Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Ja usa er vinneren. Russland kommer til å bli svekket i en generasjon og hele Europa kommer til å ruste opp. Men Russland må stoppes.

2 Likes

Russland må stoppes, men vi kan tenke litt som businessmenn, mens vi gjør det. Overfølsomhet kan bli dyrt.

3 Likes

MRLS or HIMARS, in the configuration that they would most likely arrive in and with the types and quantities of ammunition that they are most likely to be supplied with, at least initially, may not provide the kinds of instant tide-turning capabilities that many people might be hoping for, but that shouldn’t be the point. They are another tool in a growing toolbox that will give Ukraine more tactical options and overall lethality, even if the upgrade is incremental in nature.

The U.S. military has notably transferred a number of 155mm M777A2 towed howitzers to Ukrainian forces already, but without the networked digital fire control system that is present on those weapons in American service. This also means that those howitzers cannot employ precision-guided shells and limits how quickly and accurately they can engage a target or shift focus to another.
:unamused:

Video footage did emerge this week that reportedly shows additional M777A2s being trucked into Ukraine from Poland that do feature the fire control system, which could indicate a shift in policy in this regard. :ok_hand:

2 Likes

Direkte motbydelig, og uforståelig av regjeringen Støre, viser nok en gang at denne mannen ikke er kompetent til å være statsminister.
Jåle dukka som er justisminister fortjener ikke engang å bli kommentert.

3 Likes

Ukraina får kjørt seg litt i øst nå. Virker som det er mangel på militære kjøretøy og tunge våpen…

De tunge våpnene er ikke på frontlinjen. De er så langt bak at de akkurat kan forsvare sin egen frontlinje mot tanks osv. Så 5-20 km bak?

Ukraina har mye mindre artilleri enn Russland, det har vært tilfellet fra dag en.

Dette var ikke dårlig. Selv om det er feil i overskriften,så får de nok noen droner for 50 millioner vil jeg tro.

1 Like

UKR kjører storoffansiv i kherson nå, startet for et døgn eller to siden.

Så det lille området i donbas tror jeg de forlater ila et par dager.

Den armchair kontoen er ganske pro russland, så er greit med noen bøtter salt på det vedkommende legger ut.

5 Likes

Her er link.

3 Likes

så også at de hadde fått inn forsterkninger til Donbas fronten og at fronten holdt.

Russiske tap skal være store.

5 Likes

Det ser jo ut til at Ukraina lar seg presse i øst. Jeg lurer veldig på hvor mye de har satt inn rundt Kherson. Er det en liten test, eller noe mer fullskala?

Jeg tror det er fullskala.

De hadde jo en gjeng med SU25 som bombet masse russere, hvor det kom en SU 35 for å skyte ned Su25ene men som selv ble tatt ut av en UKR mig29.

Så ting kan tyde på at russerene sliter med luftvern også.

6 Likes

De får en Bayraktar for 50 millioner.

Det ville jo forklart hvorfor det har virket litt som ting er på halv tolv i Donbass. Der er de i undertall og må gi terreng.

Hvis det gjør at de kan drive russerne på bakfoten i Kherson, så gir det mening. Det er bedre å gi litt terreng ett sted for å kunne få et skikkelig overtak er annet sted hvor man da kan ta mye terreng.

Det koster liv å være på offensiven. Det er derfor lurt å gjøre det der russerne er svakest. Forrige runde var rundt kharkiv. Med 1000 km frontlinje, så gjelder det å kunne blø russerne mens man er i forsvar og selv kan angripe billig.

Vi får se om noen dager…

5 Likes

Det var dyrt,da er det nok bedre og støtte de her vil jeg tro.

3 Likes

Det har litt med rekkevidde og kapasitet å gjøre.

En ting er å slå ut enkeltvogner ved fronten, en annen ting er å slå ut forsyningskolonner langt bak fiendens linjer, der de føler seg trygge.

Begge deler er viktige, men å hindre forsyninger av drivstoff og artilleriammunisjon gir store konsekvenser for Russlands evne til å påføre Ukraina tap.

4 Likes

Lenge siden jeg har sett noen ferske bayraktar videoer. Er det noen fortsatt operative eller er alle skutt ned?

Dyrt… tja… noen burde bestilt 100 stk og gitt de til Ukraina.

3 Likes

Ser ut som ukraina tar territorium. Ser også info om at de russiske styrkene som står her har vært på i 95 dager uten rotasjon. Da snakker man slitne styrker.

1 Like