Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 4

Hva er greia med at kjøpesenteret i Krementsjuk kommer som en liten notise langt ned på nrk.no og et godt stykke ned på vg.no? Er det for mange detaljer som fortsatt er ubekreftet eller har norske media blitt krigstrøtte? Hvis det er det siste så er det virkelig på tide å røske i folk så de skjønner at det fortsatt foregår et folkemord.

14 Likes


Glasnost Gone


@GlasnostGone

Goodnight #Ukraine. Have you seen these people? If sighted, please report them to the authorities, as they’re wanted for war crimes. Last seen hiding in a Moscow bunker & blaming everyone else for Russia’s misfortunes.

image

9 Likes

… jeg er litt enig i konklusjonen over og litt der at Russland ønsker å bruke cruise missilene sine før Ukraina får luftforsvar som vil gjøre slike angrep vesentlig mindre effektive framover.

USA har sagt de skal kjøpe inn NASAMS til Ukraina. Så er spørsmålet, når startet Ukraina treningen med NASAMS?

2 Likes

Russerne sin “story” angående kjøpesenteret :roll_eyes:

Russian Ministry of Defense confirms missile strike in Kremenchuk yesterday, claims that it has targeted warehouses with western ammunition, and secondary explosions destroyed “not working mall”

Russland endrer storyen sin sånn litt underveis, tidligere, så var det Ukraina som hadde gjort det og de hadde ikke sendt noen missiler den veien…

Edit, bare så det er sagt, ammo lagre lager gigantiske eksplosjoner som varer i timesvis. Hadde det skjedd, så hadde det vært bilder og videoer av det. Slik som det er fra russiske ammo lagre som har gått i lufta i det siste.

4 Likes

TLDR: Leserne styrer hva som vises. Ikke nok interesse hos oss for artikkelen.

Her har du misforstått eller gått glipp av utviklingen i webdesign det siste ti-året. Hvilke artikler som får store bilder og små bilder, kommer langt fram eller langt tilbake styres i de fleste tilfeller av klikk og visninger, indirekte eller direkte via en algoritme på siden. VG har garantert en slik algoritme gående da de er kommersielle og må optimalisere det leserne vil se for å ikke tape klikk på saker som har mindre interesse. Det er ikke sånn at media styrer hva som kommer lengst fram, det er så og si utelukkende vi som lesere som ikke trykker på saken nok.

Regner med det styres i formen: Oppslag på forsiden i 5 min, hvis klikk treshold ikke er nådd for stort bilde blir mer populære saker blåst opp og bildet på denne saken mindre, 5 min etterpå om treshold for å være på forsiden ikke er nådd blir saken flyttet lengre ned på siden, 5 min etterpå om saken ikke når treshold for å ha eget bilde blir den flyttet til et notis. Osv. osv.

Det overstyres nok i saker hvor de har lagt inn mye ressurser eller i noen andre spesifikke tilfeller, men de fleste sakene går nok sånn automatisk.

5 Likes

Jeg skjønner at vg.no og andre er styrt på den måten. Men jeg trodde at i hvert fall nrk.no hadde en ganske aktiv desk som tar redaksjonelle beslutninger.

4 Likes

At stortingsdirektøren går på dagen og at flystreiken får tvungen lønnsnemnd er forståelig nok de viktigste for nordmenn nå. Ikke noe rart i det. Enda en historie om død i Ukraina er ikke store nyheter, mer forventet i en krig.

Anyways media reflekterer folket, enkelt og greit. Det er en god ting med algoritmedrevete forslag. NRK tok det i bruk i nett-tv i 2017, så regner med de har hatt det på NRK.no lenge, men vet ikke sikkert.Hvor godt virker algoritme-drevne anbefalinger i NRK TV? (nrkbeta.no)

Det er forøvrig hundrevis av forferdelige saker i verden hver time som ikke rapporteres.

2 Likes

Jo, men denne saken kommer som sak nummer 34 (!) på nrk.no. Og den var ikke mye høyere da den var fersk i går. Rubrikken er i tillegg " Zelenskyj: Russiske raketter traff kjøpesenter". Ikke “Russiske raketter traff kjøpesenter”. Det er en ganske klar forskjell og det får meg til å lure på om det er noe som skurrer her.

3 Likes

Det er sånn man skriver når man ikke tar seg tid / har mulighet til å sjekke om det faktisk var russiske raketter eller ikke. For å ha ryggdekning, så bruker man da Zelenskyj som kilde.

2 Likes

Nettopp, og da lurer man på hvorfor ikke denne saken er så stor at den kan bekreftes. Det er det jeg synes er så rart, og lurer på om det bare er krigstrøtthet eller om det finnes en annen grunn. Det er tross alt ikke bare enda en liten hendelse i krigen som dessverre tok noen sivile liv. Det er noe som kan vise seg å være nesten like omfattende som bombingen av operahuset i Mariupol.

3 Likes

Hvordan tenker du at dette skal gjøres i praksis? Det nærmeste vi kommer er vel om vestlig etteretning uttaler at det var russiske raketter. I så fall vil NRK sikkert henvise til f.eks Pentagon som kilde i stedet for Zelensky, kildehenvisning er jo vanlig blant seriøse journalister. Tror du koker spikersuppe her.

Selv med lisenspenger er nok NRK også utsatt for budsjettkrav, så å la roboter og algoritmer styre nettsidene som f.eks i VG er nok standard.

Uansett viktig å ta opp dette med krigstrøtthet. Selv er jeg innom “alle” nettavisene om klikker på Ukraine-relaterte nyheter, bare for å gjøre mitt bidrag.
Heldigvis forstår lederne i Nato, US og GB hvor mye som står på spill, og de kommer ikke til å la drivstoffpriser ta over debatten.

7 Likes

Det viktigste her er at UA har denne infoen allerede, og at de åpenbart har fått den fra noen.
Ukrainsk (og vestlig) etteretning gruser russisk etterretning.

4 Likes

Neida, jeg er ikke på jakt etter en konspirasjon. Jeg er nysgjerrig på hva i saken som gjør at den havner så langt ned i nyhetsbildet. Allerede i mitt førtste innlegg om dette lurte jeg på om det var vanskelig å bekrefte nyheten. Hvis det er tilfellet så er det interessant og belyser nyhetsrapportering i krig. Jeg nekter derimot å tro at nrk.no sin redaksjon lar sine algoritmer styre så hardt at en slik nyhet blir forvist til 34. plass fordi ikke mange nok klikker på den. Hvis det skulle være tilfellet så er definitivt journalistikken død.

Så jeg ser det som mest sannsynlig at de ikke kan bekrefte alvorlighetsgraden og derfor velger å ikke legge nyhetssaken høyt. Hvis det viser seg at det er to drepte på kjøpesenteret fordi et ammunisjonslager gikk i lufta noen kilometer unna så er det en vesentlig mindre nyhet enn om det viser seg at det er 200 drepte og umulig kan være noe annet enn et rakettangrep rettet direkte mot kjøpesenteret.

2 Likes

Nå har tydeligvis redaksjonen våknet eller fått reportasjen de ventet på fra Reuters, siden den nå er oppe på 7. plass.

3 Likes

Fra NTB:
"Russlands militære operasjoner i Ukraina vil opphøre straks landet overgir seg, sier en talsmann for president Vladimir Putin.

– Den ukrainske siden kan få en slutt på alt sammen før dagen er omme, sier Dmitrij Peskov.

– Det trengs bare en ordre om at de nasjonalistiske enhetene skal legge ned våpnene, sier han.

Russland invaderte nabolandet 24. februar, men nekter for at det er snakk om invasjon eller krig. De omtaler det derimot som russiske spesialoperasjoner."

Nå sier naturligvis Peskov ingenting om betingelsene etter en overgivelse, og med alle de sprikende signalene fra russiske ledere, TV-debattanter, etc, er det vanskelig å ta noe som helst for god fisk. Det sendes jo ut en daglig sverm av prøveballonger.

Men man kan kanskje lese inn en viss krigstretthet og et ønske om å få avsluttet krigen, også fra russisk side.

Med mindre det er et signal til Vesten om å legge press på Ukraina om å forberede seg på en forhandlingsløsning. Kanskje også håp om en splittelse blant Nato-landene der ikke alle er like ivrige lenger etter å fortsette støtten til Ukraina - uten å se tegn til begynnelsen på slutten av denne krigen.

3 Likes

Det perfekte scenarioet for Russland er at Tyskland og Frankrike ser at økonomien blir dratt ned i gjørma og stopper støtte/sanksjoner slik at Ukraina må gi opp. Jeg har ikke helt troen på det scenarioet fordi det er USA, Polen og GB som har gitt mest støtte, Frankrike og Tyskland kommer inn som #4 og #5.

Nevnte over hva Russland sin “spin” på hva som skjedde med kjøpesenteret. Lett å motbevise.

3 Likes

Oversatt: om dere blir med på frivillig sex, så skal vi slutte å voldta dere

7 Likes

“Russia’s forces ‘increasingly hollowed out.’” Jeg forventet meg en offensiv fra Ukraina når Russland hadde “brukt opp” angrepsstyrken sin. De har holdt lengre enn jeg hadde trodd. Ser at Ukraina pusher litt i Kherson og ellers uten at Russland har klart å pushe noe særlig tilbake. Kan det nærme seg? Jeg tror Ukraina vil prøve å ta tilbake Kherson og Zapo[…] først. Det er der russerne er spredt ut tynnest.

Alternativt, så kunne man tenke at Ukraina burde prøve å slå til i Donbas. Forsyningslinjene til resten ville da bli svært dårlige. Det ville vært en svært risky manøver. Blir russerne slått i Donbas, så må de også trekke seg ut av Kherson og Zapo[…}

3 Likes