Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Det er vanskelig helt til Ukraina får våpensystemer som kan svare og slå ut deler av det Russiske artilleriet!

Selvsagt sliter Ukraina når Russland konsentrerer styrkene sine og kjører på med alt de har. Da mister de naturligvis terreng i perioder.

Men det høres ut som du tror Ukrainia og NATO er taktiske idioter og at Ukrainas militære kapasitet er statisk?

Våpen som det ikke er bestemt at de skal få og som sannsynligvis vil ta flere måneder å nå fronten hvis man ser på hvordan dette har foregått så langt.

Dette er et politisk problem og har ingenting med taktikk å gjøre. Ukraina mobiliserer personell i stor skala, men de mangler tunge våpen.

Zelensky gikk til valg med løfte om å løse problemet i østukraina.
Status så langt er vel at han ikke har innfridd.

Tror krigen hadde vert unngått om sjokolademannen hadde blitt gjenvalgt.

Hehe, det er svært mye våpen som er kommet inn til Ukraina og helt frem til frontet på svært kort tid. Var snakk om dager med mye av det manuelle anti-panser våpnene :wink:

Så det er selvsagt mulig.

Det har tatt måneder å få M777 artilleri til fronten.

1 Like

Det har ble strengt tatt aldri vært positivt etter invasjonen.

Men dette går jo i bølger. Men jeg tror ikke Ukraina får tilbake Krim eller østlige deler, med mindre Vesten involverer seg direkte

Tror både Ukraina og deres allierte vil kunne godta at Russland beholder Krim, dersom Ukraina får tilbake kontrollen over de øvrige østlige områder. Dette ut fra den historiske tilknytning Russland har i forhold til Krim og den betydning det har for Russland.

Vesten ventet egentlig på Ukraina sin kollaps. Når den ikke kom begynte de å sende mer våpen.

Ternova er tydeligvis en kasteball, for det ble postet en video derfra for et par timer siden.

Det blå området her er det jeg snakket om. Jeg er dog klar over at frontlinjene kan flytte på seg :stuck_out_tongue:

Ref: Video: Ukrainian army in Kharkiv region, destroyed Russian tank Kharkiv - Ukraine Interactive map - Ukraine Latest news on live map - liveuamap.com

russland kjører nå alt inn på å ta land i Donbas etter at Kharkiv røk og styrken i izyum kjørte seg fast.

Putin trenger desperat en “seier” og det å erklære Donbas kan hjelpe han på hjemmebane.

Samtidig har ikke russland folk, penger og utstyr til å holde hele det territoriumet de nå okkuperer. Ref at de nå sende ikke oppgraderte T62 til fronten.

Er fortsatt måneder med krig igjen og svært lite tyder på at Putin kommer seirende ut.

5 Likes

Det er et reelt problem at slike våpensystemer krever opplæring før det brukes. Vi får gjerne ikke vite om når opplæring starter, men når våpnene har blitt sendt. Jeg sliter litt med å finne ut av det, men ser ut til at M777 ble sendt i midten av april og de er ved fronten nå, så mindre enn 6 uker.

SAM-systemer som NASAMS har såvidt jeg vet lengre opplæringstid.

1 Like

Dette stemmer jo bra for det som skjer på den frontlinjen. Men som jeg skrev over, det er flere frontlinjer enn dette. Så “To put it mildly, we’re barely afloat.” referer til frontavsnittet i Donbass.

Men, vi er nok helt enig, som nå, når Russland får brukt artilleriet sitt til god effekt, så gjør de framskritt og er vanskelig å stoppe “head on”.

Risky business det her altså. Du kan enten sloss videre og risikere død, eller hvis du blir tatt som krigsfange riskere 15 års fengsel. Joda, det gjør det mindre attraktivt å ta på seg russisk uniform, men det gjør det også vanskeligere å overgi seg og med tanke på at mesteparten av mobiliseringen allerede er gjort…

  • :balance_scale: Prison for another Ukrainian deserter: A court in Kyiv sentenced soldier Mikhail Kazarenko to 14 years in prison for treason and desertion. Stationed in Crimea with Ukraine’s Navy when Russia annexed the peninsula, Kazarenko then joined the Russian Coast Guard. On March 3, 2022, he was captured in Ukraine’s Mykolaiv region together with fellow soldiers Dmitry Shishkanov and Igor Rudenko, who were recently sentenced to 14 and 15 years in prison, respectively, also for treason and desertion.

ref: Russia’s war against Ukraine Daily updates as Moscow’s full-scale invasion enters its third month — Meduza

Trouble ahead: Speaking to former Russian lawyer Mark Feygin in a YouTube broadcast, Ukrainian presidential adviser Oleksiy Arestovych warned that Ukraine will face a difficult next six weeks, until expanded Western aid under the U.S. Lend-Lease program starts to arrive. Arestovych said, “We have now lost to the Russian army in terms of pace. The Russian side managed to accumulate its reserves before we did.” He also cited “a very strong split in Ukrainian society caused by war weariness.”

Får se hvor dette bærer hen.

forr the first five weeks of the conflict, military support to Ukraine averaged about $30 million a day (excluding economic and humanitarian support and the costs of U.S. forces deployed to Europe for the crisis). In April, a series of $800 million aid packages implied a level of $100 million a day. This package increases the aid level to $135 million a day.
What Does $40 Billion in Aid to Ukraine Buy?

Er vel helt riktig det der. De straffer de som byttet side i 2014.

2 Likes

Ser ut til at ting har snudd den siste tiden til Russlands fordel, desverre

Bra artikkel som sier litt om situasjonen på fronten, denne gruppen mangler så godt som alt:
https://www.washingtonpost.com/world/2022/05/26/ukraine-frontline-russia-military-severodonetsk/

1 Like

Faktisk ikke, veldig mange har sett det komme.

Russland har sammlet VELDIG mye av styrkene sine for å ta et lite geografisk område.

Selv izum fronten til Russerene stoppet helt opp.

Samtidig tror jeg Ukraina bruker situasjonen for det den er verdt for å få mer og tyngre våpen.

4 Likes

Dette har jeg tenkt også. Inntrykket av at Ukraina har valset over russiske tropper er ikke så gunstig for å sikre videre våpenkeveranser og en langsiktig strategi.

3 Likes

Boris følger opp med langdistanseraketter, og kaller putin for en krokodille.Meget bra.

6 Likes