Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Jeg liker Boris bedre og bedre. Putin forstår bare overmakt.
Øk presset!
Gi Putin klar beskjed om at vesten vil fore Ukr med mer og mer avanserte våpen, helt til Ru er helt ute av Ukr.
Det er bare et spm om hvor mange russere som må bli drept først.

7 Likes

Norge har halv-moderne MLRS i opplag på lager - primært fordi vi ikke skal bruke klasevåpen.

Disse burde blitt sendt sammen med M109-artilleriet.

Klasevåpen er litt trasig mtp blindgjengere, men på den annen side er disse særdeles effektive hvis brukt mot det russiske artilleri. Og fjerner man sistnevnte faktor så vil man også begrense den offensive kapasiteten til putlers ormeyngel.

11 Likes

Tror Ukraina tjener på at Boris sliter tungt på hjemmebane. Han behøver å markere seg på andre områder. Da er nok bistand til Ukraina og sterk motstand mot Russland kjærkommen avledning.

7 Likes

Boris har en enorm majoritet i parlamentet, så en eventuell trussel må komme fra eget parti.

Det synes naturlig at han setter pris på en avledning, men jeg kan ikke se noen annen foretrukken reaksjonsmåte. Husk på at han var først ute av de europeiska landene med å gi betydelig våpenbistand til Ukraina da krigen startet.

2 Likes

Når jeg tenker på hvem som tjener på denne krigen så tenker jeg våpenindustrien i USA som nå får bevæpne hele Europa. Og olje og gassindustrien i USA som gleder seg over stengt north stream 2 og langsiktige kontrakter med Europa på levering av det og.

2 Likes

Ut fra hva jeg har sett i media og denne tråden så skulle man tro at ukrainske tropper stod rett utenfor Moskva.

Men fakta er vel snarere at Russland er svært nære å nå (de reviderte) målene sine om å “frigjøre” Donbas, Donetsk og Luhansk . Og da er det vanskelig å se hvordan Ukraina skal klare å få russerne ut igjen.

Dessverre er klaseammunisjonen til disse destruert.

Usa som forsvarsindustri tjener enormt. Betalt med høyere inflasjon for innbyggerne. Skal ikke kaste stein i glasshus. Norge tjener også enormt. Utenom de som pendler med bil da. Eller blir i gammelt hus.


30 000 (!)

7 Likes

Storbritannia har vært en ledestjerne i og støtte Ukraina, kan være Boris bruker situasjonen til og fobedre sitt rykte, men Liz Tuss har også vært hard i retorikken mot Kreml.
Tyskland derimot har vært veldig passive, kanskje Russland/Sovjet har hatt større innvirkning på Tyskland etter WW2 enn jeg trodde.

4 Likes

Greit å ha i bakhodet at denne krigen sørger for sikkerheten til den jevne ukrainer.

Noen vil alltid tjene på krig, men her prøver man også å unngå et folkemord.

4 Likes

Om noen vil tjene penger på økt mistenksomhet mellom land - sjekk ut investeringer i Maxar, Planet eller BlackSky. Holder en knapp på $BKSY.

1 Like

Det ser ut til og bli en ny eskalering av russerne.Nå må vesten gå hardere til verks og gi klar beskjed at de aldri vil oppheve noen sanksjoner, så lenge russland okkuperer Ukrainsk jord.

5 Likes

Tydelig at det tunge Norske bidraget har ankommet.

Nå må vi bare få klargjort de neste 30 samt evt reservedeler vi har og sende det ned sammen med MRLS systemene som står lagret.

8 Likes

Det eneste som kan påvirke direkte og indirekte er fullstendig stopp av olje/gass til EU. Det virker å være det eneste som (sakte men sikkert) kan kvele Putins krigs-kasse. Så får heller EU og Norge gi økonomisk støtte til sine borgere slik at hverdagen går noenlunde rundt.

6 Likes

Meget bra,155 mm er noe som virkelig russerne vil få merke,det kan jeg skrive under på.Da jeg var på øvelse ble det feil skutt med 155 mm med temperert granat som gikk av ca 10 m over bakken ca 200 m der vi hadde stilling. Kommer aldri til og glemme det smellet.

4 Likes

Det og gi de alt av tunge våpen de vil ha,og revurder fly forbudsone.

4 Likes

Støtter selvsagt forsvar av ukraina. Det er likevel på det rene at USA er den store vinneren av endringene i politikken i europa nå. Det er ikke akkurat uvanlig at USA kommer godt ut av kriger økonomisk. Eieren av sentralbanken deres, Rothschilds har tjent på de fleste kriger siden Napoleon.

Enormt for oss. For US ville det vært vekslepenger. Forskjellen er at Norge ikke har for vane å starte kriger. Selv om US ikke startet akkurat denne krigen så starter de en ca hvert 3. år eller noe sånn. Derfor liker jeg ikke at de kommer så godt ut av denne krigen også. Vi europeere burde presse US til gode avtaler. Bruke argumenter som at de ikke må utnytte situasjonen nå og vise at de er våre venner. Godt synlig i media.

1 Like

I bunn og grunn enig, men akkurat nå er jeg bare fornøyd vi har USA som alliert når man ser hvordan russerne agerer i Ukraina…

1 Like

Demokratier må stå sammen. Men ikke la seg utnytte.

2 Likes