Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Russland strupet tysk gass tilbake i 2021 pga disputten rundt nord led 2 eller hva den nå heter og fordi Russland på det tidspunktet visste at de kom til å ville kunne presse Tyskland i forbindelse med Ukraina invasjonen.

1 Like

Russerene har vel hatt dårlige leveranser til tyskland over lang tid for å ha noe å presse på med.

2 Likes

Tyskland burde presses fra NATO og EU også.

Og jeg ser ikke helt hvorfor vi skal sende strøm til Tyskland. Eller gass.

Tyskland kan skaffe seg energi fra allerede eksisterende kjernekraft- og kullkraftverk.

4 Likes

Det ser ut til at Russland er klare til å legge bort tullet med Nato, denazifisering, frigjøring av Donbass osv. Nå sier de klart og offentlig hva dette handler om.

5 Likes

Russland har heller ikke tenkt å følge vanlig praksis med behandling av krigsfanger…

3 Likes

Kanskje dette er rett frem?, men er det forskjell på leiesoldat (mercenary) og fremmedkriger?
Det er virker å være viktig, for det googler jeg litt så finner jeg 3 klare kategorier med definerte rettigheter (og mangel av rettigheter);
sivil, soldat og leiesoldat. Så hvor havner fremmedkriger inn her? Eller er det noe helt annet siden det tydeligvis er en kategori.
Og er den triviell eller av juridisk betydning? Og hvor går grensen mellom jus og moral?

Googler man dette finner man flere saker.

I følge Geneva-konvensjonen:

Are mercenaries protected by Geneva Convention?
Mercenaries are not entitled to the status of combatant, prisoner of war (API Article 47), or any of the categories of protected persons provided for by the Geneva Conventions, unless they are wounded or sick, although they must always benefit from humane treatment.”

Are mercenaries considered civilians?
In simplest terms, a mercenary is an armed civilian paid to do military operations in a foreign conflict zone . For example, civilians conducting direct actions or training troops in foreign conflict zones are mercenaries because they are performing uniquely military functions.

Is using mercenaries a war crime?
The United States does not view the mere act of being a mercenary as a crime under international law . 57 Thus, mercenaries may be afforded Prisoner of War (POW) status, but only if they meet the requirements thereof—such as being considered a member of the militia or the armed forces of the nation.

Can civilians fight in wars?
As discussed, civilians can participate in war only if they are organized for this purpose . Modern armies that waged or had waged wars in the past ten years had to invent systems to distinguish between combatants; participators on different levels, who were organized by non-state actors; and innocent non-combatants

Noen kan detaljene her? Hva er en fremmedkriger?

Edit: jeg tenker at legitimiteten til de selverklærte pro-russiske myndighetene i Donetsk er et separat spørsmål.

Disse sloss for Ukraina under ukriansk flagg og skal behandles som alle andre soldater under geneve konvensjonen.

9 Likes

Så da kan Ukraina bare bytte de mot russiske krigsfanger i Ukraina da, så disse 3 good to go :+1:

Skal putin vinne trenger han at flommen av utenlandske soldater stopper. Så jeg tror disse blir henrettet for å avskrekke andre.

Men skal vi ta putins logikk, burde jo alle wagner folk de tok til fange bare henrettes i nærmeste grøft.

8 Likes

Det er en fullstendig skamløs løgn fra Kreml at disse er leiesoldater. Wagner-folka derimot, de bare surrer rundt av ukjent grunn der russiske interesser befinner seg… Typisk eksempel på at Kreml vet at vi vet at de lyver, løgnen tjener som en maktdemonstrasjon

5 Likes

Tyskland har, såvidt jeg har klart å finne ut, et energiforbruk per capita på ca halvannen gang det i Polen. Og det skyldes vel neppe at tyskerne har et mindre effektivt energiforbruk, men først og fremst det industrielle og generelle økonomiske nivået. Skulle tyskerne satt seg i en tilsvarende “smart” posisjon som polakkene så måtte de vel snarere vært dummere - holdt seg på et lavere uviklingsnivå teknologisk/industrielt og med tilsvarende levestandard, velferd og overskudd for bedrifter og aksjonærer. Aller “smartest” må vel de minst utviklede land i verden være. Det finnes faktisk folk som den dag i dag klarer seg helt uten hverken gass, olje, kull eller såkalt “fornybar” energi som vindmøller og solcellepaneler:

Selv med sitt høye energiforbruk har insisterer den tyske forbundskansleren på å stenge de siste atomreaktorene innen året er omme.
Hvem skal ta den regningen? Jo, blant annet norske strømforbrukere.
Spørsmålet er vel ikke hvor høyt forbruk man har, men i hvilken grad man selv greier å sikre sin energiforsyning.

6 Likes

Ved starten av invasjonen

Dette er jo ikke bare et problem for Russland, men også Ukraina. Det ene tilfellet jeg har lest om derfra var soldater som følte seg “forlatt” på fronten uten tilstrekkelig utstyr.

Russerne på Kharkiv-fronten sliter nok med at de ikke er i nærheten av å sloss med like stort overtak når det kommer til artilleri som ved Donbass, så der ender de nok opp i noe som minner om en “fair fight”, noe alt jeg har lest tilsier at Ukraina vinner.

Fra slutten av mai:

En uproporsjonal del av de russiske tapene i forhold til befolkningen kommer fra østlige deler av Russland, som er såpass fattige at det er vesentlig mer interessant å være profesjonel soldat.

1 Like

Alt tyder på det motsatte og situasjonen beskrives som at Russland har 10-15 ganger så mye artilleri som Ukraina i Donbass. Ukraina mangler artilleri og mangler også 152 mm ammunisjon til sitt sovjetiske artilleri. I tillegg mangler de raketter for sovjetisk MLRS. Det betyr at alt dette må erstattes av NATO standard artilleri og MLRS og dette går i sneglefart. Det er umulig å si at krigen ikke dras ut i tid av hvor sakte dette går. Dette skyldes helt og holdent mangel på politisk vilje i USA og vesten. Narrativet om at Ukraina kan vinne var viktig i starten av krigen for å få mer materiell støtte, men dette narrativet har i etterkant gjort situasjonen vanskelig fordi så mange i vesten ikke forstår alvoret i situasjonen.

Edit: ser nå at det ikke var det Christian mente.

Han mente vel at når russerne ikke er i overtall, slik de er i donbass, vil de ikke kjempe.

Ellers kommer det inn meldinger om umotiverte styrker på begge sider. For ukrainerenes del kommer det typisk av manglende materiell, ikke at de ikke ser poenget med å kjempe.

1 Like

Du har helt misforstått det jeg skriver. For å skrive det eksplisitt:

  • Russland har massivt overtak i artilleri i Donbass-området, spesifikt ved Severodonetsk og kan teppebombe Ukrainske stillinger
  • Russland har et overtak i artilleri ved Kherson og Kharkiv også, men de kan ikke teppebombe Ukrainske stillinger

Når Russland ikke kan teppebombe ukrainske stillinger, så blir det en mye jevnere krig, hvor også Ukraina kan være på offensiven (ref at de faktisk har tatt tilbake store områder rundt Kharkiv og endel i Kherson.).

Området de har “tapt” i Donbass er på størrelse med området de har tatt tilbake utenfor Kharkiv.
image

I tillegg, så har de tatt tilbake områdene jeg har markert i gult rundt Kherson
image

Når russerne ikke kan la artilleriet sitt gjøre jobben, så taper de terreng var egentlig poenget mitt, men ikke uenig i det du skriver her.

Grunnen til at de kan la artilleriet sitt gjøre jobben i Donbass er at de har relativt korte og trygge forsyningslinjer dit. Det hadde nok vært en mye større utfordring å få til i f.eks. Kherson eller hvis Ukraina går på offensiven sydover fra Zaporizhia.

2 Likes

Öpprør fra provinsen som beskrevet i WSJ-artikkelen er en veldig spennende utvikling, - det kanskje mest dramatiske scenariet som Kamil Galeev opererer med er en oppløsning av den russiske føderasjonen fordi krigens kostnader fordeler seg så ulikt. Men da trengs det nok mer enn en enslig kommunist…

2 Likes

Jeg har ikke noen tro på at Russland går i oppløsning eller at Putin mister makten. Jeg tror dog at presset på Putin øker for hver dag denne krigen fortsetter øker sjansene for at Putin gjør noe tilsvarende det som ble gjort utenfor Kyiv, hvor russerne rett og slett bare trakk seg tilbake for å fokusere troppene på en smalere front hvor artilleriet deres får gjort jobben.

Hadde de f.eks. trukket seg ut av området markert i lysegrønt her, så hadde de fått frigjort veldig mye tropper. (Jeg antar at de ville holdt på Mariupol da) Krim er veldig lett å holde, det er mer eller mindre en øy rent militært.
image