Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Og hva mener du Zelenskij bør akseptere da?

Sterk tekst om hva som skjer i filtreringsleirene.

2 Likes

Noen som vet hvem dette er og om tallene er til å stole på?

2 Likes

Hvorfor er det helt stille i fra Nato ? De må da forstå at det er like viktig med Psykologisk krigføring, som og ha nok slagkraft .

1 Like

Putin rydder unna alle som er kritiske til ham, psykopat.

En fyr som retweeter og kommenterer en del fra krigen, pluss er short i bitcoin? Plutselig kommer dette som “we” har fått tak i ved avlytting?

Uansett, bra fangst i dag, etter en periode med ganske lave tall på tanks etc.

https://mobile.twitter.com/KyivIndependent/status/1539159237183647750

1 Like

Arestovych mener ikke krigen kommer til å vare flere år. Gårsdagens briefing.

Longevity: 2-3 years of war are unlikely, Russian attempts could last maximum until next summer. Current Russian plan is to assemble 10 BTGs every month, but they are already using T-62 tanks, so even executing this plan is doubtful. Russia even sending groups of 3-4 tanks, not whole battalions. Russia was expecting tiredness of West. Media coverage decrease is normal after 120 days. It will increase, when Ukraine starts offensive.

7 Likes

Det tenker jeg også er en god observasjon. Det jeg hører fra folk som følger såvidt med nå er at Russland gnager seg inn i Ukraina. Det blir ikke dekket så godt i media at Ukraina har større framgang rundt Kharkiv, Kherson og zapo…

Det er det som er narrativet nå, at russland sakte men sikkert tar terreng og at Ukraine har enorme tap.
Mange (delvis meg selv inklusiv) sitter også fast i en forestilling om russlands uovervinnelige arme, som uunngåelig kommer til å vinne til slutt.
Greit å få litt perspektiv.
Selv er jeg ikke så aktiv på sosiale medier, men over sommeren, hvis apatien blir for stor, skal jeg starte min egen kampanje:)

Interessant rapport, håper han får rett

" Zelensky visited Kherson and Lysychansk last week. Putin would never do that, he is afraid of even his own troops"

Etter hva jeg har lest fra trådene til Kamil galeev, ønsker ikke Putin et for sterkt forsvar, for det representerer også en trussel mot regimet hans, vanskelig balansegang… Forrige forsvarssjefen var altfor dyktig og lite korrupt og dermed voldsomt upopulær, og ble erstattet med shoigu.

3 Likes

Arestovych er ofte litt positiv i vinklingen, der tror jeg henger sammen med at dette er rettet mot den ukrainske befolkningen. På den andre siden er info rettet internasjonalt (les donorer av våpen og støtte) ofte litt negativr vinklet. Sånn ser jeg det i alle fall.
Likte også denne:
Russia at war 120 days, doesn’t have any military power left, yet they keep threatening 2 more countries, they have lost all touch with reality.

1 Like

Putins store skrekk er soldater som “tenker sjæl”. Disse ville være en trussel mot ham selv. Dette fører også til en ledelsesfilosofi som avviker sterkt fra nato-landene, og som også Ukraina er blitt trent opp til. Istedenfor å løse et oppdrag slik de selv mener de best kan løse det, venter de på en topptung ordre fra maktvertikalen.

En karriere i militæret er akkurat så lite tiltrekkende at de ressurssterke slår det fra seg og fattige fra provinsene ser det som eneste vei ut av håpløsheten. Så den enorme forskjellen mellom republikkene er en viktig ingrediens .

Bnp per hode varierer mellom 110 000 og 1 700 USD per hode, med kadyrovs menn på nest siste plass.

1 Like

Fra linken til micmic @Evilfreud det var det jeg også tenkte. Russland har bra med missiler på skipene sine. Det kan godt være disse skal brukes mot mål på land i Ukraina. Da er det nok praktisk å ha disse noe nærmere fronten enn havnen.

Girkin reports that Russia navy has left port, it is located near Crimea, preparing to fire missiles. Please don’t ignore air-raid sirens in next 4 days everywhere in Ukraine.

Ser ut til at Ukraina nå driver skipene ut.

MEn de tar ikke sakte men sikkert terreng, de står ganske bomfast i Donbas. og der tar de noen meter i uken.

Samtidig som de blør mer soldater enn Ukraina.

1 Like

Greit å ha slike når man skal begynne å angripe:

Interessant hvis dette stemmer:

2 Likes

Eu og Latvia gir ikke etter for russisk krav,meget bra,men savner en kraftig advarsel i fra Nato.

Virker som krigen nå er på det hardeste på lenge. Vanvittige tapstall. Og dette er altså bare ene siden.

2 Likes

Det finnes flere måter å advare på, kanskje de flytter rundt på litt tropper og materiell. Det er helt greit å bare utadtil ignorere Russlands trusler - det er også en måte å vise makt på.

1 Like

Får litt perspektiv på det når man sammenlikner med f.eks. 1 Verdenskrig. 22 august 1914 angrep Frankrike på flere fronter. Den dagen mistet de 27000 soldater. (Ikke at dette ikke er forferdelig, men mer hvor sykt det var under verdenskrigene…)

4 Likes