s Artillery Might Be Winning The War With Russia

3 Likes

Vinner ikke krigen med artilleri alene. Så tilfelle hadde jo dette vært avgjort fra dag 1

1 Like

Russland kjører alt inn de har i donbas nå. Dette er også den plassen hvor de har best supply.

Blir nok taktisk tilbaketrekning der.