Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

At SpaceX som bedrift har økt driftsrisiko ved å støtte Ukraina? Det er jo selvsagt.

Men ja, liker ikke at Musk blander seg med idiotiske takes i å spekulere rundt krigen på Twitter. Når han tweeter når det så bredt at konsekvensene kan bli store avhengig av hva han sier.

11 Likes

Litt off-topic, men jeg tror faktisk at han har laget seg en boble av ja-folk hvor han sklir lengre og lengre ned i et kaninhull hvor Murdoch og saudiere er greie folk å bli sett med og Putin er en rasjonell fyr med litt dårlige folk rundt seg. At hans adferd og ståk på noen som helst måte skulle være god reklame for Tesla nekter jeg å tro at en gang han selv tror på. Jeg kjører Tesla og det er helt uaktuelt å kjøpe en ny når det blir dags å skifte bil. Det blir som å kjøpe VW i 1941.

12 Likes

Han er omgitt av millioner av nei-folk. Og, ja, dette er off-topic, det er akkurat det som er poenget mitt. At han stjeler showet. Tesla selger som aldri før. Opp 40 % i 2022.
Hvordan VW solgte i 1941 har jeg ikke oversikt over.

1 Like

Ja, men Tesla selger fordi de lager et produkt folk har lyst på. Ikke fordi Elon Musk er en kødd som gir sin aspbergers frie tøyler med verdens største megafon.

4 Likes

Det er vel muligheten for å styre droner som er fjernet om jeg forstår det rett, ikke tilgangen til internett som sådan. Vet ikke helt hvorfor de skulle trenge det, for de har da flust av droner over russiske områder.

Kan jo være greit å huske på at om den muligheten hadde vært der via Starlink så ville det vært tilgjengelig for russerne og. Er det fordelaktig? Har ellers ikke sett noen offisielle klager fra ukrainsk hold, men får ikke med meg alt, så kan godt være jeg er helt på jordet.

Nå skjønner jeg ikke hvor du vil hen, Dette stemmer ikke med det du sier over. Jeg synes Musk tar opp alt for mye plass (også) på denne tråden.

Jeg orker ikke å diskutere mere Musk nå.

image

1 Like

Jeg tolket det du skrev som at du mente at Musk sier og gjør sprø ting for å få Tesla inn i bevisstheten til folk og dermed selge flere biler. Mulig at jeg overtolket deg litt. :slight_smile:

Mitt standpunkt når det gjelder Musk og Ukraina:
Musk menger seg med Murdoch som driver Fox News som til store deler har blitt en gjenforteller av russisk propaganda, med mål om å minske det amerikanske folks lyst til å støtte Ukraina militært. Ergo: Musk bad.

1 Like

Konge, jeg skal ha en Tesla snart så jo flere som henger seg opp i Twitter drama, jo billigere blir det for meg å kjøpe brukt. Stå på med kampen mot slemme-Elon! Jeg burde jo egentlig ikke forsøke å få dere tilbake på jorda. :upside_down_face:

1 Like

Forsto at du hadde et personlig forhold til problematikken. :grin:

1 Like

Er forsåvidt ikke bestemt at det skal være en Tesla, men de jeg synes har finest biler. Og har de en rabatt så blir det nok det. ^^

Jeg ser ingen kobling mellom å kjøpe Tesla brukt og Starlink sine valg i Ukraina, men du får gjerne konspirere i vei. Helst selg Teslaen også, og i hvert fall ikke kjøp en brukt! :stuck_out_tongue:

Du anklaget Starlink uten å ha riktig informasjon, og oppfordret til at andre skulle boikotte Tesla fordi Musk er involvert i begge. Da du fikk mer info hoppet du til et annet argument. Du har ikke svart på mine spørsmål og overser glatt grunnene til at dette er et vanskelig moralsk spørsmål for Starlink. Så da vet jeg ikke hva mer jeg kan gjøre her. Latterliggjøringen av standpunktet er mest som et siste forsøk på å appellere til tankevirksomhet, da fakta ikke fungerte, men den Teslaen har nok gått.

Ukraina har gjennom tiden bli invadert av mange krigerstammer. En av dem var mongolene. De erobret deler av Ukraina, men man klarte å drive dem på flukt. Trodde man. For monolene snudde i området rundt Donetsk og gikk til motangrep og utslettet nærmest hæren som hadde forfulgt dem (Kilde: Ukraina, landet på grensen; John Færseth). Russland ser også ut til å ha snudd i samme område, men vi må håpe at historien ikke gjentar seg. Til det er selvfølgelig den ukrainske hæren for sterk, men det synes likevel å være tegn til at ukrainerne har mistet noe av momentumet sitt. Og nå meldes det også at de er i ferd med å gå tom for ammunisjon.

Jeg tok kun utgangspunkt i den første artikkelen, og da spesielt i forhold til Musk sin begrunnelse. Dette så jeg i sammenheng med hans tidligere uttalelser i andre sammenhenger, som har blitt oppfattet som ubalansert til fordel for Russland.
Min siste kommentar var kun et forsøk på spøk. Beklager om du tok det ille opp.
Foreslå at vi kommer tilbake på et mer relevant spor i tråden igjen.

1 Like

Jeg synes ikke at det er urimelig å reflektere over tilsynelatende sammenhenger mellom det Musk sier, og det selskapene hans gjør. Det er heller ikke unaturlig at folk som tar avstand fra uttalelsene til Musk, også vegrer seg for å handle med selskapene hans.

Når det gjelder elbilteknologi og infrastruktur, har ikke Tesla foreløpig noen gode konkurrenter for de som skal ha elbil til mer enn lokaltrafikk. Jeg er på utkikk etter alternativer. Har hatt tre Teslaer siden 2017, men ingen nå. Det kan godt hende at jeg holder meg for nesen og kjøper en brukt Tesla. En ny blir ikke aktuelt.

4 Likes

Jeg ser en klar kobling, og ikke så konspiratorisk som jeg ville ha tenkt for et år siden.

  1. Musk har et klart standpunkt om at han ønsker at krigen skal slutte med at Ukraina avgir territorium til russland, han ønsker å reduserer våpenstøtte for å tvinge Ukraina til forhandlingsbordet. Han støtter seg på “realister” som Sachs mfl.
  2. Musk ser seg selv som et misforstått geni. Han er en smarting som har blitt genierklært, men når det kommer til politikk, moral, filosofi, psykologiske temaer er han en grunn tenker. Eller man kan si en smart leggperson, enkle og intuitive teorier uten empirisk støtte. Det virker på meg som om han har ambisjoner om historiebøkene, han vil bli husket som en der var med å hindre ww3. (og her kommer konspirasjonen: jeg tror han har kontakt med pro-russere eller russere som vet å spille på hans sårbare ego).
  3. Musk bruker sine selskaper politisk. Selv opplevde jeg at halvparten av de ukrainere jeg fulgte på Twitter plutselig forsvant - jeg fulgte dem ikke lenger. Det er så tydelig at det ikke en gang er en konspirasjon. Da har han brukt 2 av 3 selskaper i sin politiske kamp for å hindre våpen til Ukraina.
  4. Musk er næringslivets svar på en autokratisk leder. Impulsstyrt og tar viktige beslutninger på egen hånd. Kvitter seg med motstemmer i selskapene.
  5. Musk virker ikke å skille like sterkt mellom de 3 selskapene som vi gjør. Mitt inntrykk er at han ser alle 3 som sin private eiendom (det er det jo på en måte også). Både Starlink og Twitter er indirekte finansiert av Tesla (vha kapitalmarkedet).

For min del hadde det vært helt utenkelig å kjøpe Tesla nå. Verken bilen eller aksjen.

19 Likes
8 Likes

Det var da voldsomt. Han vil tilbake til business as usual, som du er innpå, det er hans politikk. Han dummer seg ut i forsøket på å arumentere deretter, gjerne med en kontrær tone som erter på seg PK’ere. Han hadde akkurat den samme posisjonen under koronaen. Også da hadde han en del avvikende standpunkter fra mainstream PK. Han var kritisk til mange koronatiltak og hyllet de kanadiske lastebilsjåførene. Han ville bli ferdig med nedstengningen så fort som mulig. Tilbake til business as usual.

Starlink har vært svært nyttig for ukraina. Hvilke andre ledere i bilindustrien har hatt en like viktig rolle i krigen til ukrainas fordel?
“SpaceX’s out of pocket cost to enable & support Starlink in Ukraine is ~$80M so far. Our support for Russia is $0. Obviously, we are pro Ukraine.”t

Mange av “alternativene” som det spørres etter lenger opp i tråden (de europeiske og asiatiske bilfabrikantene, antar jeg) har investert tungt i Russland, både før og etter 2008 og 2014. I 2022 ble det som kjent slutt, selv om mange kundeforhold er veldig seiglivede. Mercedes gikk ut av Russland i slutten av oktober i fjor mens Musk, på sin side, erter på seg PK-flokken med en “I stand with the current thing”-meme med ukrainsk flagg i profilbildet.

Et eksempel på hvor mye vestlig og japansk bilindustri hadde investert i Russland (man kan også notere seg at de gjerne vil tilbake igjen, innen seks år):

" Nissan exited Russia in October, when it said it would hand over its business in Russia to NAMI for 1 euro ($0.97), it said, taking a loss of about 100 billion yen ($687 million). The deal will give Nissan the right to buy back the business within six years, Russia’s industry and trade ministry said"

En gjeng som holder en mye lavere, men mye mer tvilsom, profil er tyske og i noen grad franske selskaper med tette bånd til Russland og ikke minst russisk militærindustri. Rheinmetall oppretter skallselskaper for å slippe unna 2014-sanksjoner. Schrøder skulle nok ønske han kunne holde en lav profil han også, men slipper ikke unna så lett.

5 Likes

Kobling om at Ukraina ba Musk om Strarlink rett etter at krigen startet, og at Musk etter noen timer twitret at det var på vei?

2 Likes

Jeg er enig i det meste av det du skriver, men ser ikke helt at det motsier hva jeg skrev. At Musk vil tilbake til business as usual utelukker ikke at han også har hatt en suksess som har gått ham til hodet. Måten han twitrer på viser etter min mening at han ikke alltid har et avklart og bevisst forhold til sine egne motiver.
Jeg er også ofte skeptisk til PK-bevegelsen, men det virker noe ufølsomt å redusere sympati med Ukrania til “the current thing”, som Musk gjorde. Det er ganske langt fra tidens krenkelseskultur til Bucha, folkedrap og fatshaming er ikke sammenligbart.
Men så er det riktig at spacelink har gjort mye bra for Ukraina, samtidig er det noe med uforutsigbarheten til Musk, han virker for labil til å sitte på makten over et så viktig område. En twitterstorm og han fjerner områdekoden for Ukraina på twitter, truer med å stenge spacelink osv. Det blir for ustabilt.
Når det kommer til de andre bilprodusenter og Rheinmetal er vi helt enige, men jeg synes ikke det fritar Musk fra kritikk i dag. Men mulig jeg også går i en tankefelle her og har mer sympati med en angrende (eller kanskje “angrende”) synder enn den som gjør det i dag uten anger.

7 Likes

Bare så det er sagt, PK har selvsagt en veldig negativ konnotasjon, men jeg har selv (svært) ofte synspunkter som faller inn under denne paraplyen. Ideelt sett skal man ikke bry seg om hva de mener, og om “de” mener det samme så er det ikke relevant. Kontrær blir man når det er et poeng i seg selv å mene noe annet en PK’erne. Der opplever jeg at Musk er, enten det er fordi han er litt ustabil, høy på seg selv, eller prøver å være litt i smartere enn det han er.

7 Likes