Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Jeg holder dessverre ikke Putin for god til å forårsake atomutslipp vel vitende om at det også går ut over sørlige deler av Russland — så lenge han innenriks kan skylde på Ukraina og dermed øke mobiliseringsviljen i det mest stupide segmentet av befolkingen.

3 Likes

bilde

3 Likes

Israels beslutning om å ikke selge våpensystemet til Ukraina handler nok at Israel ikke ønsker at Iran skal få drive med “produkt-utvikling” i Russland.

Til slutt i artikkelen over står det:

“He noted that Iran’s involvement in the battle creates a new situation that worries Israel, adding that the Iranians are testing their weapons through the Russian army and practically training for war against Israel and other enemies in the Middle East.”

Selv om “hovedforklaringen” er:

"A close associate of Gantz pointed out that Israel’s refusal to provide Ukraine with the Iron Dome system to intercept short-range missiles and drones also stems from professional reasons.
He indicated that this anti-missile system is unsuitable for Ukraine because of the country’s large area, noting that the Russian aircraft that controls the Ukrainian airspace will be able to target the convoys transporting it from one place to another."

Iron dome har nylig hatt hit rate på 97% mot rakettsvermer i følge israelske kilder

Selv om jeg har lest andre steder at hit rate er 90%.

Uansett, det er en logikk i at Iran ikke skal få testet ut sine våpen-strategier mot Israel på slagmarken.

Pt koster disse Iranske dronene 10 000 til 20 000$ per stykk, og bruker en “moped-motor”

Mao, med litt “produktutvikling” i Ukraina, kan Iran finne svakheter i Iron dome systemet, og videreutvikle sin strategi overfor sin erkerival Israel.

Når en slik drone pt koster 10 000$ er det vel heller ikke utenkelig at det på litt sikt kan masseproduseres til 5000$, ja kanskje 2000$ per stykk.

3 Likes

Resonnementet holder ikke
Tror hovedgrunnen er at Israel ikke vil skade forholdet til Russland
Hva sier ‘Misjonen’ i Norge om israels holdning? :wink:

1 Like

Svakheten i Iron dome er prisnivået på Raketter.

Gepard som UKR har fått av Tyskland er helt perfekte til denne type trusler fordi 30mm ammo er så mye billigere. Men de trenger mange av dem helst hundrevis.

3 Likes

Ut fra videoen jeg har postet så må jeg si meg helt enig med deg Evilfreud, Geparden er trolig den beste løsningen mot disse dronene, fordi det alltid til syvende og sist handler om pris.

Og jeg mener fortsatt at Israel først og fremst tenker på egne interesser.
Kan godt tenkes at Isreal vil ha et ryddig forhold til Russland, siden Israel har fiender på “alle kanter”, og veldig mange baller og interesser å sjonglere.

Men tror likevel dette først og fremst at Israel i minst mulig grad ønsker å vise kortene sine. Det er de kjent for.
For eksempel er det fortsatt ikke klart om Israel faktisk har atom-våpen.

" The State of Israel is widely believed to possess nuclear weapons."

" However, Israel maintains a policy of deliberate ambiguity, never officially denying nor admitting to having nuclear weapons, instead repeating over the years that “Israel will not be the first country to introduce nuclear weapons to the Middle East”.[22][23][24] Israel has also declined to sign the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons (NPT), despite international pressure to do so, saying that would be contrary to its national security interests."

Hva om Israel ikke har stålkontroll på hvordan Iron Dome står seg mot en dronesverm? Da får Iran kunnskap om det. Og som sagt, da har Israel et problem hvis disse dronene på sikt kan produseres til 2000$ per stykk.

Forsåvidt.

Iron dome er helt sinsykt fasinerende.

Svakheten er rakettene som koster 100.000-150.000 USD pr stk.
USA har ved 2 anledninger tatt hele regningen for å fylle opp arsenalet mot at Israel ikke innvanderer.
Samtidig er det ikke bare å deployere irondome, det krever MYE forberedelse og regelrett koding da systemet må ha ekstremt mye informasjon om blant annet topografi og området det skal operere i.

Angående Gepard.

Kanskje den beste løsningen fordi den er så mobil og 30mm er “billig”.

USA på sin side har valgt å bruke et system de kaller C-ram

Brukes blant annet i bagdad, minuset her er at enheten som skyter står på en lastebil, og krever minst 1 lastebil for strømforsyning. Fordelen er at prosjektilene som også er 20mm selvdestruerer slik at muligheten for at sivile skades er minimal.

U.S. Army: Land-Based Phalanx Weapon System[edit]

A video of a US test fire

The 20mm Land-Based Phalanx Weapon System (also called C-RAM) is a land-based variant of the U.S. Navy’s Phalanx close-in weapon system, a radar-controlled rapid-fire gun for close-in protection of vessels from missiles.[1] Both use a forward-looking infrared (FLIR) camera to allow their operators to visually identify incoming fire before opening fire. But while naval Phalanx systems fire tungsten armor-piercing rounds, the C-RAM uses the 20mm HEIT-SD (high-explosive incendiary tracer, self-destruct) ammunition, originally developed for the M163 Vulcan air defense system. These rounds explode on impact with the target, or on tracer burnout, thereby greatly reducing the risk of collateral damage from rounds that fail to hit their target.

At UKR kanskje får endel av disse systemene som de typisk kan deployere rundt KYIV og andre områder som er utsatte hadde ikke vært dumt.

Men jeg heller mer mot MASSe geparder. Siden de enklere kan flyttes rundt. Å Skyte ned disse dronene med Iris -T og Nasams er tapsprosjekt pga mengde droner og pris på raketter.

Iris-T har forsåvidt skutt ned 15/15 KH raketter skutt mot kyiv denne uken.

Edit : Digression, Iron dome er vel det systemet som best skyter ned små prosjektiler. Men også absolutt dyrest og minst mobilt.

Edit 2 : Det slår meg at hele denne dronegreia er maktdremostrasjon fra Iran, ingen vet hvor mye droner de har eller hvor mye de kan lagre. Men om de sender 1000 selvmordsdroner til Russland så har de sansynligvis svært gode lagre.

5 Likes
4 Likes

Det er ingen som har lyst ’ å vise kortene’ forsvarsmessig. Men både Tyskland og Israel bør stille først i køen for å hjelpe Ukraina
Og gjøre felles sak med både USA, NATO og andre som støtter Ukraina

4 Likes

Delene til disse kommer fra Vesten i en stor grad. Resultatet kommer på tirsdag såvidt jeg vet og er mer sanksjoner.

Btw fascinerende å se at Iran først og fremst har 155mm utstyr. De er mao bevæpnet av USA under Iran / Irak krigen

1 Like

Mer sanksjoner tror jeg også. Spørsmålet er om usa trenger saudi poeng og gjør noe med iran. Israel dør etter å gjøre noe.

Samtidig det bor flere aserbajanere i iran enn i assrbajan. Så det er mange som ønsker å rive iran fra hverandre.

2 Likes

Den Norske israelsmisjon, Israels venner og desslike ser ikke ut til å ha noen problemer med okkupasjon - heller ikke om den har møtt brei fordømmelse av FN.

3 Likes

Folkerettslig er nok situasjonen i Israel mer kompleks enn det ofte gis inntrykk av i media. Befolkningsmessig også, med mange forskjellige stammer og befolkningsgrupper også blant araberne. Jeg har pratet med noen forskjellige, og får assosiasjoner til Syria.

Den nærmeste parallellen jeg ser er Krim. Her tror jeg det blir vanskelig å finne en løsning som alle befolkningsgruppene blir fornøyd med.

Juridisk blir det også komplisert med hvem som har eiendomsrett til hva. Tilsvarende Øst-Jerusalem, der det er boliger som jøder ble drevet ut av i 1948, og så ble området erobret av Israel i 1968. I mellomtiden har bygninger blitt reparert eller pusset opp av andre. Slike saker har gått i domstoler i Israel i årevis, og de har ofte favorisert den som har lagt mest verdi til bygningen. Tilsvarende har flere eiendommer på Krim blitt utvikler for turisme av nye eiere.

Selv om vi nå har en stemning der vi vil straffe Russland, er det viktig at prinsippene for en rettsstat følges i Ukraina. Dette gjelder også for innbyggere som har samarbeidet med okkupasjonsmakten.

1 Like

Før vi sporer tråden helt av. Israel konflikten er kompleks, og på begge sider finnes det masse folk som ikke ønsker at den skal løses.

Spesielt kanskje blant Palestinske ledere som ofte blir svært rike når de kommer til makten.

2 Likes

Tilbake til luftvern i UKR så vil jeg tro denne.

Kunne bidratt mye, usikker hvordan den får måldata, men 8x stinger rakett pr hummer er ganske greit. Spesielt mot dronesvarmer.

Særdeles mobil, så kan lett flyttes rundt på.

Kosten på 1stk stinger rakett skal være ca 38.000USD. Så den er også forholdsvis billig. STørre produksjon vil jo senke prisen ytterligere og det er ingen tvil om at det kreves MANGE for å stoppe disse dronesvarmene.

1 Like

Kunne ikke vært mer enig.

La oss ellers leve i håpet om at når denne krigen en dag er over, vil den få sine folkerettslige konsekvenser. Og vi vet allerede hvem dom da først og fremst vil sitte som tiltalt.

I det scenarioet vil det ikke være uinteressant hvilke pågående folkerettsbrudd som da måtte gjelde. Tror jeg har nevnt det tidligere, men en annen okkupasjon som også er massivt fordømt er Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara (Sahrawi). Her er det Spania og Frankrike som først og fremst hindrer at okkupasjonen opphører.

2 Likes

Landsforæder, straffes ofte med døden.

Håper de bruker Norge etter krigen som mal. De verste henrettes eller fengsles lenge. Det store flertallet får en bot.

3 Likes

Det virker som ukrainerne har opptrådt ryddig så langt. I hvert fall i forhold til motparten. Det er godt gjort å ha så god selvkontroll når de finner ugjerninger på sin sin vei der russerne har herjet

7 Likes

Ja, det er det inntrykket vi får. Og det tror jeg i stor grad er riktig.

Grunnen er utvilsomt rekrutteringsgrunnlaget og motivasjonen for å føre forsvarskrig, men sikkert også godt hjulpet av vestlig orientering og opplæring. Alt i motsetning til Putlers militære styrker. For disse er Geneve-konvensjonen et ukjent begrep.

3 Likes

Synes de godt kan droppe skamklippingen og utstøtelsen.

7 Likes