Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Jeg antar Ukraina allerede har fått folk trent opp. Er ikke noe vits å slite på vognene ved å drive trening i Ukraina hvor det er vanskeligere å drive service på dem. Bedre å gjøre unna treningen i NATO-land og så sende vogner som akkurat har vært på service til Ukraina.

Hintet er jo linken over, hvor Stoltenberg ber landene som skal eksportere Leopard-2 vognene om å trene opp ukrainske soldater. Trening først, så sender man dem til Ukraina.

1 Like

Kom bilder for 2-3uker siden av UKR tropper som trente på bradley m2 , så tipper det har skjedd i tyskland eller Polen.

3 Likes

7 kamp helikoptre ned på et døgn. Begynner å tynnes i rekkene av kamp helikoptre og tydelig at de pusher på alt de kan for å få en seier.

13 Likes

Ja, det var min konklusjon også, at Russland enten angriper, eller så har Ukraina satt inn støtet et sted hvor Russland sliter.

1 Like

Måten de bruker helikoptre på normalt er jo å lobbe raketter mot fiendens linjer. At de mister 7stk betyr at de er satt inn i direkte støtterolle, fordi RUS pusher, eller er i ferd med å bli overkjørt.

4 Likes

Det var min konklusjon også. :slight_smile:

… evt, så har Ukraina satt inn noe av luftforsvaret de har fått ved fronten for å fucke det til for russerne. Ikke så sannsynlig da.

1 Like

Ser ut som Russerne har byttet til Wagner-gruppen sin taktikk, også for den vanlige Hæren:

4 Likes
5 Likes

Kanskje en sammenheng her. Står ikke noe om hvor de er blitt skutt ned (?)

4 Likes

Lobbing av raketter (som vi lo litt av i starten) er visstnok noe sovjetiske helikoptre hadde programvare for. Det er mot områdemål.

Russiske helikoptre bruker også styrte våpen, men må da ha visuell kontakt med målet en stund. Ka 52 er bygget for dette bruket, så jeg regner med at høye tapstall betyr stort behov for nøyaktig styrte våpen.

Et slikt behov vil jeg igjen anta betyr bevegelige mål, som de ikke kan engasjere med artilleri. Videre at det er lite av russiske stridsvogner eller styrte panservernvåpen i det aktuelle området.

Er fristet til å tenke at ukrainerne har funnet et svakt punkt i de russiske linjene, og at Russland prøver å stoppe eller bremse dem med luftkrefter.

8 Likes

Det har vært mye snakk om dårlig logistikk på ruzzisk side, men her virker det som om de i hvert fall har noe materiell klart:

:coffin:
PS Litt mørkt dette, klarer ikke helt å la være tenke på foreldre og annen famile til alle disse, men krig er noe skit.

9 Likes

Man opererer med 1:3 ratio drept og såret. Med ruzzernes nye metode for evakuering av sårede så kan vi regne med at den ratioen snart er nede på 1:1

2 Likes

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

Dette innlegget ble rapportert og er midlertidig skjult.

image

Ingen tvil om at Ukraina begynner å nærme seg EU / vesten med dette, vise at korrupsjon er fullstendig uakseptabelt :clap:

7 Likes

Mulig det, men for å spinne litt videre på dette så er det likevel ganske ekstremt hvordan vestlige eksperter og synsere tolker slike nyheter, avhengig av om de kommer fra Russland eller Ukraina. Utskiftninger i Russland er tegn på svakhet og desperasjon, mens slike nyheter fra UA tolkes som at systemet virker. Om det er sant, så er det jo det fint, men må si jeg stusser litt over hvordan mange som skal forholde seg rimelig nøkternt til situasjonen lar seg rive med.

2 Likes

Tja. Russland skifter ut militære toppledere. Ukraina skifter ut lokale sivile ledere. Ikke helt unaturlig å tolke dette ulikt basert på posisjon og funksjon.

7 Likes

Altså, Russland er korrupt og Putin ønsker å holde det korrupt. Det er via korrupsjon han holder på makten. De har ikke noe mål om å bekjempe korrupsjon.

Ukraina er også ganske korrupt. Det har vært plenty av folk i Ukraina som har tatt russiske penger. Det er nok en av grunnene til at f.eks. Kherson falt så fort. Korrupsjon er relativt vanlig. Ukraina ønsker å bekjempe korrupsjon.

Er det rart at man ser annerledes på det når Russland og Ukraina bytter ut ledere? Når Russland bytter ut ledere fordi de ikke får til ting? Mens Ukraina bytter ut ledere for å bekjempe korrupsjon?

3 Likes

…som for eksempel viseforsvarsministeren?