Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Heldigvis ser det ut som at det står at det antallet tanks de bestemmer seg for kan være på plass i mars :slight_smile: Men det er frustrerende at det tar lang tid fra avgjørelser til levering, når hver dag inneholder grusomheter :frowning:

2 Likes
7 Likes

Men hva vil det kunne føre med seg? Neppe noe bedre.

1 Like

– Etter hvert som problemer hoper seg opp i landet og hæren, som myndighetene ikke klarer å løse, forvandler Putin seg stadig mer i folks øyne fra en stor strateg til en vanlig diktator, mener Putins tidligere taleskriver.

Han mener alt nå liger til rette for at de militære vil ta saken i egne hender, fjerne Putin, og ta over kontrollen, både politisk og militært.

– Jo lenger krigen varer, jo klarere blir dens meningsløshet. Etter måneder med utbredte rapporter om russiske tropper som gjør opprør mot sine befal, finnes alt som trengs for å tenne lunten til et militærkupp, fastholder Abbas Gallyamov

Hvis det er meningsløsheten som fører til kuppet, så tror jeg det vil være til det bedre. Er du oligark, så er ikke krigen til ditt beste.

Såvidt jeg vet, så er det få tegn til stor misnøye. Jeg tror det først kan skje hvis de lider et større tap. Slik at putin som prestisje er lav.

8 Likes

Veldig til oppmerksom han her avhopperen får da. Må vel være mange slike som han, eller er det få/ingen som klarer slippe unna?

1 Like

Det er skuffende å lese dette , eller … her har vel Ukraine vært nøye med å spre det russiske terrorister ?

Begge parter har brukt ekstreme mengder med miner og klasevåpen.

Det er endel av krigens gang.

2 Likes

Det verserer mange ulike tall her, både om russiske styrker i Ukraina, om hvor mange Russland vil greie å mobilisere og potensialet for Ukraina.
I Aftenpostens artikkel er det uklart om det er Natos Jens Stoltenberg eller tenketanken Institute for Study of War (ISW) som hevder at russerne foreløpig har satt inn under 100.000 mann i Ukraina, og nå har 200.000 mobiliserte mann til i trening.

Her er det åpenbart et misforhold når Ukraina hevder å ha tilintetgjort snart 130.000 soldater.

Stoltenberg hevder at Russlands president Vladimir Putin opprettholder sine maksimalistiske mål i Ukraina. Disse målene er tidligere blitt beskrevet som et ønske om å styrte det nåværende regimet i Ukraina, ta kontroll over hele eller deler av landet og å nekte den vestlige verden og Nato fotfeste i «russisk sfære».

At dette var Putins målsetting under invasjonen for snart et år siden, høres troverdig ut. Men det er vanskelig å se for seg en russisk okkupasjon av et sønderskutt og ekstremt fiendtlig innstilt Ukraina i dag. Både hva en gjenoppbygging vil koste, og det å holde store styrker i landet i overskuelig fremtid for å holde befolkningen i sjakk,
Det er i det hele tatt vanskelig å se hva russerne har å vinne, bortsett fra det som trolig er altoverskyggende: Å unngå å tape.

Som det ser ut å blir det en langvarig årelating av begge land.

4 Likes

Planlagt stor-offensiv fra Russland er det NATO som hevder

“Det er i det hele tatt vanskelig å se hva russerne har å vinne,”
Du mener sikkert gitt dagens situasjon. Men litt a propos dukket det opp en litt interessant “lekket dokument” (jeg overlater til den enkelte å vurdere om dette er ekte) som viser planer for den ukrainske industrien etter at operasjonen var utført. Planene viser et russisk område i hele øst og sør, ukraina har ingen kystlinje lenger, kun jordbruksområdene i vest. Den ukrainske industrien skulle overtas av en relativt ung og høyreekstrem oligark. Slik gikk det altså ikke, i hvert fall i 2022.

Ang. tapstall på 130 000,
Rybar, en krigshissende russisk telegram-konto/“krigsreporter” hevder at 40-50 % av VDV var tatt ut da mobiliseringen startet. Hvor mange tusen det er vet jeg ikke, men kan ikke være bare bare å erstatte med “mobiks”.

Ellers helt enig i konklusjonen din.

3 Likes

De har mobilisert 300k, hvorav 100k satt inn i Ukraina. I tillegg har du de regulære styrkene på 200k+ og Wagner. Veldig mye av tapene i høst ser ut til å være fra Wagner og mobiliserte. Dvs, helt til du nå prøvde å ta Vuhledar da, hvor de ser ut til å ha satt inn regulære styrker som ble most.

For at jeg ikke skal være helt cope her ifølge enkelte, så tok Russland området merket i gult 24. januar og Ukraina har ikke klart (eller prøvd?) å kaste Russland tilbake over elven.

2 Likes

Mye dårlige nyheter om mobilisering i innleggene over. Håper det er store ord og lite fakta. Men dette virker lovende:

10 Likes

En finne som går gjennom russisk tankproduksjon etter krigsutbruddet. I starten av krigen dreide det seg om en oppgradert T72 (obr 2022), men produksjon av denne ble hemmet av sanksjonene. De ble derfor nødt til å lage enklere oppgraderinger, mye i form av bedre beskyttelse men dårligere optikk. Tanksene blir tyngre og får “dårligere syn”. Han sier ingenting om anslått produksjonskapasitet, men trekker konklusjonen “The war in Ukraine will not end due to Russian attrition anytime soon.”

Lenger ned i tråden anslår han produksjonskapasiteten til “several hundreds”. I en artikkel fra novaya gazeta som jeg linket til for en stund siden ble de oppgitt 600 moderniserte tanks i året fra en anonym innsider som ble intervjuet.

3 Likes

600 i året er altfor lite til å dekke opp for tapene de har hver dag. Det er heller ikke nok til å gi tanks til de mobiliserte.

3 Likes

¨De går kraftig i minus, det er klart, men så har de litt å ta av. Vet ikke “how soon is soon”, men poenget er kanskje at det er andre ting som er på “kritisk linje” .f.eks. junior-offiserer etter det jeg har lest andre steder. I begynnelsen tellet jeg tapte tanks på russisk side med håp om at når en tredel var tatt ut så vill de miste kampevnen (noe jeg leste fra Carl Bildt, tror jeg det var). Det har jeg sluttet med …

2 Likes

Et viktig poeng er at vognene de skal oppgradere vil være i dårligere og dårligere stand. mer rust, mer dritt. Å kjøre refurbish på en vogn i skikkelig dårlig stand tar med tid enn å lage en ny vogn fra bunn av med gode deler.

Men russland har ikke gode deler og har sånnsett ingen valg. Jeg tror faktisk produksjon vil ligge langt under de offisielle 600.

1 Like

Sikkert riktig det, i tillegg var poenget til den finske bloggeren at også oppgraderingene blir dårligere og dårligere, på grunn av sanksjonene. Når det gjelder tallet 600 var hentet fra en anonym innsider, ikke offisielle tall. Om denne innsideren har noen grunn til å pynte på tallene overfor journalisten er vanskelig å vite.

2 Likes

Media kunne da ha nevnt at Russland og India er allierte i mange år tilbake i tid der russland har støttet India i andre millitære konflikter,men det kan tenkes at denne forklaringen kan dekkes inn for å gjøre India nøytral…inntil videre :smirk:

2 Likes

India er rimelig forbanna pga det tyveriet. Skjedde ganske tidlig i konflikten.

1 Like

Synes det ikke er bra at RU skal kunne kaste inn opp mot teoretisk 200.000 mann og oppsamlet utstyr, helt eller delvis som demonstrasjon av fokuset de har på imperietanken, kanskje også som forkjøps angrep på flere fronter for å markere 1-års dagen 24. februar.

“Bedre en forferdelig slutt for russerne enn endeløs skrekk.”

2 Likes

De kan sikkert få extra rabatt på oljen de kjøper av ryzzene.

1 Like