Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Colin Powell?

Helt sinnsykt om det ble vurdert i Irakkrigen. Oppsiktsvekkende. Kilder?

Ja. Colin Powell var den som om sider fikk atomvåpen ut av hæren sin strategi. Han har hatt mange diskusjoner på dette, og brukte en del energi på å vise at taktiske atomvåpen var militært ubrukelige. Vurderingene i forbindelse med Irak var nettopp for å bevise dette for andre i Busch-administrasjonen.

En del av tankesettet hans står her:

4 Likes

Dette er tap som må begynne å monne litt. Ru har 90 helikoptere av denne typen “in service” (har de flere på lager?) Oryx talte 31 tap før han ga opp. Oryx + siste døgns tap = 38 helikoptere. Det er generelt et voldsomt sprik mellom oryx og ukrainas tall når det gjelder flyvende materiell. Men allerede her begynner vi å nærme oss 50 %.

4 Likes

Ka52 er ganske nye så tviler på de har puttet noen på lager. Tipper alle er “in service” så er spørsmålet hvor mange av dem som til enhver tid er flyvedyktige.

Litt av greia er at USA og Nato holder seg utenfor krigen fordi Russland har atomvåpen. Skulle Russland ta de i bruk, så kan de ikke la det stå ubesvart. Skal de la Russland gjøre som de vil med alle uten atomvåpen framover? Nei, det blir ikke aktuelt. Jeg har sett litt på det og mest sannsynlig, så vil det føre til slag mot russiske styrker utenfor Russland med konvensjonelle våpen. Samtidig, det er ingenting som tyder på at Russland har tenkt å bruke dem.

2 Likes

Enig med @Teiner
Jo lenger og mer Russland sliter, jo sterkere blir misnøyen med Putler. Snart henger han i et tau hvis han ikke har ramla ut av et vindu først.
Det er forferdelig at ukrainere dør, men verden er i spill her.
Jeg støtter mer og mer våpen til Ukraina. Send inn stridsvogner og langtrekkende HIMARS

4 Likes

Det eneste det ser ut som Ukraina mangler nå er GLSDB eller tilsvarende, som kan gjøre logistikken til Russland enda tyngre. Før himars klarte de 60k artillerigranater om dagen. Etter himars klarer de 20k. Etter GLSDB kanskje 10k.

Hvis Ukraina hadde GLSDB til å slå ut ammo lagre, og de hadde gjort det samtidig som de starter en offensiv, så tror jeg Russland hadde slitt veldig i noen uker.

Sånn sett, så kan det være Ukraina har fått GLSDB, men ikke vil bruke det før de er klare med en offensiv.

Jeg tenker Ukraina tidligst kan være i gang med tunge tanks om 6-8 uker. Med de lette og artilleri, kanskje om 3-6 uker.

Kommer Ukraina til å sette inn støtet uten de tunge? Tja. Kanskje sammen med GLSDB. Så kan de bruke de tunge når de skal ta Krim.

3 Likes
5 Likes

Tror dere Ukraina holder tilbake for nye offensiver for øyeblikket? Informasjonstørke.

1 Like

Ja. Det gir null mening å kjøre på noe før de har fått siste batch med apc/ifv/artilleri på plass.

Dristige tanker han kommer med, men jeg tror han har rett. Likevel er de potensielle konsekvensene så store at et slikt ultimatum aldri vil bli noe av.
Det jeg har tenkt er at russland sannsynligvis allerede forstår at de ikke kommer til å vinne krigen, og at hvis de fikk valget mellom å gå på et stort nederlag mot Ukraine eller et litt større mot Nato, er det vel mulig de ville valgt det siste. Derfor tror jeg heller ikke det er helt umulig at russene sender et par raketter (ikke atom) mot Polen når de ser at slaget uunngåelig er tapt.

3 Likes

Mitt intrykk er at folk i ryzzland er fornøyd med p00tin og de problemer som man opplever skyldes på USA, Polen og “vesten”. Så noen opptøyer blir det neppe.
Han bør nok vare mer på sin vakt mot “Kokken” og oligarker som gått miste om enorme verdier i sanktionene.

Den gjevne ruser ser på denne krigen som vesten mot Russland. Så Putin har støtte i landet å tro noe annet er naivt.
De er indoktrinert med dette fra de er små slik vi er mot Russland.
Putin gir seg ikke uten å vinne noe i denne krigen og han går heller for WW3 en å trekke seg å miste Krim.
Så NATO med USA i spissen driver eit ytterst farlig spill med å gi Ukraina enda mer avanserte våpen.
Det beste ville vert å slutte krigen med fredsforhandlingar nå og innse at det bare ble tapere i denne krigen ingen vinnere.
Jeg synest ikke prisen for at Ukraina skal få tilbake Krim er verd en WW3 for å si det slik.

Ved WW3 blir det garantert ingen vinneree!

Det blir stadig flere som mister menn/sønner i krigen. Ikke så mange av dem jubler. Ikke de som frykter å miste sine sønner heller.

2 Likes

Hva tenkte du man skall forhandle om?
Før ryzzlands del er dette et utrotningskrig. Ukraina och ukrainere skall vekk. Det er ryzzlands mål. Skall man forhandle om hur mange miljoner ukrainere som skall drepes? Hur mye av ukraiana som ryzzlands skall belønes med gjenom sin aggresjon?

Og hvorfor tror du at ryzzland skulle følge et avtal da man oppenbart ikke drar seg før at helt uprovecert attakkere et naboland som ikke på noen måte utgjør et hot?

4 Likes

Visst. Men få skylder det på p00tin. Det er “vesten” og Ukraina man skylder på.

Når det gjelder støtte til putin og krigen er i hvert fall sistnevnte i fritt fall etter mobiliseringen.

3 Likes

Putin hadde nok trekt seg ut av Ukraina hvis han trodde han ville klare å holde på makten. Det knaker i sammenføyningene i Russland nå. Atom retorikken er blitt kraftig dempet. Her tror jeg Kina er med i spillet. Evt, så har de fått en liten prat med USA på bakrommet.

Problemet til putin er å komme seg ut av krigen som leder av Russland og ikke drept og dumpet i en grøft. Hvis den russiske hæren blir slått, så er både putin og Russland veldig svake. Kanskje det er utveien hans. At det militære er så svake at det ikke kan bli noe kupp.

At de nå driver å setter opp luftforsvar på bygninger i Moskva sier sitt om hvor de tror krigen går

3 Likes

Anbefaler alle å se dokumentaren om ruzzkiens ødeleggelse av Mariupol som går på NRK2 akkurat nå🤬 jævla svin altså

7 Likes

Att de setter opp luftvernspjæser på bygginger i mozkva har ikke med deras tro på krigsutviklingen at gjøre, uten er en del i propganadan at gi bilden av at man er hotade og på den måten øke intresset før mobiliseringen og kriget. Selv tror jeg ikke det er riktige luftvernskanoner uten atrapper.

3 Likes