Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Situasjonen er verre fordi Ukraina har mistet momentet, og blir presset tilbake.

I mange uker nå har vi sett expendable “wankere” bli skutt i fillebiter, med minimal støtte fra stridsvogner, fly og artilleri. Og de har likevel klart å ta områder. russland kan muligens ha trukket tilbake styrker av høyere kvalitet for R&R og øving, og rett og slett forberedt en offensiv Ukraina ikke er helt forberedt på å stanse. Hovedsaklig pga manglende vestlig støtte.

Det gjør de nok, men i mye større grad når det er for å gjøre de stridsklar. En transportetappe krever neppe like nøye ettersyn.

Han tapte vel valget og en SVÆRT natovennlig ex general kom inn.

7 Likes

Jeg hørte et intervju idag (husker ikke hvor), der der det ble anslått flere måneder opplæring, og at de ikke ville ha nytte av f16 før ca til årsskiftet(23/24)

1 Like

Jeg har forstått det slik at en del Ukrainske piloter har blitt trent opp på F-16 i flere måneder allerede.

Men, treningen burde vært startet allerede i mars.

NATO har dessverre ikke vist noe særlig handlekraft eler styrke, før Ukraina har vist hvor stusselig det står til med russiske styrker. Men likevel sitter det kujoner og styrer i NATO, og tror at de kan unngå krig med russland så lenge de bare sulteforer Ukraina med utstyr og våpen, og ikke ruster opp selv heller.

6 Likes

Og så må vi huske at frosken (Ruzzland) skal kokes sånn passe sakte :frog:

Tross hvor tragisk og frustrerende det er.

4 Likes

Ukrainerne mener selv at de trenger 6 mnd. Så dette er neppe noen game-changer for det som foregår på fronten nå, der Ukraina virker å ha havnet på defensiven. Noen utvalgte har vært i USA og testet. På lengre sikt må de vekk fra mig uansett, antar jeg. Så de kan like godt begynne. Men på kort sikt burde mig fra øst-europa være et alternativ. Så kan disse bli erstattet med f-16 etter hvert.

1 Like

Russiske fly ligger på lang avstand og får radar lock på ukrainske fly, selv om de flyr lavt. De ukrainske flyene har mye dårligere radar, og er ikke alltid oppmerksomme på at de blir angrepet.

Radar tracking distance:
:ukraine: Mig-29 - N019: 70km
:ukraine: Su-27 - N001: 80km
:netherlands::belgium::denmark::norway::portugal::romania: F-16A Block 15 MLU - AN/APG-66(V)2A: 105 km

Missile effective kill range:
:ukraine: R-27ER: 65km
:us: AIM-120C-5: 105 km

It’s a quantum leap in radar and avionics capability, even more so if Ukraine should receive US Air Force F-16C/D, which use much improved radars (estimated ranges):
F-16C Block 30/32 - AN/APG-68(V)1: 125km
F-16C Block 40/42 - AN/APG-68(V)5: 175km
F-16C Block 50/52 - AN/APG-68(V)7: 225km
F-16C Block 50/52+ - AN/APG-68(V)9: 300km

Edit: Kan legge til at ukrainske fly må holde radaren sin på målet helt til missilet er fremme. Det er nesten selvmord når de russiske flyene har missiler som går mot radarkilden. (Amerikanerne sluttet med dette etter F4 Phantom, som ble tatt ut av bruk midt på nittitallet.)

https://nitter.nl/noclador/status/1619877907320672256#m

6 Likes

Biden og Scholz, m.fl, har titusenvis av ukraineres blod på sine hender, pga sin sendrektighet og feighet.

3 Likes

Interessant oversikt, ser at Russland har litt høyere tap enn Ukraina når det gjelder jagerfly hos oryx. Ukrainas egne tall er langt høyere. Kanskje vanskelig å dokumentere. Jeg er vel litt utålmodig, men jeg lengter etter en game-changer som ikke trenger å vente 6 mnd. F.eks. mulighet for å nå mål som kan rote til logistikken skikkelig i landkorridoren, og krim-brua. Mye enklere, raskere og mer effektivt enn å gå i gang med en helt ny jagerflytype .

4 Likes

Er enig i at ATACMS er bedre offensivt enn F16 nå, selv om Ukraina trolig vil ha små problemer med å vedlikeholde flyene. (De har en betydelig flyindustri tre steder i landet, som både overhaler fly, lager flydeler, og lager flymotorer. Med vestlig deletilgang vil F16 være en drøm å vedlikeholde.)

Oppgaven som det haster mest med for F16, er å skyte ned kryssermissiler. Russland har mange ruter å velge mellom. Ruter som tar missilet over flere aktuelle mål. Ukraina har for få luftvernsystemer til å dekke alle rutene, og må plassere de ut basert på gjetning og eteretnigsinformasjon. Et jagerfly med en radar som effektivt filtrerer ut bakkestøy, vil kunne tette mange av hullene i luftvernet.

4 Likes

Jeg har selv lenge ivret for at Vesten må sende mer våpen, men ansvaret for krigen er Putins, og hans alene, så det er nok han som har blod på hendene og ikke ulike vestlige ledere.

Vi skal vel heller ikke glemme våre egne politiske ledere, det har vært mye snakk om hjelmer, sykehus og økonomisk hjelp. Hadde vi med vår “krigsprofitt” fra olje og gass vært litt mer aktive på linje med de Baltiske statene hadde vi stått moralsk mye sterkere.

NB Vi har vel ikke nødvendigvis så mye utstyr som kan sendes pga den sørgelige statusen på vårt militære, Men vi kunne kjøpt mye militært materiell og sendt direkte til Ukraina.

8 Likes

Enig i din betraktning tusetakk… denne sendrektigheten er til å bli gal av.

Er dette disse uklare utspillene angående fly et avtalt mediaspill fra Nato … eller er det sånn det virkelig er ??

23:49
US will not send F-16 fighters to Ukraine – Biden

23:43
Ready to consider Ukraine’s requests for fighter jets, but none yet – Dutch PM

Nothing is forbidden – Macron on possible supplies of fighter jets for Ukraine
EUROPEAN PRAVDA — MONDAY, 30 JANUARY 2023, 22:16

Man må bare innse at Putler og hans styrende krets har gått, og vil videre uten omtanke, gå all-in med hele Russland potten for å trumfe både små og store seire over nazistene, skeive, narkomane, Nato , Vesten etc. med sikte på å melde utvidelse av imperiet…

1 Like

Takk for informativt innlegg, skjønner bedre verdien av F-16 nå.

Jeg aner ikke hvorfor du tror at jeg ikke har innsett hva Putin ønsker seg, det er jo nettopp derfor han må stoppes NÅ! Det jeg skrev var jo bare at det er Putin som har blod på hendene og ansvar for krigen :man_shrugging:

Joda, vi er aligned

I utgangspunktet er jeg enormt enig i at vi i 2022/2023 burde ha selvinnsikten i verden til å løse problemer uten krig, men snakk om å være ideologisk og ikke se verden for det den er akkurat nå. Man må være pragmatisk og se at vi dessverre ikke er der enda, og gjøre alt vi kan for å stå imot de få landene som ikke har kommet dit helt enda. Da har vi heldigvis et språk de som går til krig forstår, overmakt.

3 Likes

Oppe i 850 :coffin: igjen

Norges bidrag med tanks blir lagt merke til :+1:, men hvorfor skal de bruke til slutten av mars med å finne ut av antallet. Vet ikke regjeringen at det er en krig hvor hver dag teller?

6 Likes

Denne krigen har nok heller totalt sett sveiset Nato enda bedre sammen enn noen sinne før. Det beste eksempelet er vel Finland og Sverige som nå banker på døren?
De få som ikke støtter Nato`s rolle i krigen, er egentlig bare troll som alltid har vært i kulissene, men som nå kommer frem i lyset. Dette er egentlig dermed bare en fordel for Nato for å kunne evaluere sin egen styrke.

5 Likes