Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Aha! Jeg trodde det var ryzzere som hade blitt flydd inn.
Vel, jeg antar at hvis Moldavene bare har fått sine penger så er de førnøjd og går hjem. Ikke mye p00tin og hans gjeng kan gjøre med det, annet enn å sende inn eget folk, fra ryzzland.

2 Likes

Sonnenfeld sier faktisk i videoen at russlands økonomi har gått fra å være på størrelse med Italias til å nå være på størrelse med Chiles. Hvis ikke han hadde vært professor på Yale ville jeg tenkt han var sprø. Nå lurer jeg på om han snakker størrelsen av BNP eller av eksport? Noe må jeg ha missforstått. Chile har lavere BNP enn Norge!

4 Likes

Kunne ikke vært mer enig

1 Like

Akkurat dette gir jo positivt utslag på BNP, men ikke på landets økonomi. Broken window fallacy

Mye riktig i den artikkelen, men en verdenskrig kan ikke pr definisjon være en krig som “bare utkjempes” på et lands territorium og med to land i aktiv kamp. I ettertid kan man si at andre verdenskrig startet med okkupasjonen/invasjonen av Østerrike og Südentenland, men det var jo likevel ikke en verdenskrig på det tidspunktet.

Et feilgrep fra Ruzzerne som gjør at NATO blir direkte berørt så tror jeg vi nok får se hva WWIII er for noe forferdelige greier. Så la oss nå håpe vi slipper å oppleve det, og det oppnås vel best ved å fortsette å støtte Ukraina - gjerne i akselerert tempo og omfang.

Så etter min forståelse av normal språkbruk og historien er vi ikke i WWIII i dag, hadde vi skulle definert dette som en verdenskrig, hva da med Vietnamkrigen, operasjon desert storm (40 deltakende land i koalisjonen om jeg husker riktig).

5 Likes

Enig i at BNP ikke er det beste målet i en krigsøkonomi - som Ruzzland nå har blitt. Det økende budsjettunderskuddet viser tydeligere hva som kommer:

8 Likes

Enig, jeg vil heller ikke si at dette er 3 verdenskrig, men innholdet i artikkelen forøvrig er spot on

Ja, og legg til at dette budsjettunderskuddet også er russlands offisielle tall. Virkeligheten er nok verre.

5 Likes

Dette salget var i seg selv nokså beskjedent og ikke så “desperat” etter min mening. De solgte 3,6 tonn gull, av en beholdning på 2298 tonn, med andre ord de solgte 1,5 promille av beholdningen sin. 1 tonn gull har en markedsverdi på 59 mUSD. De voldsomme budsjettunderskuddene i desember og januar har gjort et mye større innhogg i deres “National welfare fund”, som var på 174,9 mrd USD 1. feb 2022 og som ved 1. jan 2023 var redusert til 148,4 mrd USD. Dette er altså før underskuddet for januar. Hvis underskuddene fortsetter som i januar, vil fondet vare i ca. 6 mnd. Det samme vil gullreservene (2298*0,059mrdUSD per tonn /26mrdUSD). Altså ca. 12 mnd kombinert. I tillegg til reservene kan de utstede gjeld innenriks.

Det er mye som tyder på at tallene som er lite flatterende blir pyntet på og holdt tilbake. Nå er ikke jeg professor på Yale, men lurer på om han fanger opp effekten av smugling fra bl.a. Georgia. Jeg så veldig anektdotisk en blogg fra en danske som bor på den russiske landsbygda på youtube. I begynnelsen av den økonomiske “blitz-krigen” var det ekstremt høye priser på enkelte kritiske reservedeler, jordbruksmaskiner etc. Et snaut år senere merket de null og niks til sanksjonene. Prisene og utvalget var det samme. Bilverkstedene hadde olje og reservedeler etc. som før. I byene, med en mer vestlig forbruksøkonomi, er sikkert effekten i dagliglivet litt mer inngripende, men milevis unna å føre til politisk handling, virker det som.

Goldman sachs mener som professoren at enkelte tall blir pyntet på, men i motsatt retning, for å skjule at de ikke respekterer pristaket på ojle. Tollpapirer viser at den reelle prisen for Ural-olje er langt høyere enn den som oppgis som salgspris, mens i de offisielle dataene fra finansdepartementet er det den angivelige salgsprisen som benyttes.

Edit.
Status for National welfare fund etter katastrofe-måneden i januar er faktisk en oppgang til 155 mrd USD per 1. februar (hvis vi skal tro på tallene. da). Da vil de selvsagt ikke gå tom med de første.

3 Likes

Det skulle bety at budsjettunderskuddet er lavere enn hva de offisielle tallene viser.
Det hadde vært interessant å høre hva Sonnenfeld sier til dette, jeg var egentlig overrasket over at han ikke fikk spørsmålet. Nå er det mulig jeg driver ønsketenkning, men hvis russerne vil drive propaganda på at sanksjonene ikke funker, og at de kan holde ut i årevis, er det ikke vanskelig å lekke et tollpapir. De er gode til slike operasjoner.

1 Like

For å spinne litt videre på dette, 3,6 tonn høres kanskje mye ut, og kan kanskje oppleves som “desperat” av den jevne leser av vestlige media. Men dette er helt normale variasjoner fra måned til måned i Russland. De solgte tilsvarende mengder både i januar 2021 og januar 2022. Sistnevnte utelates gjerne fra avisartiklene. Vestlig media har selvsagt ikke autoritært regime hengende over seg som kontrollerer innholdet i avisene. Men i iveren etter å lage klikkvennlige artikler plukker de også ut de dataene de synes er mest “juicy”. Under en oversikt over Russlands kjøp og salg av gull de siste månedene.

Zoomer man ut, ser man tydelig hvordan Russland under Puting har kjøpt gull for å gjøre seg mindre avhengig av dollar. Fra den berømte talen i Munchen i 2007, og med aksellererende tempo etter 2014 og sanksjonene derfra.

6 Likes

Samme gamle løgner, bare ny diktator:

19 Likes

Den er så spot on at den burde vært pensum.

7 Likes

En nærmere gjennomgang av Kinas forslag

1 Like

Klokt av Zelenskyj å diskutere det kinesiske 12-punkts forslaget. Nå er det lite som tyder på noen enighet om en våpenhvile eller en omfattende fredsavtale. Men det er det helt opp til Ukraina å avgjøre.
Dvs noen av punktene omhandler områder der Ukraina har minimal innflytelse. Som vestlige sanksjoner og alliansebygging.
Men poenget er at jo lenger kineserne får drive på som fredsmeklere, jo vanskeligere må det bli for Xi å forsyne aggressoren med våpen i etterkant av et eventuelt brudd i samtalene,

5 Likes

Tipper UKR er villige til å la Russland beholde krim om det blir fredsavtale.

Ett par fine nedover i tråden. :sweat_smile:

8 Likes

Jeg tviler egentlig. russland har myrdet, stjålet, ødelagt, torturert og drept så mye, at de ukrainske styrkene aldri ville godtatt en avtale. Og neppe det ukrainske folket heller. Om det skulle bli “fred” uten total russisk ydmykelse, så vil private initiativ sørge for at russere dør i hundretusentall.

Kriger ender alltid til slutt med fred; noen ganger etter forhandlinger og fredsavtale og andre ganger i en frossen våpenstilstand. I Ukrainas tilfelle tror jeg uansett du har rett.

Krym har historisk en helt spesiell historikk, multietnisk og med ulike religiøse retninger representert. Men kanskje ikke minst alt USSR og Russland har lagt i Sevastopol.

1 Like

En avtale om Krim som inkluderer delvis autonomi fra Russland, sikring av vannressurser osv. vil kunne være en seier for begge parter tenker jeg.

Demilitarisering av Krim tror jeg ikke oppnås uten makt og selv ikke da.

1 Like