Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Det er det da ingen som påstår at de klarer.

image

3 Likes

Ukraina sine tall for russiske tap er vel det beste der. Som jeg har argumentert for over, det er gode grunner til å tro at tallene ikke er veeeldig langt fra virkligheten. Først og fremst fordi tapstallene korrelerer relativt bra med Oryx sine tall, tall på falne russiske offiserer osv, som altså er open source samarbeid. Så kan man jo spørre hvor gode de kildene er, men jeg er nå litt der at hvis de hadde vært på trynet, så hadde noen laget en stor sak av det for leeeeeeeeeeeenge siden.

Ukraina sine tap? Vel, de materielle fra Oryx er vel de beste der, de tilsier noe sånt som 1:3 før man tar hensyn til at Ukraina har vesentlig bedre helsehjelp. Så at Ukraina har sagt 1:2,5 - 1:9 stemmer nok bra også at det er 1:7 nå.

2 Likes

Nå tenker jeg bare at dere mater trollet?

4 Likes

Ønsker du ett ekko kammer?

Hvis det ikke er lov og stille objektive spørsmål på denne tråden, langt mindreog ha egene meninger bør det opplyses om.

3 Likes

Tror ikke du har brutt noe forumregler, selv om noen poster var litt personorientert. Du påstår at ukr blør like mye som Ru. Noen har forsøkt å svare på det.

5 Likes

Viktig med forskjellige tanker, men det oppleves som litt lite nyttig å krangle om et tall.

Dersom tallet har avgjørende betydning fra et strategisk perspektiv, blir det straks mer interessant. (For eksempel om det tillater eller forhindrer Ukraina og/eller Russland å handle på gitte måter.) Utdyp da gjerne disse implikasjonene.

2 Likes

Det er en diskusjon som vi har hatt flere ganger allerede, for flere måneder siden… Blir for dumt. Du bringer absolutt ingenting nytt til bordet?

1 Like

Det eneste jeg leser hvor mye russerene taper og dør, misforstå meg rett, men det opplyses ikke særlig mye om hvor mye tap det er på den andre siden…noe som opplagt er strategisk viktig hvis dette drar ut.
Russland mobilisere jo bare flere og flere.
Kvantitet har også sin kvalitet hva er det en som sa.

Ok…notert

En interessant oppsummering. Gir også en pekepinn på Norges sentrale militære betydning i nord!

3 Likes

Greit å ta med seg Ukraina sine tap også. Som ser ut til å ligge på rundt 1:7 døde. Mye nærmere på skadede, men der kommer 96% ukrainske soldater tilbake til fronten.

Ukraina har en mye dypere reserve av soldater som har vært i krig, ca 1,5m vernepliktige, som har vært ved donbas fronten fra 2014-2022 enn det Russland har. Ukraina har mye bedre tilgang på trening via Nato.

4 Likes

Dette skal Ukraina få fra USA. Hvis de klarer å slå ut russisk s300 og s400, så er alt innen 20 ish km fra fronten veldig utsatt. Kosten er 1/4 av himars raketter og kan levere en mye høyere payload. Tar ut relativt store broer osv.

Mer detaljert info:

8 Likes

See ya, don’t wanna be ya

4 Likes

Takker for ett informativt tilbake melding, slik bør debatten gå👍

Dette synes jeg virker som en interessant effekt av sanksjonene. Hvis de ikke får bygd ut 5G, da vil Russland bli en enda mindre attraktiv nasjon for de menneskene som allerede er i ferd med å forlate Russland.

3 Likes

Forholdstall mellom antall døde og skadede er en god måte å få en magefølelse av om antall døde russere stemmer. Hvis det er 100 000 døde russere betyr det at med en ratio på 1:3 så skal det også være 300 000 skadede russere, som gir totalt 400 000 casualties. I tillegg vet vi at den første invasjonsstyrken var på rundt 150 000-190 000 soldater. Derfor vet man helt sikkert at tallet på antall døde russere er for høyt. Det er vanskelig for Ukraina å vite om noen blir skadet eller dør så dette tallet inneholder nok mange som ble skadet, men som ikke døde.

Tallene på antall ødelagte stridsvogner og kjøretøy er mye nærmere det som er visuelt bekreftet av Oryx og er derfor nokså pålitelige, men feks tallet for ødelagte fly er veldig mye høyere enn det som er visuelt bekreftet og er nok derfor mer upålitelig.

Fra hukommelse, rundt 1800 offiserer drept, 1:40 offisere:menige. Dette er noen uker gamle tall.

Btw, så har jeg liten tro på 1:3 drepte vs sårede for Russland. For alt jeg vet, så kan det være nede på 1:1,5. Antar at mange sårede går over i døde, resten tilbake i tjeneste. Så la oss si du har 50k drepte (direkte), 200k sårede, 50k dør (så indirekte), 25k er skadet så hardt at de ikke kommer tilbake. Du har da 125k som er ute av tjeneste og 125k som kommer tilbake i tjeneste. Totalt har du hatt 250k casualties.

Btw, det kan være jeg tenker feil her, vet ikke hvordan man teller casualties. Hvis du blir skadet tre ganger, er det da tre casualties, selv om du kommer tilbake hver gang?

Selv med en 1.5 ratio så gir 100 000 døde totalt 250 000 døde og skadede, noe som også høres høyt ut i forhold til hvor mange russere som er sendt til Ukraina og også når de ble sendt. Dette er også dobbelt så høyt som vestlige estimater.

Går ut fra det er kontoen i link under du tenker på. Dette er også et gulv à la Oryx. Statistikken er basert på offentlig tilgjengelig russisk data, som begravelser og kunngjøringer av diverse slag. Det er derfor også et etterslep. Nyest post i dag omhandler en offiser som ble drept 12. november.

https://twitter.com/KilledInUkraine

1 Like