Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Det sitter nok litt langt inn å åpent innrømme denne typen tap:

:ukraine:

1 Like

Det er vel dessverre pluss-artikkel, så de fleste her får ikke lest alt, men overskriften sier det meste.

– Jeg kom til Norge fordi jeg fikk muligheten til å bli frisk. Nå reiser jeg tilbake for å kjempe videre i kampen mot Russland, sier Dmytro Vasyliuk (26).

Mandag 30. januar gikk Dmytro om bord på flyet fra Værnes til Polen sammen med forloveden Svitlana Sylman (24). Derfra ventet en flere timer lang busstur til Ukraina. Svitlana synes det er tungt å tenke på at kjæresten om kort tid skal ut i krigen igjen.

Hardt skadd ble Dmytro i juni fraktet fra et sykehus i Kyiv i Ukraina til St. Olavs hospital i Trondheim. Mens krigen har herjet i hjemlandet, har Dmytro måttet amputere et ben, fått tilpasset protese og fulgt en rigid plan for å lære å løpe igjen. Progresjonen har vært god, og til tross for helsepersonells anbefalinger om å bli litt til, valgte han mandag å reise tilbake til Ukraina. – Jeg tenkte på dette med protesen. Men den jeg har nå, fungerer godt. Det vil nok ordne seg med oppfølging, for det begynner å bli mange med protese i Ukraina nå, sier han.

Forloveden Svitlana synes det er krevende at Dmytro skal tilbake til Forsvaret allerede nå. – Jeg er veldig bekymret. Men så visste jeg jo at det ville bli slik. Det har vært planen fra begynnelsen, sier hun.

– Alle sier «bli i det minste til våren. Aller helst til krigen er over», sier Dmytro.

Han har forståelse for at pårørende er bekymret, men for ham er det ikke et alternativ å sette punktum her.

– Som militært personell fullfører man oppgavene man har begynt på. Jeg er intet unntak, sier Dmytro, og legger til at han ikke er den eneste soldaten som vender tilbake til fronten etter å ha mottatt medisinsk hjelp i utlandet.

Får vel holde med sitering fra en betalingsartikkel.

13 Likes

Når du ser det, så innser du hvor lite verdi rapporten fra Human Rights watch har.

Flere av disse kommer nok aldri tilbake til India igjen. Litt morsomt hvis det stemmer det som sies nedefor at disse tanksene også er observert i øvelser i paraden for 80-års jubileet for Stalingrad. Dette er for det meste tanks laget i India på lisens, sendt til Russland for oppgradering. Disse tanksene burde havne ganske langt ned på prioriteringslista over tanks å sende til Ukraina. Så da kan man tenke sitt angående tilgangen på kampklare tanks. India virker å ha gjort seg veldig avhengig av Russland, for blant å stå opp mot Kina i den harmoniske BRIC-familien. Så slikt kan de sikkert tillate seg.

5 Likes
16 Likes

Hvorfor det?
De er ju klare at settes inn og man unngår at offre eget materiel. Indiene kan få betalt i olje, noe som ryzzland har massor av og har problem at få unnan raskt nok. Sikkert knakende god deal før India som egentlig ikke har bruk før tanks i det hele tatt, i hvert fall ikke innen overskådlig tid.

Tja, okei, ja kanskje det. Synes nå det var litt komisk med indiske tanks i parade likevel jeg da.

1 Like

India er forbanna på russland. Og sier vognene er stjålet. Så ja.

3 Likes

Området jeg har highlighted i gult er utenfor Himars rekkevidde, men innenfor 150km. Her har Russland mye av logistikken sin.

… jeg tror egentlig ikke at Ukraina får dette nå, det hadde vært svært mye mer logisk å sende det og så først snakke om det etter at assorterte russiske ammolagre, reparasjonsverksteder og brakker gikk i lufta.

5 Likes

Hvis ruzkisene har tagit vognene uten å betala så er det ikke så lurt. Ryzzland trenger ikke fler uvenner. Indien kan rask flytte over mer handel til USA, EU-lændene, Japan og kjøpe olje av noen annen hvis ikke ryzzland kommer med en bra deal. Jeg trodde man fått seg godt betalt, men hvis man ikke har det så er ryzzen enn mer korkad enn jeg trode var mulig.

Vet ikke hvor riktig denne er, men sier litt om tiden det har tatt for Russland å rykke framover.

2 Likes

India og Russland er så tett sammenvevd at et par tanks neppe gjør noen stor skade, virker det for meg.

Det som sikkert er mer bekymringsfullt for India er ringvirkningene som vestlige sanksjoner får for den russiske militærindustrien.

2 Likes
4 Likes

Jævelig mye greier rett sør for Zaporizhia by. Som vel er der jeg har tenkt at Ukraina vil angripe. Kanskje de bare omgår litt lengre i øst? :stuck_out_tongue:

1 Like

Det går ikke fort, men det går bare en vei. Nå kjemper de om Ivanivske. Da er det bare en liten vei ut av byen igjen, mot Chasiv Yar. Leste et sted at de skulle komme forsterkninger fra en bedre trent styrke. Et eller annet må de gjøre, ellers må de komme seg ut før de blir omringet.

1 Like

Artikkelen som “Faytuk” snakker om, antar jeg. Virker som han har tilgang på overskriftene før artikkelen blir publisert

10 Likes

Får se da. GLSDB hadde gjort en stor forskjell. Det nevnes at ATACMS fortsatt er uaktuelt.

2 Likes

Glsb er vanskelige å skyte ned. Atacms er old tech. Mye lettere å skyte ned.

2 Likes

Litt mer oppdatert ,men det er synd at Ukraina ikke får raketter med rekkevidde 300 km.

1 Like

Får vi nå en ny omdreining på våpenbruk

Russlands ‘Killer’ Swarm Drone Project: Russiske, kinesiske byråer ‘Partner’ for å angripe Ukrainas militære infra – påstander fra britiske medier

AvAshish Dangwal

  1. februar 2023

I en hemmelig våpenavtale med kinesiske spioner utvikler Russlands beryktede Wagner-gruppeleiesoldater “svermdroner” for å målrette ukrainske væpnede styrker.