Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Selv om Russland har fremgang nå og presser Ukrainske soldater tilbake, betyr ikke det at ikke Ukraina kan omgruppere og slå tilbake senere . De må bare vente til de har fått flere og mer relevante våpensystemer. Det vil kreve enorme ressurser for Russland å holde dette området over tid.

3 Likes

Nei, det er jo helt klart. Men grunnen til at jeg lagde innlegget over er at jeg ser at utviklingen i Ukraina ikke akkurat er positiv for tiden. Hovedgrunnen som jeg ser det er at Russland nå har begynt å gå for korte framrykninger hvor de får brukt artilleriet sitt bedre enn tidligere. Tidligere i krigen gapte de så stort de bare kunne og gikk på flere store smeller.

Jeg sier jo heller ikke at situasjonen er håpløs, men at før man ser Ukraina slår ut/tar over russisk artilleri så det monner, så blir krigen kjempet på Russland sine premisser.

Det var noen rykter som gikk (med pro-russiske kilder) om at Ukraina var på vei til å sette inn en offensive kampstyrke. Som det er nå, så ser mye av de ukrainske styrkene ut til å være bundet opp i forsvar. Hadde de klart å kjøre på med en offensive styrke, så kan det godt få hele den russiske fronten ut av balanse. Da hadde de sloss på sine premisser. Teorien min var at Ukraina kom til å “blø i hjel” det russiske angrepet og kunne slå tilbake, noe de forsåvidt gjorde ved Kharkiv. Spørsmålet er om det var det de hadde ressurser til.

Neivel, da får dere fortsette å ta seieren for gitt og diskutere videre hvordan Rus skal ydmykes. Har du sett på kartet til Christian under? Og situasjonsrapportene fra f.eks. Neil Hauer? Videoene fra tilbaketrekkingen virker ikke så veldig “taktisk”. Mer “kast alle (NATO-)våpen og løp for livet”.

Hverken Russland eller Ukraina “vinner” denne krigen. Om den har en vinner så måtte det være Kina, hvis de greier å manøvrere slik at de holder seg innenfor hos alle.

Kina sloss en egen krig mot vindmøller. Dvs Covid-19

2 Likes

Tror ikke det er mulig for Ukraina å vinne over Russland dersom Russland er villig til å bruke alle sine ressurser på ubestemt tid.
Men jeg tror Russland vil tape på samme måte som USA tapte i Vietnam. USA kunne selvsagt ha vunnet den krigen om de ville brukt den tid og de ressurser som krevdes. Poenget var at krigen ble for kostbar, både økonomisk og ikke minst politisk. Slik tror jeg dette ender for Russland også. Vi må bare sørge for å tilføre Ukraina nok ressurser til å holde ut lenge nok.

2 Likes

Ja, det er jo også et spørsmål om disse leveransene med våpen potensielt kan ende i russiske hender, men regner med Ukraina er forsiktige nok med det til at det ikke skjer i så stor skala.

Jeg tror ikke det er aktuelt for Russland. Den russiske sentralbanken, som neppe er de mest pessimistiske på Russlands vegne antar den russiske økonomien vil gå ned med 8-10% i år. Såvidt jeg så har bl.a. Intel, AMD og ARM boikottet Russland. Jeg ser jo for meg at det kan få ganske drøye konsekvenser. Ingen nye telefoner, datamaskiner e.l.? Kina og andre land kan jo teoretisk sett eksportere til Russland, men da risikerer de å ende på svartelisten i USA, eller direkte fra Intel, AMD og ARM…

Russia’s economy could shrink 10% this year - central bank
Russia’s economy is expected to contract by between 8% and 10% this year, the Bank of Russia warns.

ref: Eurozone faces stagflation as prices surge; Russia cuts interest rates as recession looms – as it happened | Business | The Guardian

Det Russland ønsker er å kunne presse Ukraina til å gå med på en fredsavtale og det gjør de ved å bombe de store byene, skoler, sykehus, infrastruktur osv. I tillegg til å ta så store områder i Ukraina. Pr dags dato, så ser det ganske usannsynlig ut. Men det kan bli en relativt langvarig konflikt hvis ikke Ukraina klarer å “vinne”.

Og da er jeg tilbake til poenget mitt over og det var at jeg mener at det beste stedet man kan se at Ukraina “vinner” krigen er hvis de russiske artilleritapene begynner å øke.

1 Like

Putin gamblet på rask og overbevisende seier. Det han nå stor over for, er jo noe ganske annet.
Den totale prisen blir for høy!

Hvis man baserer seg på hastigheten Ukraina får tunge våpen så vil det ta mange år å ta tilbake territoriet de har mistet så langt.

1 Like

Der er jeg ikke helt enig, men jeg ser poenget ditt. Russland og Ukraina er sånn ca i balanse nå. Russland mistet grunn rundt Kharkiv, Ukraina mister grunn i Donbass. Hvis det blir lagt “akkurat nok” på vekstskålen til Ukraina, så vil balansen endres. Da er man tilbake til scenarioer som man så tidligere i krigen hvor moralen/situasjonen for de russiske troppene blir så dårlig at man får store tilbaketrekninger. Det er i hvert fall min teori.

Psykologisk, så ville også bedre luftforsvar til Ukraina gjort mye, så de kunne nøytralisert krysserrakettene til Russland.

Det er jo også snakk om at USA skal sende rakettartilleri, det vil gjøre at Ukraina kan slå til mot russiske forsyningslinjer for f.eks. artilleriet. Med tanke på hvor aktive de er med dette, så må det sendes tonnevis hver dag.

Rapportene fra Østfronten er vel at Russland gjør visse fremsteg, ukrainerne rømte blant annet en by på mandag, og som ble regnet for Russlands største seier så langt. Fortsetter det slik, med forsiktige fremsteg for Russland, kan man ikke se bort fra at de tar Øst-Ukraina før de økonomiske konsekvensene blir alt for merkbare. Og at de da anser seg ferdig med krigen. Da blir spørsmålet hvor lang tid det går før markedskreftene tar over og normaliserer forholdet til Russland. Eller, som det ble sagt på BBC World Service, at krigen vil kunne endre de globale forsyningskjedene for alltid, og det vil neppe være til Russlands fordel. Uansett utfall av Russlands offensiv i øst, kan det hende at konsekvensene for dem vil bli ganske dyptgående rent økonomisk.

1 Like

Skal man se litt mer pessimistisk på dette, har jo ikke Ukraina klart å gjenvinne kontrollen i dette området helt siden 2014. Og det da i alle de årene før Russland kom inn for fullt.

1 Like

Det ser jeg på som rimelig sannsynlig. Det er ikke veldig mye igjen.

Neppe. Eurosonen har jo blitt rimelig hardt rammet som det er nå og det går mot stagflasjon, så jeg ser hvorfor du drar fram dette poenget. USA har ikke det problemet og f.eks. tech-sanksjonene vil ikke bli hevet.

Mer sannsynlig. Det krever egentlig at USA trår til med endel ressurser som har blitt levert av Russland.

For å si det sånn, denne krigen går hardt utover Russland og EU, mens USA egentlig klarer seg veldig fint.

Situasjonen er nok mye verre enn du framstiller den. Det er ingen “balanse” mellom Ukraina og Russland på fronten. Russland er totalt overlegen militært. Vesten har har dessverre feilet totalt de 3 siste månedene og Ukraina har ingenting å svare med bortsett fra å sende inn modige soldater.

Tror mange undervurderer kraftig de negative økonomiske og politiske konsekvensene for Russland. Det vil ta mange år, etter at denne krigen er over, før de vil være i nærheten av å være på nivå de var på. Og det nivået var jo heller ikke i utgangspunktet særlig å skryte av…

5 Likes

Hvis Russland er fullstendig overlegne som du sier her, hvorfor ble Russland kjeppjaget ut av deler av Kharkiv-området? For Russland sin del, så var det fint å kunne beskyte byen med artilleri for å presse Ukraina?

4 Likes

Ehh… Det er ganske ekstreme og avvikende påstander fra konsensus du kommer med her. Tenker du må underbygge dem relativt godt for å bli tatt seriøst.

USA var militært totalt overlegen Nord-Vietnam også, men ga opp.

Russland var militært totalt overlegent Afghanistan, men ga opp…

Bare to relevante eksempler…

3 Likes

Nettopp, og det viser bare at det er umulig å “vinne” over en motstander med høy nok overbevisning og motivasjon. Med mindre en er villig til å legge landet fullstendig i grus og drepe hver eneste innbygger…

Noe som selvsagt aldri vesten vil godta skjer med Ukraina.

1 Like

Ukraina har mistet terreng rundt Kharkiv igjen.

Her er en oppsummering av uttalelser som har kommet den siste uken fra Ukrainske myndigheter:

Når Russland er overlegen med flere tusen enheter artilleri så er det vanskelig å gjøre noe som helst under et slikt bomberegn.

Det er begrenset hvor mye land Russland kan ta utover Donetsk, men problemet er hvis de fortsetter denne sakte framrykkingen preget av ekstremt bombardement før de sender inn infanteri og pansrede kjøretøy, som de også har mer av enn Ukraina.

Det som er sikkert er at vesten velger å vente til ting går dårlig før de bestemmer at de skal sende mer våpen. Helt idiotisk.

3 Likes