Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Nato kommer til å implodere hvis det blir mange nok tullinger som dette:

5 Likes

Nah, dette er putin som trekker i alle trådene han har. Så lenge USA, UK og Frankrike leverer friskt har det lite å bety hva småland gjør og sier.

6 Likes

Bradleys på vei fra USA til UKR.

10 Likes

Kroatien er ett pytte-land såvæl militært som ekonomisk. De andre kan bare ignorer dem.

2 Likes

Det er ymse signaler fra flere.

Ukrainakrisen er de nok fanget i, men hva ved neste korsvei? Et nato uten sterk /unison stemme er et svekket nato

2 Likes

Hvilke andre tenker du på? Serbia og Ungarn? putins venner?

1 Like

Ser at enkelte her har store problemer med ISW for tiden, men jeg syntes den siste oppdatering var nokå interessant.

Delays in the provision to Ukraine of Western long-range fires systems, advanced air defense systems, and tanks have limited Ukraine’s ability to take advantage of opportunities for larger counter-offensive operations presented by flaws and failures in Russian military operations … the delays in making those commitments may have cost Ukraine a window of opportunity for a counter-offensive this winter.

Ukraine may still launch a long-planned counteroffensive this winter, which would somewhat mitigate the consequences of Western delays in providing necessary aid. The delay in launching that counter-offensive thus far, however, has allowed the Russians to set conditions to make it harder and more costly. The delay has also allowed Russia to set conditions for an offensive of its own, greatly complicating Ukrainian campaign design.

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-january-29-2023

7 Likes

Serbia har jo i praksis bett ryzzland at fara åt h-e. De ser jo hvordan det går. Ikke noe går riktig vei før ryzzland. Visst, man avancerer litt i Ukraina, men på hemmaplan har problemen akkurat begynnt.

Jeg tror personlig at det kommer til å vokse en ny allianse ut av NATO, der land som Tyrkia og Ungarn, og evt. Tyskland vil ha mye mindre innflytelse.

3 Likes

Det er flere krefter som feks dette

Han ble akkurat knust av denne herremannen

:grimacing:

14 Likes

Hvis det stemmer, så har det stått dårligere til med Ukraina enn jeg trodde.

4 Likes

Ja, heldigvis, men det er endel ugress. Blir det for mye nå, eller til neste krise, så vil Nato være svekket

2 Likes

Vi skulle pøst på med alt som var for lenge siden. Det er en treghet i beslutninger og leveranser som virkelig har ødelagt for Ukraina.

15 Likes

Helt enig. Tenk hvis Ukraina hadde hatt alt de vil ha i mars i august når Russland var skikkelig på bakfoten. Sånn har det gått hele veien. Jeg står fortsatt ved det jeg sa tidligere, at Russland sine styrker er litt som et egg nå. Harde utenpå, men har du først kommet gjennom…

Ukraina sine styrker virker en god del mer som hardt smør. Joda, du får kuttet i det, men det er treigt hele veien gjennom.

Mobiliseringen har betydd en god del mer enn jeg hadde trodd. Det har kostet Russland dyrt. Mange som har flyktet fra landet. Det har dog ikke blitt noe særlig sosial uro.

Må le litt av cope kommentarene over. De har jo mye sannhet i seg, men samtidig, å skulle sloss for soledar som om det var det viktigste i verden? Nei, den ser jeg ikke. At Russland kan skaffe seg lokale overtak, spesielt i donbas er lite overraskende.

Det jeg vel liker minst er at det ikke har vært noe særlig til ukrainske offensiver i det siste. De driver å driller med Svatove og kreminna på samme måte som Russland driver på i soledar.

På den andre siden. Hvis Ukraina ser at det lønner seg å vente til gigaforsyningene kommer før de pusher. Vel, jeg ser den. Jo større offensiv de klarer å kjøre i april/mai, jo bedre er det. Klarer de da å slå hull og så kunne følge opp, fram til grensen, så er det bedre enn å ta 50 km i en offensiv nå, som så stopper opp.

8 Likes

Nettopp, må da være bedre enn å kaste inn f-16 fly. En ting er piloter som skal fly dem, en annen ting er å drifte dem, i full krig. Følger det med f-16- mekanikere på kjøpet?

2 Likes

Det har stått noenlunde greit til, men Ukraina lever fra hånd til munn, så svikt i forsyninger og tid for russland å forberede flere styrker gjør at situasjonen nå har blitt mye verre.

Om Ukraina faller, så er NATO som vi kjenner det historie.

3 Likes

Hvor mye reparasjoner trenger et fly som har blitt skutt ned?

F-16 kan sendes til Europa for reparasjoner.

Verre enn i august ja, men mye, mye bedre enn i mai.

1 Like

Mitt inntrykk er at de peller på flyene hele tida.

1 Like