Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Dette bør føre til at mange velger bort Tesla :

9 Likes

Vel verdt å lese for å få et innblikk inn i hvordan krigen faktisk utarter seg.

4 Likes

En av tingene som blir nevnt over et at Russland begynte å sende små grupper på 3-5 for å grave seg ned og så ta 1-200m av gangen.

Disse burde være perfekt til å ta ut slike angrep. Billigere enn artilleri vil jeg anta.

3 Likes

Solide bidrag …

Polen har allerede overført 250 sovjetiske T-72 stridsvogner til Ukrainas væpnede styrker. Det er rapportert av RBC-Ukraina med en referanse til uttalelsen fra den polske statsministeren Mateusz Morawiecki .

Han bemerket at Polen vil overføre 60 moderniserte T-72 og PT-91 til Twardy i fremtiden.

“Polen har allerede levert 250 post-sovjetiske stridsvogner. Vi planlegger også å levere ytterligere oppgraderte 60 stridsvogner og ytterligere 14 leoparder,” sa han.

Ifølge ham vil Polen fortsette å aktivt støtte Ukraina.

17 Likes

De store ruzziske tapene fortsetter:

6 Likes

10 mrd. dollar i neste pakke - det lar seg høre :facepunch: :us:

13 Likes

Fikk Starlink betalt for utgiftene sine som det ble etterspurt? Husk at de er og blir private. Alt de gjør her er et pluss, ikke forventet. Du kan heller droppe alle bilselskaper som ikke har stilt en eneste satellitt til disposisjon. Kan også spørre om du synes det er riktig at private selskaper skal ha en så stor part i krig. Hvis USA hadde villet gi god dekning til Ukrainerne kunne de gjort det akkurat som de gjør med sine egne soldater verden over.

Anyways, noen tanker om hvem som potensielt tar over? Jakten på Stoltenbergs arvtager er i gang. Kan Nato få sin første kvinnelige generalsekretær? (aftenposten.no)

Det er begrunnelsen til Musk som jeg reagerer på.

9 Likes

Hva tror du er context for “dette er et vanskelig moralsk valg?” Kanskje artikkelen droppet noe av context?

image

1 Like

Når man ser folkene Musk menger seg med i det siste så står valget mellom to ting:

  1. Elon Musk er en opportunist.
  2. Elon Musk synes Ukraina er brysomme og ser ikke noe stort problem med Putins invasjon.
3 Likes

Er jo fint om han fortsatt ikke har fjernet tilgangen da.

Men om han likevel skulle gjøre det, så kan jeg ikke skjønne at det skulle innebære et “vanskelig moralsk valg” å heller la være? Det riktige moralske valg bør vel være å fortsatt støtte Ukraina med et så viktig hjelpemiddel?

4 Likes

Ukraina har fremdeles Starlink, og militæret kan bruke tjenesten. Det som angivelig gir Musk kvaler er at Starlink brukes aktivt som et angrepsvåpen ved fronten, ved at dronene styres via Starlinks tjenester.

Veldig synd (men som forventet) at Musk gir russerne dette fortrinnet :pensive:

3 Likes

Stoltenberg advarer mot tomme lagre i Nato, gjengitt blant annet i Reuters. Det fikk meg til å tenke på en artikkel fra juni 2022, hvor det advares mot Nato-landenes lave ammunisjonslagere, og at produksjonskapasiteten vil bli utslagsgivende i det lange løp. Det virker som om Nato-landene har sett for seg at fremtidens kriger ikke ville bli så konvensjonell og gammeldags som den vi ser nå.

Artikkel fra juni 2022 som er delt her tidligere

3 Likes

Jeg har har lite tro på at det er moralske aspekt som veier tyngst for Musk.

Musk garanterte kinesiske myndigheter at Starlink aldri vil fungere i Kina, slik at folk der ikke skulle få tilgang til usensurert informasjon eller meningsutveksling. En interessant sell-out for en som kaller seg en “free speak maximalist”.

Musk har også tilbudt starship til det amerikanske forsvaret, som rask utplassering og etterforsyning av materiell. Dette ville absolutt ha økt den militære slagkraften betydelig.

11 Likes

Så vidt jeg har skjønt koster det SpaceX mye å beskytte satellittene mot Russlands militære digitalt og potensielle fysiske risikoer. Og at det kanskje ikke er mulig over tid. I tillegg til å over tid gi tjenesten gratis. Så ved å “la det stå på” tar de minimum de kostnadene og risikoene. For dem er det økonomiske å skru det av for Ukraina, og ikke lenger være part i krigen. De har et økonomisk ansvar ovenfor sine private eiere, og du kan gjerne si de bør ofre pengene sine for Ukraina, men det er deres valg, ikke ditt. I tillegg risikerer de negativ PR fra sånne som deg, som det uheldigvis er mange av, med en gang de får en feil eller velger å slutte å hjelpe. Kanskje best å ta den PR-hitten så tidlig de kan siden kostnadene bygger seg opp og PR-gevinsten virker å være avtakende over tid? De risikerer hele selskapet til enhver tid om f.eks. Russland velger å skyte ned satellitter eller klarer å bryte seg inn i systemet deres.

Jeg kunne trodd på den logikken, dersom Musk ikke stadig hadde presentert Kreml sine perspektiver og løsninger på krigen i Ukraina.

13 Likes

Nå er det tydelig bevist flere ganger at SpaceX får godt betalt for å levere tjenester til Ukrainske myndigheter.

5 Likes

En grei oppsummering

1 Like

Mine 2 cents om hva som rører seg i hodet hans er at han ønsker at krigen skal ta slutt fortest mulig, for det er best for bedriftene hans. Han tror mer eller mindre rettmessig at den posisjonen som realistisk sett kan avslutte krigen fortest er en halv seier til Russland, dvs. at Ukraina avstår enkelte landområder mot fredsavtale. Elon Musk er ingen samfunnsviter eller belest, samfunnsinteressert borger, han er en nokså enkel teknolog og forretningsmann som i kraft av å representere tech-gigangene kan ha stor innfyltelse på samfunnsspørsmål, slik samfunnet har utviklet seg de siste tiårene.

  • en annen ting som rører seg i hodet hans er helt sikkert å innta litt kontroversielle standpunkter for å stjele medias oppmerksomhet. Tesla bruker ikke penger på reklame, så da lager han ståk på annet vis.
7 Likes