Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Ukraina vil ikke være trygt mens Russland beholder kontrollen over Krim – tidligere sjef for US Army Europe
UKRAINSKA PRAVDA — MANDAG 30. JANUAR 2023, 02:56

Generalløytnant (pensjonert) Ben Hodges, tidligere kommanderende general for US Army Europe, har uttalt at kampen for Krim vil være nøkkelen i Russlands krig mot Ukraina.

Kilde: Hodges i et intervju med Insider

Sitat: "Det avgjørende terrenget for denne krigen er Krim. Den ukrainske regjeringen vet at de ikke kan slå seg til ro med at Russland beholder kontrollen over Krim.

Ukraina vil aldri være trygt eller i stand til å gjenoppbygge økonomien sin så lenge Russland beholder Krim."

Detaljer: Hodges tror at Ukraina vil sette betingelsene for eventuell frigjøring av Krim i løpet av de neste månedene.

Ifølge Hodges vil de væpnede styrkene i Ukraina trenge langdistanse presisjonsvåpen, som ATACMS, for å lykkes med å frigjøre Krim.

“Å levere kapasiteter som vil nekte Russland ethvert fristed for dets luft-, drone- og missilangrep vil gjøre det mulig for Ukraina å gjøre Krim uholdbart for russerne,” la Hodges til.

Vi har lansert engelsk Twitter! Følg oss!

Hodges uttalte at for å frigjøre Krim, vil det være nødvendig å isolere halvøya fra den russiske føderasjonen ved å ødelegge Kerch-broen (Krim-broen).

Samtidig kritiserte han Joe Bidens administrasjon for dens motvilje mot å gi Ukraina langdistansevåpen.

9 Likes

Oppdatering på gårsdagens årelating av russiske styrker:

:coffin: x 490

4 Likes

Klar advarsel til russerne i fra Nato. Meget bra.

13 Likes

Selv med straffanger høres ikke dette særlig bærekraftig ut for wagner i det lange løp.

3 Likes

Et helt annet k:w ratio enn jeg har brukt. Som får meg til å tenke at Ukraina sitt “liquidated” tall er altfor høyt.

2 Likes

Eventuellt at det bare er færre skadede da større andel blir drept…

1 Like

For meg er dette “instituttet” en kilde til irritasjon, snarere enn informasjon. Virker veldig drevet av ønsketenkning. Fra samme tråd som det ble linket til over:

3 Likes
  1. Takk for at du nå oppgir kilde på oversatt artikkel (Ukrainska Pravda)
  2. Ben Hodges har generelt virket troverdig og det han sier om Krim virker rimelig. En varig fred vil nødvendigvis forutsette et helt Ukraina som får tilbake områdene Russland har forsøkt å annektere. Og til det trenger de langidstansepresisjonsvåpen. Det er stemmer i tråden her som har sagt det Hodges sier i månedsvis.

Ettersom det Russland primært bruker fly/drone/rakett-kapasiteten sin til ser ut til å være angrep på sivile så har det òg en humanitær funksjon å hjelpe Ukraina med dette.

5 Likes

Jeg håper inderlig at alt av ruzzisk kapital i utenlandske banker, fond etc går med til å betale for dette totale helvete som krigen deres har forårsaket:

Bildene er fra Mar’inka

14 Likes

Virker veldig høyt, synes jeg. Kanskje noe sånt for Wagner-angrepene isolert sett. For materiell er forholdstallet 1:3 ca., i ukrainas favør, hvis vi støtter oss til “visuelt bekreftet”-tallene til oryx. Det tilsvarer visstnok en tommelfingerregel for forholdstall mellom forsvarende og angripende part i krig. Så hvis Russland skulle si seg fornøyd med erobringen sin og i stedet gå over til en forsvarskrig, vil også forholdstallet sannsynligvis bedre seg vesentlig for Russland. Vi har sett fra satellittbilder at Russland bygger mange forsvarslinjer, særlig i sør, og helt inn i Krim. Tidligere avviste Zelensky at de kunne ta tilbake områdene som har vært okkupert siden 2014 på militært vis, den menneskelige kostnaden ville være for stor. Men med vestlig støtte, særlig med Himars som et vendepunkt, har selvtilliten og ambisjonene til UA økt.

Uttalelse fra mai i fjor:
“– Jeg tror ikke at vi kan ta tilbake hele vårt territorium på militært vis. Om vi bestemmer oss for å gå den veien, vil vi miste hundretusenvis av mennesker, sa Zelenskyj.”

1 Like

F16 fly på vei til :ukraine:

@Ravioli jeg tror nok Zelenski på det tidspunktet overvurderte de russiske styrkene, og kanskje undervurderte hvor mye hjelp de skulle få.

Tror også kampviljen i Ukraina er skyhøy som følge av jævelskapen til russerne, så det er ikke sikkert de ser noen annen utvei enn å kjempe så lenge de må, med de ofrene det måtte innbære. Alternativet er jo at landsmenn må leve under Putin sitt terrorstyre.

EDIT: Nyheten var visstnok litt prematur, selv om intensjonen nok er der. Polen vil vel heller at russerne blir slått ut på Ukrainsk teritorium enn at de skal være next-in-line

4 Likes

Ja, enig i særlig det siste. Det han sa underforstått var kanskje “vi kan ikke ta tilbake områdene [med mindre vi får vesentlig mer våpenstøtte enn det vi gjør i dag]”.

Sitatramme

Tror også kampviljen i Ukraina er skyhøy som følge av jævelskapen til russerne,

Sitatramme

Ja det er den uten tvil. Mens russerne blir latterliggjort på Twitter får de ukrainske militære og sivile merke hva russerne er villige til å gjøre for å “frigjøre” noen større og mindre steder. Ved å fremstille russerne som udugelige og undermåls, undergraver man ukrainernes behov for hjelp og støtte. Når man ønsker et gitt utfall veldig sterkt er det lett å fokusere på det positive i slike mørke tider. Da må man ikke se seg blind på det russerne faktisk er i stand til. Man kan le av T-62 tanks, men det er bedre enn å mangle tanks. Et annet aspekt som kan forklare hvordan “armchair-generals” kan hovere over russerne er en underliggende frykt for den store skumle kjempen i øst som, når den blir avkledt i sin tilkortkommenhet mot den ukrainske lillebroren, ender i en forløsende latter når man oppdager at de var slett ikke så skremmende som man skulle tro. Når man hoverer over russernes udugelighet så må man ikke glemme at det dør tusenvis av ukrainere for å ta opp kampen med disse undermålerne.

Jeg har hengt meg opp i ISW i det siste, men mange som henger veldig etter på “cope-skalaen” nå de skal analysere slagmarken. Soledar var kanskje et høydepunkt her.

1 Like

Kan det være en tabbe og ikke gi Ukraina langtrekkende missiler og raketter sammen med de nye stridsvognene ? Får håpe de vet hva de gjør nå. Aller helst skulle de ha gitt alt samlet med Jagerfly og Patriot .

Jada,meget bra av Polen.

3 Likes

:rage: Den gjengen her har jo ingen moral, og ingen skrupler, fullstendig usivilisert :rage:

4 Likes

Her snakker vi uflaks.

Skada russer som faktisk bæres bort av kompisene.

Men så kommer den ukrainske dødstrålen.

7 Likes

Ser at det spekuleres i Stugna P på nettet. Får det ikke til å passe med luftsprengning.
Noen bedre forslag? Carl Gustav?

1 Like

Ikke lengre enn Spesial operasjon…

Ingen krigsfly for Ukraina! Tyskland gjentar holdning til ikke å sende jagerfly til Kiev for å deflatere russisk aggresjon
EUROPA
Av
Sputnik
30. januar 2023
Den tyske regjeringens avslag på å forsyne Ukraina med jagerfly forblir uendret, og eventuelle spekulasjoner om dette temaet er utidig, sa den tyske regjeringens talskvinne Christiane Hoffmann mandag.

1 Like

Slovakien kommer at sende MiG29or. Bra fly som Ukraina allerede kan fly og gi service på. Null opplæring trengs.

3 Likes