Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Den kjøper jeg ikke. Selvfølgelig overdriver de tallene. Sier ikke at jeg stoler på Russland sine tall, svaret er nok et sted i mellom

1 Like

Nå har jo kilder i Russland bekreftet tall som har ligget svært tett opp til UKR sine tall.

Men du trenger jo ikke tro på dem, er jo bare å se på slagmarken. Nå ser det ut som Russerene har gått på enda et tap, da Bakhmut virker å være 100% under UKR sin kontroll og såpass trygg at Zelensky drar på besøk.

3 Likes

Russlands tall er helt absurde. De har tatt flere bayraktar enn det som er blitt produsert. De har skutt ned Ukrainas luftforsvar flere ganger, første gang et par dager etter krigens start. Du får velge selv hva du vil kjøpe, men info fra Russland er så far out at de tjener ikke en gang som et ytterpunkt som man kan peile seg inn fra. Ukrainerne vil ikke leve i et samfunn bygget på løgn, det forklarer en god del av kampviljen. De har som sagt heller ikke det samme insentivet til å lyve når de er så avhengige av andres tillit.

12 Likes
  • ut fra antakelsen at begge parter lyver like mye?
2 Likes

Selvfølgelig tror jeg ikke på Russland sine tall

1 Like

USAF passer på og terger Russland litt ;D

5 Likes

Nei, men du sier de facto at du bruker dem som en indikator

Hvor sa jeg det?

Underforstått av en som leser innlegget ditt. Svaret er et sted i mellom, det er det den jevne russer bruker som unnskyldning for ikke å engasjere seg. At begge lyver. Personlig synes jeg ikke det er så interessant hva du tror, det hadde vært mye mer interessant om du kunne presentere egne eller andres tanker om hvorfor tallene stemmer/ikke stemmer i stedet for å slenge ut en enkel påstand bygget på mistillit.

5 Likes

Som nevnt, de vet hvor mange offiserer som er drept via assorterte kilder. Tallet der indikerer at Ukraina ikke er på bærtur. Om de bommer med 25% har jeg ikke noen problemer med å tro.

At tallet på drepte er 10x kjøretøy som har blitt tatt ut høres heller ikke så galt ut. En tanks har tre besetningsmedlemmer. En APC har gjerne ti stykker. Tapstallene på personell gikk kraftig opp i det Russland begynte å bruke mobiliserte ved Svatove, kreminna og folk fra fengsel ved bakhmut. Det stemmer overens med info delt av russere fra fronten.

Så, ja, jeg tror på de ukrainske tallene, uten at jeg tror de stemmer helt.

6 Likes

Jeg mener generelt det er naivt å tro at ikke Ukraina overdriver. Det er en informasjonskrig på begge sider. Jeg sier ikke at tallene er helt feil, men åpenbart vil Ukraina ha interesse av å blåse opp tallene

Så du synes det er åpenbart, fremdeles ikke noe om hvorfor. Jeg har prøvd å peke på noen forhold som ikke gjør det så åpenbart at de ønsker å rosemale situasjonen som man kanskje skulle tro.

4 Likes

Utsagn som dette jeg reagerer jeg på. Samme med klassikeren om at Ukraina har også problemer med korrupsjon… osv. det etterlater et inntrykk av at partene er like gode/lyver like mye. Men sånn er der ikke.

7 Likes

Slutt å legg til meg meninger jeg ikke har. Jeg sier ikke at begge sider er like ille.

1 Like

Så hva er det egentlig du prøver å komme frem til? Hva er formålet ditt?

At russland ikke har tapt så mye folk og utstyr? Hva det nøyaktige tallet er betyr egentlig ikke så mye. Fordi resultatet på slagmarken er ganske tydelig. Russland sliter maks.

2 Likes

Ok, men hvis det ikke ligger en antydning om dette bak utsagnene blir de fullstendig trivielle og helt uinteressante.

Jaja, enig i det.

Hvilken interesse skulle det tjene?

Selv mener jeg de har mer å tape på å overdrive, da der kan medføre at støttespillerene tenker at Ukraina fikser dette på egen hånd.

Har også sette flere tråder på Twitter der professor Phillips P. OBrien langt på vei har verifisert de tallene Ukrainske myndigheter kommer med

Verdt å få med seg hele rekka etter det Christian linket til.

5 Likes

" Ukraine’s government was engaged in a misinformation campaign aimed to boost morale and Western media were generally happy to accept its claims, while Russia was “probably” downplaying its own casualties. Ukraine also tended to be quieter about its own military fatalities."

Fra wikipedia.

Med logikken deres skulle jo Ukraina ha interesse av å overdrive tapstallene sine for å få støtte fra vesten