Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Nettopp, det er det som tas for gitt. Ikke for eksempel at hele operasjonen skal løftes opp på et høyere nivå i forbindelse med en kommende offensiv. Surovikin eller hva han heter fortsetter.

Viseforsvarsministeren er en sivil. Posisjonen står ikke for militær strategi eller operasjon, men allokerer økonomiske ressurser. Det er derfor mer naturlig å tenke at en fjerning har med hvor pengene havnet, enn hvordan det går i krigen.

4 Likes

Ja, men ikke så lokal. Dette var et tilfeldig eksempel.

Kan du ikke heller bruke et eksempel som har mer med de militære operasjoneneå gjøre?
Virkeområde for personen man bytter ut må jo ha vesentlig militær betydning for at det skal være noe poeng i å bytte ut personen når det går dårlig militært.

Jeg må jo si at jeg synes at det ukrainske forsvaret har gjort en rimelig god jobb med å ta i bruk alt de har fått av utstyr. Er faen ikke lett å ta på deg det som var en av verdens største konvensjonelle hærer. Måten de fintet ut russerne i Kharkiv viser hva de kan klare å få til.

Russerne har vel knapt fått til noe etter krigens første uker. De klarte å ta en bitteliten del av Donbas. Stort sett alt de har tatt etter det kan måles i meter.

Det er garantert folk i den ukrainske hæren som burde bli byttet ut, men i det store og det hele, så virker det som en rimelig solid organisasjon. Ben Hodges, tidligere sjef for USA sine styrker i Europa har uttalt at han var rimelig imponert over hvor proffe de var.

7 Likes

Ja, og jeg er rimelig sikker på at de ikke tolker russernes manøvre som tegn på desperasjon på samme måte som disse ekspertene gjør. Hvis russerne er så håpløse som de blir fremstilt, hvorfor er de ikke jaget ut for lengst?

Taratigami er en ukrainsk offiser som skriver (det han kan si) en del på twitter, virker jordnær og veldig interessant.
https://twitter.com/Tatarigami_UA

Dette virker å være et smart grep, alle vet at korrupsojnen i UKR har vært omfattende. Nå bytter man ut som har svin på skogen. De gir seg uten kamp mot å ikke måte sitte i fengsel.

Viseforsvarsminister er sivil politiker og vil ha lite å si for hva som skjer på bakken.

4 Likes

Kan det være mengden av utstyr de har, sammen med et menneskesyn som ikke ligner grisen? :thinking:

Selv nå, når de har brent mye av kruttet sitt, så fyrer de fortsatt av 20k artillerirunder i døgnet. Selv etter 100k+ døde, så har de mer folk å ta av.

I august, så hadde Ukraina presset dem såpass hardt at de begynte å få problemer med for få folk, etter å ha invadert med en hær på rundt 200k. Derfor mistet de Kharkiv (på noe som framstår som relativt inkompetent av Russland, men det er jo Ukraina som klarte å vise inkompetansen). Deretter pushet de Russland ut av Kherson. Etter det, så har Russland konsolidert styrkene sine langs en mye kortere frontlinje og mobilisert styrker for å fylle på. Angrepene Russland kjører nå har en effekt, de pusher Ukraina tilbake, men med tap av menneskeliv som ikke ligner grisen.

Ukraina har også mangel på tanks, APC-er og IFV for offensive operasjoner. De kunne jo gått på offensiven, men det hadde kostet menneskeliv i samme størrelsesorden som Russland nå mister.

Så, for å oppsummere

  • Russland har fortsatt mer artilleri enn Ukraina
  • Russland har mobilisert og skal mobilisert
  • Russland kaster inn mobiliserte soldater i en kjøttkvern
  • Ukraina mangler panser for offensive operasjoner mot en kort front med skyttergraver
  • Ukraina verdsetter livet til soldatene sine

En optimistisk utvikling kan være at

  • Ukraina får nok panser for offensive operasjoner
  • Ukraina får GLSDB med 150 km rekkevidde for å forstyrre logistikk i så å si hele Ukraina.
  • Ukraina slår gjennom f.eks. Zapo-fronten i sør og får de russiske styrkene over i en uryddig retrett
  • Ukraina følger opp med å angripe Krim før Russland får flyttet styrker dit
  • Ukraina slår russerne på Krim. Russerne mister mengder av tungt utstyr.
  • Moralen for de russiske styrkene i Donbas er så lav at når angrepet kommer der, så trekker de seg tilbake.

Poenget mitt er at så lenge de russiske styrkene er relativt i balanse, så ser man ikke hvor dårlig stilt de faktisk er.

9 Likes

Nå spinner dette litt av gårde. Mitt opprinnelige poeng var vestlige eksperter som lar seg farge av ønsketenkning i analysene sine, og hvordan nyheter tolkes i lys av dette. Kunne godt ha brukt de evinnelige “Russia is running out of …”-artiklene, eller Russland er konkurs-artiklene. Russland har gått fra å være overvurdert til å være undervurdert. Jeg er ganske sikker på at Ukraina ikke gjør den samme feilen.

3 Likes

Det dreier seg altså om en omorganisering. Angivelig i forbindelse med en ny offensiv. Surovikin har ikke fått sparken, det er det man nesten får inntrykk av i media. Omorganisering kan ses på som et positivt tegn (tilpasningsdyktig, lærer av sine feil etc.) eller negativt, som denne tweeten til McFaul var et eksempel på.

Russland har helt klart hatt mye mindre precision missiles enn de hadde trengt for å kunne bruke luftstyrkene sine. Det er en grunn til at Russland som har rundt 1000 fly nesten ikke har fått gjort noe over Ukraina.

Running out of missiles, de var på vei dit, så Russland kjøpte “kryssermissiler” aka selvmordsmopeder fra Iran. Legg merke til at de siste uttalelsene der er fra Ukraina. Har ikke hørt så mye om angrep på infrastruktur i det siste? De har riktignok bombet sivile…

2 Likes

Ja, det var en sjablong jeg fant i farten. Mye annet de er nesten tom for også. Jeg har brukt opp min dose i dag. Har rett og slett ikke tid. Bare å google “russia is running out of”.

En annen festlig, vestlig ekspertøvelse er tolkning av Putins kroppsspråk. Der oser det av desperasjon og uhelbredelige sykdommer, skjønt det har blitt vesentlig mindre av det i det siste. “Høyrehånden er urørlig”, “Han klamrer seg til bordkanten”. “Kneet dirrer”. osv.

Jada, men hvis du har lagt merke til det, så blir ikke det repostet her hele tiden :stuck_out_tongue:

Jeg postet vel også en kommentar sist gang det ble repostet (den gangen med USA som kilde), at jeg ikke synes det virker som Russland holder på å gå tom for ammo (i hvert fall til artilleri).

Surovikin Har blitt flyttet ned et trinn i hierarkiet. Det er trolig dette som har utløst spekulasjonene. Hvorvidt spekulasjonene er berettiget, kan vi bare spekulere på.

1 Like

Hvor opptatt er svensker flest av dette med nato medlemskap ?

Ytringsfriheten har sin pris, bare teit at Tyrkia gir enkeltpersoner makt til å styre deres avgjørelser på et så høyt nivå ved å reagere. Om det er koranbrenningen som var problemet her da. Tenker de i utgangspunktet bare ønsker en unnskyldning for å gjøre det de egentlig hadde tenkt.

9 Likes

Russland sliter litt etter at Kerch broten ble fucket. Nå skal de visstnok angripe Vuhledar for å kunne bruke jernbanen via zapo[…] også skal de visstnok oppgradere veien fra Russland, via Zapo[…] til Krim.

3 Likes

President Joe Biden har satt et tyrkisk ja til Sverige og Finlands Nato-søknader som en betingelse for å selge landet nye F-16-fly.

USA har tidligere satt foten ned for salg av avanserte F-35-kampfly til Tyrkia etter at landet kjøpte luftvernsystemet S-400 av Russland. Samtidig vil Biden selge F-35 til Hellas - Tyrkias nabo og rival.
Vi får se hvem som gir seg først.
Erdogan er på valg i mai, og har behov for å bruse med fjøra.
Samtidig er Tyrkia viktigere for Nato enn Sverige og Finland.

4 Likes

Ok, nå har jeg hørt det også. Tror noen på at Tyrkia er et reelt demokrati?
Turkish court sentences Erdogan rival to jail with political ban | Reuters
Erdogan’s Turkey: The World’s Biggest Prison For Journalists | Opinion (newsweek.com)
Recep Tayyip Erdoğan - Wikipedia

3 Likes